(NIE)stracona godzina wychowawcza – zintegrowana klasa (gry i zabawy) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela (edycja 3.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-NGW3-KKPN-B-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (NIE)stracona godzina wychowawcza – zintegrowana klasa (gry i zabawy) - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela (edycja 3.) |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie na początku pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP - wypełnienie pre-i post-testu służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji) W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich Ponadto: - nastawienie na intensywną pracę zespołową, otwartość na działanie, twórczą zabawę - czynny udział w zajęciach |
Skrócony opis: |
Warsztat skierowany jest do studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, nauczyciela przedmiotowego, pedagoga, pedagoga – terapeuty, psychologa, animatora zajęć, wychowawcy. Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Odmowa ich wypełnienia oznacza rezygnację z zajęć. |
Pełny opis: |
Do podstawowych kompetencji każdego nauczyciela, instruktora i wychowawcy należy umiejętność skutecznej pracy z grupą (klasą), czyli taka, która pozwala na dobre zawiązanie grupy, jej bezkonfliktowe funkcjonowanie, motywowanie członków grupy do podejmowania działań i budowanie w jej ramach dobrych relacji, a w efekcie skuteczne oddziaływanie dydaktyczne i wychowawcze. (NIE) stracona godzina wychowawcza – zintegrowana klasa to warsztat, którego idea opiera się na roli zabawy w życiu dziecka oraz na jej walorach społecznych i edukacyjnych. To przestrzeń działania gdzie zawsze wygrywa zabawa i staje się głównym motorem działania – bawi, uczy, prowadzi, wprowadza zasady i stawia granice. Na warsztacie będzie: mnóstwo dobrej zabawy i pomysłów na nią. Dużo radości i spontanicznego działania. Cele: Zapoznanie uczestników z różnymi rodzajami gier i zabaw oraz z ich zasadami Inspirowanie do poszukiwania niekonwencjonalnych metod pracy z grupą Inspirowanie do poszukiwanie własnej drogi pracy z grupą Korzyści: Zabawa Relaks Rozszerzenie warsztatu pracy Uruchomienie potencjału wewnętrznego dziecka Poznanie praktycznych form pracy twórczej z grupą Odkrywanie swoich mocnych i słabych strony i badanie jak z tej wiedzy korzystać Proponowane na warsztacie formy pracy mogą być wykorzystane podczas godzin wychowawczych, zabaw animacyjnych, przerw śródlekcyjnych, zajęć integracyjnych. Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych oraz komunikacyjnych |
Literatura: |
Jasper Jul, Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej, Mind, 2014 Amanda Ripley, Najbystrzejsze dzieciaki świata, PWN, Warszawa 2015 Peter Gray, Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?, Wydawnictwo MiND, przełożyła Grażyna Chamielec, Podkowa Leśna 2015 Charmaine Liebertz, Skarbnica Edukacji Dobrego Serca. Inteligencja emocjonalna: podstawy, metody i zabawy, JEDNOŚĆ, tłumaczenie Magdalena Jałowiec-Sawicka, Kielce 2007 Viliam Klimáček, Dezider Tóth, Noga w nogę, wydawnictwo BIS, Warszawa 2005 Richard Louv, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu lasu, RELACJA, Warszawa 2014 Werner Michl, Pedagogika przeżyć, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011 https://gryzabawy.pl/zabawy-na-kreatywnosc/ |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu warsztatów student: Zna podstawowe zasady tworzenia/ budowania, inspirujących scenariuszy zajęć i godzin wychowawczych Wie jakie treści powinien zawierać scenariusz zajęć by przynieść zamierzone korzyści dydaktyczne i wychowawcze Umie określić walory społeczne, edukacyjne i terapeutyczne wybranych aktywności/zabaw Zna gry i zabawy grupowe Wie jakie zastosowanie mają poznane zabawy w pracy z grupą Potrafi przeprowadzić gry i zabawy zespołowe a następnie przeprowadzić ich ewaluację. Potrafi dobierać gry i zabawy w zależności od wyznaczonych celów edukacyjnych, społecznych, terapeutycznych. Potrafi podczas planowania gier i zabaw uwzględnić potrzeby uczestników oraz dynamikę pracy z grupą. Wie jak wykorzystać poznane gry i zabawy, by wspierały one procesy edukacyjne, emocjonalne, i społeczne uczestników Potrafi ułożyć scenariusz zajęć ukierunkowany na najważniejsze zagadnienia związane z pracą z grupą: motywowanie, rozwiązywaniem konfliktów, indywidualizowanie potrzeb uczniów, budowanie w grupie postawy odpowiedzialności społecznej, uwrażliwianie na otaczający świat innych ludzi Korzysta z informacji zwrotnej od uczestników gier i zabaw i potrafi oprzeć na niej działania. Potrafi modyfikować przebieg gier i zabaw zależnie od dynamiki grupy Rozumie znaczenie i potrzebę wspierania procesów edukacyjnych i społecznych dziecka poprzez spontaniczną oraz kierowaną zabawę |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć) - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć - aktywna praca własna podczas warsztatów - przygotowanie scenariusza zajęć (NIE) straconej godziny wychowawczej opartej na grach i zabawach, omówienie pracy oraz przeprowadzenie wybranych ćwiczeń w grupie warsztatowej Zaliczenie jest formą treningu zdobytej wiedzy i umiejętności. Odbywa się w przyjaznej, bezstresowej atmosferze i stanowi integralną część zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.