Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-PNP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Fizyki
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cykl wykładów i ćwiczeń daje studentom pedagogiczne podstawy kształcenia, wychowania i opieki a także diagnozowania w procesie kształcenia.

Pełny opis:

Program:

1. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk. Rozwój myśli

pedagogicznej.

2. Metody badań pedagogicznych. Źródła pedagogiki i ich

opracowania. Przyrodnicze metody badania w pedagogice.

Humanistyczne metody badania w pedagogice.

3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów

wychowawczych.

4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza

aktualnej sytuacji w polskiej oświacie.

5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza

systemów oświatowych w wybranych krajach.

6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej

i wychowawczej.

7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela

i wychowawcy, niepowodzenia szkolne.

8.Metody aktywizujące w procesie kształcenia.

9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów.

10. Praca z grupą rówieśniczą.

11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego.

12. Zasady pracy w systemie klasowo - lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna).

13. Rodzaje zachowań: asertywne, agresywne i bierne.

14. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie.

15. Wychowawcza praca szkoły. Współpraca z instytucjami pomocy

pedagogicznej.

Literatura:

1. Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t.1 i 2.

2. S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej.

3. S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt)

A. Janowski, Poznawanie uczniów,

4. M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej,

5. T. Gordon, Wychowanie bez porażek.

6. L. Malinowski, Unia Europejska: państwa - gospodarka -

szkolnictwo.

a także aktualne publikacje polecane przez wykładowcę.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

zna elementarną terminologię uzywaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia;

Umiejętności:

jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne ;

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne;

Kompetencje społeczne:

potrafi współpracować w grupie oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do zrozumienia motywów ludzkich zachowań.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Aktywna obecność na ćwiczeniach oraz uzyskanie ponad 50% punktów możliwych do uzyskania z testu egzaminacyjnego. Egzamin obejmuje tematykę realizowaną na wykładach i ćwiczeniach.

Nakład pracy studenta,:

Wykład – 30h, ćwiczenia-30h, cotygodniowe przygotowanie do zajęć (lektury) - 30h,

przygotowanie się do egzaminu – 60 h, razem ok. 150 h

Dopuszczalna liczba nieobecności: 2

Praktyki zawodowe:

Uzupełnienie przedmiotu stanowią praktyki odbywane w szkole.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)