Podstawy pedagogiki dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-PNP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Fizyki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów i ćwiczeń daje studentom pedagogiczne podstawy kształcenia, wychowania i opieki a także diagnozowania w procesie kształcenia. |
Pełny opis: |
Program: 1. Przedmiot i miejsce pedagogiki w systemie nauk. Rozwój myśli pedagogicznej. 2. Metody badań pedagogicznych. Źródła pedagogiki i ich opracowania. Przyrodnicze metody badania w pedagogice. Humanistyczne metody badania w pedagogice. 3. Geneza i charakterystyka współczesnych systemów wychowawczych. 4. Podstawowe cechy i zadania współczesnej szkoły, analiza aktualnej sytuacji w polskiej oświacie. 5. Międzynarodowy wymiar edukacji. Koncepcja szkoły, analiza systemów oświatowych w wybranych krajach. 6. Organizacja pracy szkoły. Planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej. 7. Problemy pedagogiki szkolnej, odpowiedzialność nauczyciela i wychowawcy, niepowodzenia szkolne. 8.Metody aktywizujące w procesie kształcenia. 9. Ocena osiągnięć szkolnych uczniów. 10. Praca z grupą rówieśniczą. 11. Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego. 12. Zasady pracy w systemie klasowo - lekcyjnym (lekcja i jej struktura, praca domowa ucznia, praca pozalekcyjna). 13. Rodzaje zachowań: asertywne, agresywne i bierne. 14. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie. 15. Wychowawcza praca szkoły. Współpraca z instytucjami pomocy pedagogicznej. |
Literatura: |
1. Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika t.1 i 2. 2. S. Kunowski, Podstawy pedagogiki współczesnej. 3. S. Elbanowska, Pedagogika (skrypt) A. Janowski, Poznawanie uczniów, 4. M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, 5. T. Gordon, Wychowanie bez porażek. 6. L. Malinowski, Unia Europejska: państwa - gospodarka - szkolnictwo. a także aktualne publikacje polecane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: zna elementarną terminologię uzywaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia; Umiejętności: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne ; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; Kompetencje społeczne: potrafi współpracować w grupie oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do zrozumienia motywów ludzkich zachowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Aktywna obecność na ćwiczeniach oraz uzyskanie ponad 50% punktów możliwych do uzyskania z testu egzaminacyjnego. Egzamin obejmuje tematykę realizowaną na wykładach i ćwiczeniach. Nakład pracy studenta,: Wykład – 30h, ćwiczenia-30h, cotygodniowe przygotowanie do zajęć (lektury) - 30h, przygotowanie się do egzaminu – 60 h, razem ok. 150 h Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 |
Praktyki zawodowe: |
Uzupełnienie przedmiotu stanowią praktyki odbywane w szkole. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.