University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Teaching of science and biology in primary school 2

General data

Course ID: 1400-014DPiBwSP2
Erasmus code / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Teaching of science and biology in primary school 2
Name in Polish: Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej 2
Organizational unit: Faculty of Biology
Course groups: Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

biology
biotechnology
environmental protection

Type of course:

elective courses
pedagogical qualifications

Requirements:

Didactics of Science and Biology 1 1400-014DPiBwSP1
Fundamentals of didactics for teachers 1400-013PD

Prerequisites (description):

(in Polish) Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest wcześniejsze zaliczenie wykładu Podstaw dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD oraz wcześniejsza lub równoczesna realizacja przedmiotu Dydaktyka biologii i przyrody w szkole podstawowej cz.1.

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Dydaktyka biologii w szkole podstawowej cz.2. jest przedmiotem przeznaczonym dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii i przyrody. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali Wydziału Biologii.

Jest kursem poświęconym praktycznym umiejętnościom stosowania metod aktywizujących na poziomie szkoły podstawowej - projektowania i organizowania doświadczeń biologicznych, prowadzenia projektów edukacyjnych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, prowadzenia zajęć terenowych.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przyrody i biologii w szkole podstawowej. Główny nacisk położony został na kształtowanie warsztatu metodyczno-dydaktycznego, tj. aktywne formy nauczania (w tym projektowanie i wykonanie eksperymentów przyrodniczych oraz techniki pracy w terenie), rolę szkolnych i pozaszkolnych ośrodków edukacyjnych w nauczaniu biologii i przyrody oraz kształtowanie krytycznego myślenia, świadomości i odpowiedzialności przyrodniczej. Zakres ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:

(1) Metoda naukowa i rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody;

(2) Projektowanie i prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych;

(3) Przygotowanie i prowadzenie lekcji w terenie i w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych;

(4) Elementy edukacji globalnej na lekcjach biologii i przyrody;

(5) Etyka zawodu i rola nauczyciela w społeczeństwie (popularyzacja nauki, kształtowanie świadomości, wrażliwości i odpowiedzialności przyrodniczej).

Bibliography: (in Polish)

Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

VanCleave J., Biologia dla każdego dziecka, Wydawnictwa Szkolne I Pedagogiczne S.A. 1993

Murray J., Teaching secondary scientific Inquiry, Association for Science Education 2002

Ireson G., Crowley M, Richards R., Twidle J., Secondary Science 11 to 16 – A practical guide, SAGE 2010

Lawson A.E., Teaching inquiry science in middle and secondary schools, SAGE 2010

Smith C., Sams J., Developing understanding in scientific inquiry, Association for Science Education, 2000

Herr Norman E., The Sourcebook For Teaching Science, Grades 6-12: Strategies, Activities, And Instructional Resources, Jossey-Bass 2009

Mazurek E., Silezin W. Jak przeprowadzić lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Materiał edukacyjny Polskiego Klubu Ekologicznego 2008

Kiewra C., Veselack E. Playing with Nature: Supporting Preschoolers’ Creativity in Natural Outdoor Classrooms, The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), p. 71 2017

Poziomek U., Ostrowska E.B., Przedmioty przyrodnicze poza szkołą – poradnik, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

D.1/E.1.W4. , D.1/E.1.W5. , D.1/E.1.W6. , D.1/E.1.W7. , D.1/E.1.W9. , D.1/E.1.W13., D.1/E.1.W14., D.1/E.1.W15.

D.1/E.1.U3., D.1/E.1.U5. , D.1/E.1.U7.

D.1/E.1.K2. , D.1/E.1.K3. , D.1/E.1.K5. , D.1/E.1.K6. , D.1/E.1.K7. , D.1/E.1.K9.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.

Zaliczenie na ocenę wg podanych kryteriów

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Group instructors: Marcin Chrzanowski, Monika Klejman, Katarzyna Socha, Agnieszka Suszczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)