The world at the crossroads
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-122TWATC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | The world at the crossroads |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Biologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Żyjemy w czasach niespotykanych wcześniej zmian. Jesteśmy świadkami przyspieszenia tylu procesów, że naukowcy zaproponowali, że żyjemy teraz w nowej epoce - antropocenie. Wielu badaczy mówi również, że z naszym rosnącym wpływem na procesy globalne możemy obecnie poważnie przekraczać granice planetarne, poza którymi może już nie być powrotu na planetę, na której dorastaliśmy jako gatunek. Podczas kursu prosimy studentów o obejrzenie wskazanych przez nas ważnych filmów pokazujących świat na rozdrożu. Każde z dziesięciu spotkań skupi się na innym zagadnieniu - od zmiany klimatu poprzez dezintegrację różnorodności biologicznej po przemiany społeczne - które zostaną omówione po obejrzeniu filmu. Na niektóre spotkania możemy zaprosić eksperta w danym temacie, aby dołączył do dyskusji. |
Pełny opis: |
Żyjemy w czasach niespotykanych zmian. Jesteśmy świadkami przyspieszenia tylu procesów, że naukowcy zaproponowali, że żyjemy teraz w nowej epoce - antropocenie. Wielu badaczy mówi również, że z naszym rosnącym wpływem na procesy globalne możemy obecnie poważnie przekraczać granice planetarne, poza którymi może już nie być powrotu na planetę, na której dorastaliśmy jako gatunek. Celem kursu jest budowanie wiedzy i świadomości globalnych zagadnień związanych z dobrobytem planetarnym i funkcjonowaniem populacji ludzkiej na planecie. Posługujemy się wspólnym nowoczesnym medium - filmem pełnometrażowym - po którym omawiamy zarówno globalne wyzwania, jak i możliwe rozwiązania. Podczas kursu oglądamy jedne z najważniejszych filmów pokazujących świat na rozdrożu. Każde z dziesięciu spotkań skupia się na innym zagadnieniu - od zmiany klimatu poprzez dezintegrację różnorodności biologicznej po przemiany społeczne - które omawiamy po obejrzeniu filmu. Reagujemy na aktualną sytuację. Omawiane tematy mogą objąć: - Granice planetarne i wprowadzenie do antropocenu - Na ile rzeczywiście człowiek jest osią uwagi "antropocentryzmu" - Punkty krytyczne, integralność biosfery i usługi ekosystemowe - Żywienie człowieka i zmierzanie do nowego systemu produkcji żywności - Zanik doświadczenia i odnawianie więzi z przyrodą - Nasze duchy przeszłości ewolucyjnej: chciwość, strach i upośledzenia poznawcze - Optymizm konserwatorski i wizje do urzeczywistniania |
Literatura: |
Filmy, powiązane materiały i źródła internetowe polecone przez prowadzących kurs |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student Wiedza, umiejętności: - zna globalne i regionalne wyzwania środowiskowe, społeczne i gospodarcze oraz rozumie wzajemne powiązania między nimi - rozpoznaje problemy i wyzwania związane z funkcjonowaniem populacji ludzkiej w ekosystemie planety - rozumie koncepcję zrównoważonego rozwoju i potrzebę wprowadzenia w jej ramach zasad funkcjonowania społeczeństw ludzkich - wie, gdzie szukać wiarygodnych źródeł informacji i baz danych oraz potrafi weryfikować te dane Umiejętności: - zadaje krytyczne pytania i znajduje odpowiednie rozwiązania - aktywnie uczestniczy w akademickich i praktycznych dyskusjach dotyczących zagadnień zrównoważonego rozwoju - wykorzystuje metody komunikacji społecznej w działaniach promujących rozwiązania zrównoważonego rozwoju Kompetencje społeczne - jest gotowy do: - aktywnego uczestniczenia w rozwiązywaniu konfliktów i prowadzeniu negocjacji - wykorzystania nowych technologii i mediów w skutecznej komunikacji (blog online, przegląd filmów) |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność i aktywność na co najmniej 8 z 10 spotkań jest warunkiem wstępnym zaliczenia. - Ocena opiera się na pisemnych mini-esejach dotyczących omawianych filmów i problemów. - Sposób zaliczenia: mini-eseje (100-300 słów) pisane na wylosowane tematy podczas egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Kotowski, Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Wiktor Kotowski, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2022/23 zajęcia będą odbywać się zdalnie dr Barbara Pietrzak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Kotowski, Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Wiktor Kotowski, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2022/23 zajęcia będą odbywać się zdalnie dr Barbara Pietrzak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.