Foresight terytorialny - analizy i modele środowiskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-FTAMS-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Foresight terytorialny - analizy i modele środowiskowe |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Na zajęciach student nabywa umiejętności analizowania przebiegu przyszłych zmian środowiska w oparciu o dostępne dane. W ramach pracy na zajęciach student poznaje najważniejsze modele środowiskowe wykorzystywane w procesie foresightu terytorialnego. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętności związane z analizą wyników modeli. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studenta umiejętności analizowania przebiegu przyszłych zmian środowiska w oparciu o dostępne dane. Program konwersatoriów obejmuje następującą tematykę: 1. Zmiany środowiska wywołane antropopresją (antropocen) i ich modelowanie. 2. Zmiany klimatu i ich konsekwencje: • Przebieg i kierunki zmian klimatu w oparciu o raporty IPCC i inne modele klimatyczne. • Zjawiska ekstremalne - intensywność, zmiany częstości występowania, zmiany przestrzenne i ich modelowanie. • Miasta w obliczu degradacji środowiska i zmian klimatu: miejska wyspa ciepła, powodzie błyskawiczne, smog w świetle modeli. 3. Modele adaptacji gospodarki do zmieniających się warunków środowiskowych na przykładzie gospodarki o obiegu zamkniętym (wymagania środowiskowe i oddziaływanie na środowisko). 4. Dostosowanie zagospodarowania przestrzennego do zmian w środowisku, adaptacje do zmian środowiska. Konwersatoria będą prowadzone w formie prezentacji studenckich dotyczących poszczególnych zagadnień. Każda prezentacja zostanie poddana dyskusji i uzupełniona o informacje przez prowadzącego. Na ćwiczeniach zaprezentowane zostaną wyniki modelowań w następującym zakresie tematycznym: 1. Erozja gleb wraz z szacowaniem strat. Ocena ryzyka erozji na podstawie m.in. opadu, podatności gleb oraz opadu. 2. Miejska wyspa ciepła. Rozpoznanie ryzyka związanego z przyszłym rozwojem zjawiska dla wybranego obszaru miejskiego. 3. Powodzie błyskawiczne wraz z oceną ryzyka ich wystąpienia. Opracowanie zaleceń dla przyszłego zagospodarowania wybranego terenu ograniczającego ryzyko wystąpienia powodzi błyskawicznej. 4. Rozpoznawanie trendów w zmianach klimatu i ich konsekwencji. Analiza raportów dotyczących zmiany klimatu dla wybranych obszarów oraz określenie katalogu działań zaradczych. 5. Smog i zanieczyszczenia powietrza. Ocena podatności przestrzeni wybranych miast na zjawisko smogu, czynniki ryzyka, możliwe działania zaradcze. 6. Bioróżnorodność. Opracowanie propozycji działań zmniejszających zagrożenie dla bioróżnorodności. Na podstawie otrzymanych danych z modeli zostanie dokonana ocena skutków zmian w przyszłości w postaci map i opisów. Praca będzie prowadzona w niewielkich (2-3 osobowych) zespołach. Nakład pracy studenta: 30h - obecność na zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia) 30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć w formie prezentacji na konwersatorium) 60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta). |
Literatura: |
Fortuniak K., 2003, Miejska wyspa ciepła. Podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Józefaciuk, A., Nowocień, E., Wawer, R., 2014, Erozja gleb w Polsce – skutki środowiskowe i gospodarcze, działania zaradcze, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, Puławy. Masson-Delmotte, V., Zhai, P., Pörtner, H.-O., i in. (red.), 2018. Global warming of 1.5°C An IPCC Special Report. Rep. Intergov. Panel Clim. Chang. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324. Rzeńca A. (red.), 2016, EkoMiasto#Środowisko. Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Steffen, W., et al, 2011, The Anthropocene: From Global Change to Planetary Stewardship. Ambio, 11, vol. 40, no. 7, pp. 739-61 ProQuest Central. ISSN 00447447. DOI http://dx-1doi-1org-10000b5kb92da.han.buw.uw.edu.pl/10.1007/s13280-011-0185-x. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania struktur przestrzennych w odniesieniu do środowiska przyrodniczego (K_W02) i umie w oparciu o nią formułować wnioski niezbędne do rozwiązywania złożonych zadać z zakresu foresightu terytorialnego (S3_W02) Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i definicji z zakresu modeli środowiskowych (S3_U03). Student posiada wiedzę z zakresu zmian środowiska w kontekście antropocenu (S3_W04). Student posiada wiedzę o wybranych modelach w następujących dziedzinach geografii: geomorfologia, hydrologia, klimatologia, geoekologia ( S3_U02). Student posiada wiedzę o możliwościach przewidywania zmian środowiska ( S3_U02). Student posiada wiedzę o wybranych sposobach adaptacji do zmian środowiska ( S3_U02). Student umie znaleźć w internecie wyniki modelowań dotyczących środowisk (raport IPCC, modelowanie erozji) (K_U02 ). Student umie zaprezentować te dane i opatrzyć je komentarzem (K_U02, K_K01). Student umie oszacować ryzyko związane z wybranymi zmianami klimatu w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03). Student umie przewidywać trendy zmian w środowisku w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03). Student umie ocenić skutki trendu w środowisku związanego z wybranymi zmianami środowiska (K_U01, K_U02, K_K01, S3_U03, S3_K03). Kompetencje zdobyte w trakcie trwania przedmiotu pozwalają kreatywnie reagować na zachodzące w otoczeniu studenta zmiany w środowisku i pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe (S3_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
• Zaliczenie konwersatorium: ustne (przygotowanie prezentacji). • Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, przygotowywanie prac cząstkowych, aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji. • Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Zawadzka-Pawlewska | |
Prowadzący grup: | Urszula Zawadzka-Pawlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Zawadzka-Pawlewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.