Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Foresight terytorialny - analizy i modele środowiskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-FTAMS-FRT
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Foresight terytorialny - analizy i modele środowiskowe
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Na zajęciach student nabywa umiejętności analizowania przebiegu przyszłych zmian środowiska w oparciu o dostępne dane. W ramach pracy na zajęciach student poznaje najważniejsze modele środowiskowe wykorzystywane w procesie foresightu terytorialnego. W ramach ćwiczeń student zdobywa umiejętności związane z analizą wyników modeli.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studenta umiejętności analizowania przebiegu przyszłych zmian środowiska w oparciu o dostępne dane.

Program konwersatoriów obejmuje następującą tematykę:

1. Zmiany środowiska wywołane antropopresją (antropocen) i ich modelowanie.

2. Zmiany klimatu i ich konsekwencje:

• Przebieg i kierunki zmian klimatu w oparciu o raporty IPCC i inne modele klimatyczne.

• Zjawiska ekstremalne - intensywność, zmiany częstości występowania, zmiany przestrzenne i ich modelowanie.

• Miasta w obliczu degradacji środowiska i zmian klimatu: miejska wyspa ciepła, powodzie błyskawiczne, smog w świetle modeli.

3. Modele adaptacji gospodarki do zmieniających się warunków środowiskowych na przykładzie gospodarki o obiegu zamkniętym (wymagania środowiskowe i oddziaływanie na środowisko).

4. Dostosowanie zagospodarowania przestrzennego do zmian w środowisku, adaptacje do zmian środowiska.

Konwersatoria będą prowadzone w formie prezentacji studenckich dotyczących poszczególnych zagadnień. Każda prezentacja zostanie poddana dyskusji i uzupełniona o informacje przez prowadzącego.

Na ćwiczeniach zaprezentowane zostaną wyniki modelowań w następującym zakresie tematycznym:

1. Erozja gleb wraz z szacowaniem strat. Ocena ryzyka erozji na podstawie m.in. opadu, podatności gleb oraz opadu.

2. Miejska wyspa ciepła. Rozpoznanie ryzyka związanego z przyszłym rozwojem zjawiska dla wybranego obszaru miejskiego.

3. Powodzie błyskawiczne wraz z oceną ryzyka ich wystąpienia. Opracowanie zaleceń dla przyszłego zagospodarowania wybranego terenu ograniczającego ryzyko wystąpienia powodzi błyskawicznej.

4. Rozpoznawanie trendów w zmianach klimatu i ich konsekwencji. Analiza raportów dotyczących zmiany klimatu dla wybranych obszarów oraz określenie katalogu działań zaradczych.

5. Smog i zanieczyszczenia powietrza. Ocena podatności przestrzeni wybranych miast na zjawisko smogu, czynniki ryzyka, możliwe działania zaradcze.

6. Bioróżnorodność. Opracowanie propozycji działań zmniejszających zagrożenie dla bioróżnorodności.

Na podstawie otrzymanych danych z modeli zostanie dokonana ocena skutków zmian w przyszłości w postaci map i opisów. Praca będzie prowadzona w niewielkich (2-3 osobowych) zespołach.

Nakład pracy studenta:

30h - obecność na zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia)

30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć w formie prezentacji na konwersatorium)

60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta).

Literatura:

Fortuniak K., 2003, Miejska wyspa ciepła. Podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Józefaciuk, A., Nowocień, E., Wawer, R., 2014, Erozja gleb w Polsce – skutki środowiskowe i gospodarcze, działania zaradcze, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, Puławy.

Masson-Delmotte, V., Zhai, P., Pörtner, H.-O., i in. (red.), 2018. Global warming of 1.5°C An IPCC Special Report. Rep. Intergov. Panel Clim. Chang. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.

Rzeńca A. (red.), 2016, EkoMiasto#Środowisko. Zrównoważony inteligentny i partycypacyjny rozwój miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Steffen, W., et al, 2011, The Anthropocene: From Global Change to Planetary Stewardship. Ambio, 11, vol. 40, no. 7, pp. 739-61 ProQuest Central. ISSN 00447447. DOI http://dx-1doi-1org-10000b5kb92da.han.buw.uw.edu.pl/10.1007/s13280-011-0185-x.

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania struktur przestrzennych w odniesieniu do środowiska przyrodniczego (K_W02) i umie w oparciu o nią formułować wnioski niezbędne do rozwiązywania złożonych zadać z zakresu foresightu terytorialnego (S3_W02)

Student posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i definicji z zakresu modeli środowiskowych (S3_U03).

Student posiada wiedzę z zakresu zmian środowiska w kontekście antropocenu (S3_W04).

Student posiada wiedzę o wybranych modelach w następujących dziedzinach geografii: geomorfologia, hydrologia, klimatologia, geoekologia ( S3_U02).

Student posiada wiedzę o możliwościach przewidywania zmian środowiska ( S3_U02).

Student posiada wiedzę o wybranych sposobach adaptacji do zmian środowiska ( S3_U02).

Student umie znaleźć w internecie wyniki modelowań dotyczących środowisk (raport IPCC, modelowanie erozji) (K_U02 ).

Student umie zaprezentować te dane i opatrzyć je komentarzem (K_U02, K_K01).

Student umie oszacować ryzyko związane z wybranymi zmianami klimatu w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03).

Student umie przewidywać trendy zmian w środowisku w przyszłości (K_U01, K_U02, S3_U03).

Student umie ocenić skutki trendu w środowisku związanego z wybranymi zmianami środowiska (K_U01, K_U02, K_K01, S3_U03, S3_K03).

Kompetencje zdobyte w trakcie trwania przedmiotu pozwalają kreatywnie reagować na zachodzące w otoczeniu studenta zmiany w środowisku i pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe (S3_K03).

Metody i kryteria oceniania:

• Zaliczenie konwersatorium: ustne (przygotowanie prezentacji).

• Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, przygotowywanie prac cząstkowych, aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji.

• Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Zawadzka-Pawlewska
Prowadzący grup: Urszula Zawadzka-Pawlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Zawadzka-Pawlewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)