Muzyka i mózg
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO1-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Muzyka i mózg |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Jakie struktury mózgu odpowiadają z obiór muzyki? Jak nasz mózg przetwarza muzykę? Jakie zmiany w naszym stosunku do muzyki mogą spowodować uszkodzenia mózgu - co to jest amuzja, a co to jest muzykofilia? Jak muzyka wspomaga nasze zachowanie - efekt Mozarta, muzykoterapia, metoda Tomatisa. Na te pytania będziemy starali się odpowiedzieć na zajęciach poruszając zagadnienia z dziedziny neuropsychologii muzyki. |
Pełny opis: |
1. Czym zajmuje się neuropsychologia muzyki i neuromuzykologia? 2. Mózgowe mechanizmy tworzenia i odbioru muzyki. Rola różnych struktur mózgowych. Neuronalne korelaty muzyki i mowy. Model przetwarzania muzyki Peretz, Coltheart Mózg muzyków i nie- muzyków 3. Konsekwencje uszkodzeń mózgu: agnozja słuchowa, amuzja, muzykofilia, melofobia, aleksja muzyczna ( zaburzenia czytania nut) – kliniczne studia przypadków Agnozja słuchowa: charakterystyka, metody badania (The Montreal Battery of the Evaluation of Amusia ) Amuzja wrodzona Pacjenci z amuzją: Muzykofilia Strach przed muzyką: melofobia, epilepsja muzykogenna 4. Iluzje muzyczne, synestezje muzyczne Halucynacje muzyczne 5. Muzyka, emocje i mózg Hipermuzykalność: zespół Williamsa 6. Muzyka a pamięć Utracić pamięć - Clive Wearing Sawantyczna pamięć muzyczna Wpływ muzyki na procesy poznawcze Muzyka a pamięć autobiograficzna 7. Siła muzyki: efekt Mozarta 8. Leczenie muzyką: Metoda Tomatisa Muzyka w medycynie Terapia muzyka w chorobach psychicznych Terapia muzyka w afazji |
Literatura: |
E. Czerniawska (red.) Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka warszawa Diffin, Peretz, Coltheart (2003) Modularity of music processing. Nature, 6/7 688-691 Sacks O. ( 2009) Muzykofilia . Zysk I s-ka, Sachs (1996) Mężczyzna, który pomylił swoja żonę z kapeluszem Zysk i s-ka Poznań Altenmueller E (2006) How many music centers are in the brain? Annals NY Academy of science, 93• Hetland L. (2000) Listening to music enhances spatial-temporal reasoning: evidence fot the “Mozart effect”. Journal of aesthetic education, 34, ¾ 105-144 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student wie jakie struktury mózgu związane sa z przetwarzaniem muzyki, jak może być ona przez mózg przetwarzana. Zna główne zaburzenia w odbiorze muzyki i wie jak może być ona wykorzystana w terapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadania do wykonania podczas zajęć (studia przypadków) sprawdzian testowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.