Najciekawsze badania psychologii społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO6-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Najciekawsze badania psychologii społecznej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Społeczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dla lat 1-3 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zostaną omówione najciekawsze badania i eksperymenty z szeroko rozumianej problematyki psychologii społecznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są skierowane do studentów zainteresowanych psychologią społeczną. W ramach zajęć zostaną omówione najciekawsze (wybór subiektywny!) klasyczne badania i eksperymenty z szeroko rozumianej problematyki psychologii społecznej. Badania można przyporządkować do pięciu podstawowych tematów: 1. Zachowania społeczne 2. Kategoryzowanie 3. Powstawanie grup 4. Struktura JA 5. Konsekwencje bycia w grupie |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: ZACHOWANIA SPOŁECZNE Milgram, S. (1963) Behawioralne badanie posłuszeństwa. W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 48-64. Freedman, J.L., Fraser, S.C. (1966) Uległość bez nacisku: technika „wetknięcia stopy miedzy drzwi”. W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 398-329. Latane, B., Darley, J.M. (1970) Obojętni świadkowie: dlaczego nie pomagają? W: K.Jankowski [red.] Przełom w psychologii, Czytelnik Warszawa (1978), 104-122. KATEGORYZOWANIE Bruner, J.S., Goodman, C.C. (1947) Wartość i potrzeba jako czynniki organizujące postrzeganie. W: J.S.Bruner [red.] Poza dostarczone informacje. PWN, Warszawa (1978), 99-120. Krueger, J., Clement, R.W. (1994) Memory-Based Judgments About Multiple Categories: A revision and extension of Tajfel’s Accentuation Theory. Journal of Personality and Social Psychology, 67 (1), 35-47. POWSTAWANIE GRUP Sherif, M. (1956) Eksperyment z zakresu konfliktu grupowego W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 517-528. Tajfel, H. (1970) Experiments in intergroup discrimination. W: M.A.Hogg, D.Abrams [red.] Intergroup relations. Taylor & Francis Group (2001), 178-187. Lemyere, L., Smith, P.M. (1985) Intergroup discrimination and Self-Esteem in the Minimal Group Paradigm. Journal of Personality and Social Psychology, 49 (3), 660-670. STRUKTURA JA Brewer, M.B., Gardner, W. (1996) Who Is This "We"? Levels of Collective Identity and Self Representations. Journal of Personality and Social Psychology, 71(1), 83-93. Linville, P.W. (1985) Self-complexity and affective extremity: Don't put all eggs in one cognitive basket. Social Cognition. 3, 94-120. Snyder, M. (1974). Self-monitoring of expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 30(4), 526-537. Snyder, M., & Gangestad, S. (1986). On the nature of self-monitoring: Matters of assessment, matters of validity. Journal of Personality and Social Psychology, 51(1), 125-139. KONSEKWENCJE BYCIA W GRUPIE Klein, O., Licata, L., Azzi, A.E., Durala, I, (2003) ‘‘How European am I?’’: Prejudice Expression and the Presentation of Social Identity. Self and Identity, 2, 251–264. David, B., Turner, J.C (1996) Studies in self-categorization and minority conversion: Is being a member of the out-group an advantage? British Journal of Social Psychology, 35, 179-199. Huberman, J. (1965). Dyscyplina bez kary W: W.E.Scott, L.L.Cummings, Zachowanie człowieka w organizacjach. PWN Warszawa (1983), 505-513. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: - wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu psychologii społecznej; - opisuje różne rodzaje eksperymentów posługując się terminami psychologicznymi; - opisuje zachowania człowieka posługując się językiem naukowym. Umiejętności. Student: - krytycznie odnosi się do opisów eksperymentów; - dostrzega w życiu codziennym zjawiska opisywane w teoriach; - podaje różne terminy z zakresu psychologii społecznej bazując na przykładach z własnego życia; Postawy. Student: - odróżnia rzetelną wiedzę psychologiczną od wiedzy potocznej; - krytycznie myśli o omawianych zjawiskach; - dyskutuje na tematy związane z psychologią społeczną; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie wystawiana na podstawie omówienia/ prezentacji danego tekstu, przygotowywanego w małych zespołach, na podstawie aktywności w trakcie zajęć i testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.