Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia Eksperymentalna dla zaawansowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO7-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia Eksperymentalna dla zaawansowanych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Metodologia, Statystyka i Psychometria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procedurami badawczymi i instrumentami badawczymi wykraczającymi poza zajęcia obowiązkowe.


* zajęcia w semestrze letnim 2019/2020 odbywają się w formie zdalnej

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone są dla studentów trzeciego, czwartego i piątego roku studiów magisterskich, prowadzących badania w ramach prac empirycznych i magisterskich. Celem seminarium jest zapoznanie słuchaczy z zaawansowanymi schematami metodologicznymi prowadzenia badań psychologicznych oraz sposobami ich analizy statystycznej. W ramach zajęć ponadto omówione zostaną niektóre niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania złożonych schematów badawczych, jak również niektóre sposoby wykrywania nieprawidłowości w analizach statystycznych.

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone są dla studentów trzeciego, czwartego i piątego roku studiów magisterskich, prowadzących badania w ramach prac empirycznych i magisterskich. Celem seminarium jest zapoznanie słuchaczy z zaawansowanymi schematami metodologicznymi prowadzenia badań psychologicznych oraz sposobami ich analizy statystycznej. W ramach zajęć ponadto omówione zostaną niektóre niebezpieczeństwa wynikające ze stosowania złożonych schematów badawczych, jak również niektóre sposoby wykrywania nieprawidłowości w analizach statystycznych.

1. Schematy badawcze stosowane w badaniach psychologicznych - podstawowe rozróżnienia

a. badania korelacyjne

b. quasi- eksperyment

c. eksperyment

d. złożone schematy badawcze

2. Operacjonalizacja zmiennych i wskaźniki

a. pomiar zmiennych

b. budowa wskaźników

c. przekształcenia

3. Niektóre pułapki metodologiczne

a. analizy związków między zmiennymi

b. orzekanie o zależności przyczynowo skutkowej

4. Analiza danych w złożonych schematach badawczych

a. analiza zmiennych jakościowych i ilościowych

b. zaawansowane metody analiz statystycznych

5. Niektóre pułapki w statystyce

6. Interpretacja danych

a. interpretacja efektów głównych w modelach jednoczynnikowych i wieloczynnikowych

b. interpretacja efektów interakcyjnych

7. Opracowanie danych i ich prezentacja

Literatura:

literatura obowiązkowa:

Brzeziński J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i pegdagogice. Warszawa:Scholar

Brzeziński J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN

Ferguson G.A.,Takane Y. (2003) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Gilbert N. (2006). From postgraduate to social scientist. A guide to key skills. London: SAGE.

Harmont-Jones E.,Beer S.J, (2009). Methods in Social Neuroscience. New York: Guilford Publications.

Wieczorkowska G, Wierzbicki J.(2007) Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar

Efekty uczenia się:

Po zajęciach student będzie:

- potrafił czytać teksty naukowe ze zrozumieniem

- potrafił stworzyć badanie w różnych schematach badawczych

- potrafił operacjonalizować zmienne i budować odpowiednie wskaźniki

- potrafił prowadzić badania

- potrafił opisywać przeprowadzone badanie w raporcie naukowym

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny zajęć jest przeprowadzenie badania eksperymentalnego i opisanie jego wyników w raporcie badawczym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)