Zrozumieć konflikt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS6-03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zrozumieć konflikt |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Psychologia Społeczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie wykładu z "Psychologii społecznej" będzie bardzo pomocne. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konflikty stanowią istotny aspekt naszego życia społecznego. Pomimo negatywnych skojarzeń konflikty wiążą się również z pozytywnymi zmianami. Podczas zajęć omówimy problematykę konfliktu z różnych punktów widzenia. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy. Rozmowy o koncepcjach teoretycznych będą przeplatane ćwiczeniami, podczas których studenci będą mogli doświadczyć i przez to lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia. W trakcie zajęć omówimy sobie różne teorie, które zostaną skonfrontowane z praktyką pracy z konfliktem i rozwiązywania konfliktów. |
Pełny opis: |
Na początku będziemy mówili o tym czym charakteryzują się konflikty. Zostaną omówione najważniejsze podejścia teoretyczne i praktyczne do problematyki konfliktu. Sam konflikt będzie omawiany z wielu punktów widzenia i w różnych, charakterystycznych kontekstach. W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy strategii działania w konflikcie oraz rozumienia struktury sytuacji konfliktowej. Będziemy przyglądać się konfliktowi zarówno z indywidualnego, jak i grupowego punktu widzenia. Na zajęciach będziemy zgłębiali procesy związane z powstawaniem, eskalacją i rozwiązywaniem konfliktu. Studenci wezmą udział w szeregu ćwiczeń i gier symulacyjnych, które przybliżą omawianą tematykę i pozwolą na praktyczną demonstrację poruszanych problemów. |
Literatura: |
•Deutsch, M., Coleman, P. (2005). Rozwiązywanie konfliktów. •Moore,Ch. (2009). Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. •Pruitt, D., Kim, S., Rubin, J.(2004). Social conflict: Escalation, stalemate, andsettlement. •Fisher,R. Ury,W. Patton,B. (2000). Dochodząc do Tak. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. •Ury, W. (1995). Odchodząc od Nie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. •Ury, W. (2006). Dochodząc do zgody |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - analizuje konflikt z perspektywy oraz psychologicznych aspektów sytuacji konfliktowej obiektywnej struktury tej sytuacji - zna podstawowe teorie opisujące sytuację konfliktową - zna podstawowe sposoby rozwiązyania konlfiktów - zna etapy rozwiązywania konfliktu - zna podstawowe strategie rozwiązywania konfliktu - rozumie efekty poszczególnych zachowań w sytuacji konfliktowej - rozróżnia krótkoterminowe i długoterminowe konsekwencje działań w konflikcie - rozpoznaje właściwe strategie, które mogą doprowadzić do rozwiązania konfliktu - stosuje twórcze metody rozwiązywania konfliktu - stosuje metody prowadzenia rozmowy negocjacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową złożą się: 1) jakościowa ocena pracy w podczas ćwiczeń, 2) prace domowe i 3) sprawdzian testowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.