Diagnoza kliniczna osobowości testem MMPI-2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS7-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza kliniczna osobowości testem MMPI-2 |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Metodologia, Statystyka i Psychometria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Podstawy pomiaru psychometrycznego Psychopatologia Kurs wyłącznie dla studentów kierunku Psychologia kryterium selekcji: starszeństwo roku Od uczestników wymagana jest znajomość pojęć z zakresu psychometrii i statystyki, rzetelność, skale standardowe, metody oceny trafności, analiza regresji. Konieczne będą również wiadomości z zakresu psychopatologii, klasyfikacja zaburzeń ICD-10. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs wprowadza w zagadnienia konstrukcji i stosowania jednej z najbardziej rozbudowanych metod badania osobowości zaburzonej- Minnesockiego Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości. Obejmuje wprowadzenie specyfiki psychometrycznej konstrukcji MMPI, treść poszczególnych skal i zasady interpretacji. Oprócz części wykładowej kurs obejmuje pracę w grupach nad analizą przypadków i formułowanie diagnozy klinicznej. |
Pełny opis: |
Kurs wprowadza w zagadnienia konstrukcji i stosowania Minnesockiego Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości. Metoda ta jest interesująca zarówno dla osób specjalizujących się w psychometrii, ze względu na oryginalną metodę konstrukcji i zastosowanie wielu interesujących technik poprawiających właściwości poszczególnych skal, jak i dla klinicystów, poszukujących odpornego na fałszowanie wyników narzędzia oceny osobowości zaburzonej. Pierwsza część zajęć ma charakter wykładu. Prezentowane sa zasady konstrukcji testu i historia prac nad polska adaptacją, omawiana jest specyfika tworzenia norm. Omawiane sa techniki zabezpieczenia testu przed manipulacją ze strony badanego (MMPI uchodzi za najlepiej zabezpieczony pod tym względem kwestionariusz) i praktyczne aspekty oceny wiarygodności testu. Omawiane są kolejne skale kwestionariusza, przy czym duży nacisk położony jest na znajomość kryteriów diagnostycznych wg ICD-10 w porównaniu z klasyczną terminologią psychiatryczną Kraepelina, która stanowiła podstawę tworzenia MMPI. Oprócz części wykładowej kurs obejmuje pracę w grupach nad analizą przypadków i formułowanie diagnozy klinicznej. Uczestnicy mają możliwość nauki samodzielnego opracowania przypadków osób z zaburzeniami osobowości, nerwicowymi, psychotycznymi i afektywnymi. Część wykładowa kończy się testem, następnie po części seminaryjno-warsztatowej uczestnicy tworzą na zaliczenie samodzielną opinię na podstawie wyników MMPI. Nakład czasu: uczestnictwo w zajeciach 30 godzin. Przygotowanie do zajęć, wykonanie własnego badania i obliczenie wyników 45 godzin. Przygotowanie do dwóch sprawdzianów 15 godzin. Razem 90 godzin. |
Literatura: |
Literatura wymagana Sanocki W. (1984) Kwestionariusze osobowości w psychologii, Warszawa: PWN Paluchowski W. J. (1984) Stosowanie i interpretacja kwestionariusza MMPI, Warszawa: PTP Literatura zalecana Kępiński, A. (2002) Psychopatologia Nerwic. Kraków: Wydawnictwo Literackie Kępiński, A. (2002) Psychopatie Kraków: Wydawnictwo Literackie Kępiński, A. (2002) Schizofrenia Kraków: Wydawnictwo Literackie Kępiński, A. (2002) Melancholia. Kraków: Wydawnictwo Literackie Rosenhan D, Selingman M.(1994) Psychopatologia (t. 1). Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: – Wymienia zalety i wady empirycznej konstrukcji kwestionariuszy – Interpretuje wyniki na skali tenowej – Formułuje hipotezę interpretacyjną – Interpretuje wyniki skal kwestionariusza – Zna podskale skal klinicznych – Tworzy zintegrowaną opinię psychologiczną – Udziela informacji zwrotnej osobie badanej – Ocenia wiarygodność profilu MMPI Postawy. Student – Zachowuje krytycyzm wobec danych testowych – Dostrzega konieczność opisu silnych i słabych stron badanego w informacji zwrotnej – Dostrzega związek między posiadaniem wiedzy klinicznej i psychometrycznej a rzetelnością diagnozy Umiejętności. Student – Stosuje formalne wskaźniki do interpretacji MMPI – Prawidłowo koduje profil w systemie Welscha – Prawidłowo stosuje klucze i normy – Wykreśla profil |
Metody i kryteria oceniania: |
• Śródsemestralny pisemny test kontrolny: 50% oceny końcowej, w tym: – Zagadnienia psychometryczne 10% – Zagadnienia psychopatologiczne 10% – Formalne wskaźniki interpretacyjne 10% – Treść skal 20% • Końcowe zaliczenie pisemne w formie studium przypadku: 50% oceny końcowej, w tym: – Ocena wiarygodności testu 10% – Ocena poziomu nieprzystosowania i sformułowanie hipotezy interpretacyjnej 10% – Sformułowanie opinii psychologicznej 20% – Sformułowanie wniosków i informacji zwrotnej 10% • Kryteria oceny końcowej: 51-60%: dst, 61-70% dst+ 71-80% db, 81-90% db+ 91-99% bdb, 100% celujący |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.