Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opiniowanie psychologiczne w sprawach sądowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP304-12
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opiniowanie psychologiczne w sprawach sądowych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia sądowa
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (lista przedmiotów):

Psychologia w prawie cywilnym (dla studiów dziennych i wieczorowych) 2500-PL-PS-SP304-06
Psychologia w prawie karnym (dla studiów dziennych i wieczorowych) 2500-PL-PS-SP304-04
Psychologia w prawie rodzinnym i opiekuńczym (dla studiów dziennych i wieczorowych) 2500-PL-PS-SP304-05

Założenia (opisowo):

Kryteria naboru:

specjalizacja psychologia sądowa i zaliczenie co najmniej dwóch z trzech kursów: psychologii w prawie rodzinnym i opiekuńczym, psychologia w prawie cywilnym, psychologia w prawie karnym

Aby włączyć obsługę czytnika ekranu, naciśnij Ctrl+Alt+Z. Aby uzyskać informacje o skrótach klawiszowych, naciśnij Ctrl+ukośnik.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest umożliwienie studentom wieloaspektowego spojrzenia na zagadnienie opiniowania psychologicznego na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości Największy nacisk będzie położony na umiejętności praktyczne związane nie tylko z samym przeprowadzaniem badań i pisaniem opinii, ale także z zaznajamianiem się z aktami sprawy i przedstawieniem opinii przed sądem.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- zna wymogi formalne i merytoryczne dotyczące opinii sądowo-psychologicznych;

- zna regulacje prawne dotyczące opiniowania psychologicznego;

- zna zasady opiniowania w sprawach cywilnych i karnych.

Postawy. Student:

- stosuje zasady etyczne opiniowania psychologicznego na potrzeby sądu

Umiejętności. Student:

- potrafi analizować akta spraw sądowych pod kontem istotnych informacji z perspektywy przygotowania opinii sądowo psychologicznej

- potrafi krytycznie ocenić opinie psychologiczne;

-potrafi wykorzystać nabytą wcześniej wiedzę w trakcie opiniowania psychologicznego.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Wojciechowski
Prowadzący grup: Karolina Stala, Jerzy Wojciechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest umożliwienie studentom wieloaspektowego spojrzenia na zagadnienie opiniowania psychologicznego na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości Największy nacisk będzie położony na umiejętności praktyczne związane nie tylko z samym przeprowadzaniem badań i pisaniem opinii, ale także z zaznajamianiem się z aktami sprawy i przedstawieniem opinii przed sądem.

W trakcie zajęć studenci będą pracowali w zespołach nad wylosowaną sprawą. Każdy zespół będzie na bieżąco referował postępy w pracach, a osoby z innych zespołów będą miały za zadanie dawać informacje zwrotne i przez to współuczestniczyć w pracach innych zespołów.

Zajęcia będą podzielone na 4 części

Część I – teoretyczna (2-3 spotkania):

1) Prawo karne procesowe – podstawowe zagadnienia praktyczne

2) Opinie psychologiczne w sprawach cywilnych i karnych.

Część II – praca z aktami sprawy (4 spotkania):

W trakcie tej części studenci pod nadzorem prowadzących będą:

1) zapoznawali się z aktami sprawy;

2) referowali informacje jakie uzyskali

3) dyskutowali i wymieniali się opiniami dotyczącymi materiału zawartego w aktach sprawy

4) sporządzali wyciągi z akt sprawy

5) tworzyli plan badań, które w danej sprawie należy przeprowadzić.

Część III – pisanie opinii (4 spotkania)i:

Na podstawie informacji z akt sprawy oraz informacji przekazanych od prowadzącego na temat badań psychologicznych przeprowadzonych u danych osób, studenci będą mieli za zadanie sporządzić swoją opinię psychologiczną na potrzeby danej sprawy.

Część IV – obrona opinii przed sądem (4-5 spotkań):

Zwieńczeniem całych zajęć będzie przygotowanie symulowanego procesu, w trakcie którego studenci będą się wcielać w rolę biegłego i przed swoimi kolegami, w rolach stron i organów procesowych, będą bronić swojej opinii, odpowiadając na zadawane pytania.

Nakład pracy studenta:

60 godzin kontaktowych

120 godzin - praca własna studenta:

- przygotowanie się do zajęć – 90 godzin

- przygotowanie do kolokwium – 30 godzin.

Liczba godzin ogółem – 180

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ackerman, M. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.

Czerederecka A. Jaskiewicz-Obydzińska, T., Gierowski, J.K. (2003). Ekspertyza psychologiczna. W: J. Wójcikiewicz (red.): Ekspertyza Sądowa. Kraków: Wyd. Zakamycze

Lipczyński, A. (2007). Psychologia sądowa. Warszawa: Difin

Ciosek M. (2001) Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo prawnicze LexisNexis

Gierowski J.K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M.(2008) Psychologia w postepowaniu karnym. Warszawa LexisNexis.

Gruza E. (2003) Ocena wiarygodności świadków w procesie karnym. Kraków Zakamycze

Memon A, Vrij A., Bull R. (2003) Prawo i psychologia .GWP

Spendel, Z. (2011). Wybrane etyczne i metodologiczne aspekty opiniodawstwa sądowego jako praktyki ekspertalnej psychologa. W: J. Stanik (red.) Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stanik, J. (2011). Psychologiczne problemy opiniodawstwa sądowego w sprawach o nieważność oświadczenia woli (art. 82 kc) i w sprawach testamentowych (art. 945 kc). W: J. Stanik (red.) Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93)

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296).

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)