Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-ILS-CW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wsparcie gotowości studentów do działalności dydaktycznej poprzez przedstawienie im podstawowych informacji z zakresu psychologii, dobranych pod kątem ich teoretycznej i praktycznej użyteczności w prowadzeniu zajęć, realizowaniu programu oraz nawiązywania kontaktu z uczniami. Na zajęciach poruszone będą zagadnienia związane z psychologią uczenia się, rozwojem dzieci i jego potencjalnymi zaburzeniami oraz trudnymi sytuacjami w klasie. Przewidywane są dyskusje oraz ćwiczenia grupowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia, prowadzone przez pracowników naukowych i doktorantów Wydziału Psychologii UW, są przeznaczone dla studentów innych kierunków planujących w przyszłości działalność dydaktyczną. Skupiając się na psychologicznych zagadnieniach szczególnie istotnych w nauczaniu, zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i zdolności studentów, umożliwiając im świadome i efektywne prowadzenie zajęć w oparciu o techniki i prawidłowości wywiedzione z wysokiej jakości badań empirycznych. W związku z tym, w trakcie zajęć poruszone zostaną zagadnienia związane z rozwojem jednostkowym, ze szczególnym uwzględnieniem nabywania zdolności językowych i potencjalnych zaburzeń i trudności w tym obszarze. Przedstawiona zostanie także wiedza z zakresu psychologicznych procesów uczenia się, inteligencji, oraz czynników osobowościowych przyczyniających się do zachowań i wyników w szkole. Część tematów powiązana będzie również z rolą nauczyciela, skupiając się na sposobach dostosowywania pracy w klasie do uczniów z określonymi potrzebami, kompetencjach psychologicznych nauczyciela, oraz zjawisku wypalenia zawodowego. 1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zagadnienia evidence-based practice w pedagogice. 2. Rozwój językowy, poznawczy, emocjonalny i społeczny. Rola przywiązania. 3. Zaburzenia uczenia się i rozwoju językowego. 4. Dostosowywanie warunków pracy do uczniów ze specjalnymi potrzebami. 5. Psychologia uczenia się. Ledzińska M., Czerniawska, E. (2011). Specyfika podejścia poznawczego, s. 41-57. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 6. Różnice indywidualne: inteligencja i osobowość. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje (s. 31-44). Gdańsk: GWP. 7. Psychopedagogiczne mity. Jak świadomie selekcjonować informacje? Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity (s. 188-209 lub s. 230-253). Warszawa: Wolters Kluwer. 8. Kompetencje psychologiczne nauczycieli. Psycholog szkolny. 9. Wypalenie zawodowe. 10. Test końcowy 11. Zajęcia końcowe: wyniki testu, refleksje |
Literatura: |
1. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert ,R. B. (1997). Psychologia Społeczna (pp. 494-535). Poznań, Poland: ZYSK I S-KA 2. Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity (pp. 188-209 or pp. 230-253). Warsaw, Poland: Wolters Kluwer 3. Ledzińska M., & Czerniawska, E. (2011). Specyfika podejścia poznawczego, pp. 41-57. Warsaw, Poland: Wydawnictwo Naukowe PWN 4. Mrozowska, O. (2015). Dialog motywujący w rozmowie z uczniem. Meritum 2(37), 17 – 22 5. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje (pp. 31-44). Gdańsk, Poland: GWP 6. Pisula, A., & Kołakowski, A. (2016). Sposób na trudne dziecko, (pp. 142-160). Sopot, Poland: GWP 7. „Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia...” |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć, student: • Będzie w stanie opisać podstawowe mechanizmy psychologiczne rządzące uczeniem się. • Będzie umiał różnicować poszczególne stadia rozwojowe dziecka pod względem wykształcających się umiejętności. • Będzie świadom potencjalnych problemów mogących zakłócać rozwój oraz będzie w stanie wdrażać w trakcie zajęć działania kompensujące te problemy. • Będzie w stanie podać podstawowe kompetencje psychologiczne nauczyciela oraz sytuacje, w jakich powinien on je wykorzystywać. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć będzie końcowy test jednokrotnego wyboru. Test będzie składał się z 30 pytań. Do zaliczenia testu wymagane będzie udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 60% wszystkich pytań. Ocena z testu będzie stanowić 50% oceny końcowej, jednak zaliczenie testu jest wymogiem zaliczenia zajęć. 25% oceny końcowej będzie stanowiła aktywność na internetowej platformie Moodle. W trakcie trwania zajęć, będą zamieszczane tam dodatkowe materiały poszerzające zagadnienia przedstawiane na zajęciach. Każdemu blokowi tematycznemu na platformie będzie towarzyszyło indywidualnie punktowane zadanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie wypełnienie sześciu z siedmiu zadań. 25% oceny końcowej będzie stanowiła także aktywność na zajęciach. Poprzez „aktywność” rozumie się czynny udział w dyskusjach i ćwiczeniach, np. poprzez oferowanie komentarzy bądź zadawanie pytań pogłębiających obecny wątek. Wygłoszenie co najmniej jednej merytorycznie wartościowej wypowiedzi będzie wiązało się ze zdobyciem jednego punktu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.