Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-ZNP-ILS-CW
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wsparcie gotowości studentów do działalności dydaktycznej poprzez przedstawienie im podstawowych informacji z zakresu psychologii, dobranych pod kątem ich teoretycznej i praktycznej użyteczności w prowadzeniu zajęć, realizowaniu programu oraz nawiązywania kontaktu z uczniami. Na zajęciach poruszone będą zagadnienia związane z psychologią uczenia się, rozwojem dzieci i jego potencjalnymi zaburzeniami oraz trudnymi sytuacjami w klasie. Przewidywane są dyskusje oraz ćwiczenia grupowe.

Pełny opis:

Zajęcia, prowadzone przez pracowników naukowych i doktorantów Wydziału Psychologii UW, są przeznaczone dla studentów innych kierunków planujących w przyszłości działalność dydaktyczną. Skupiając się na psychologicznych zagadnieniach szczególnie istotnych w nauczaniu, zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i zdolności studentów, umożliwiając im świadome i efektywne prowadzenie zajęć w oparciu o techniki i prawidłowości wywiedzione z wysokiej jakości badań empirycznych.

W związku z tym, w trakcie zajęć poruszone zostaną zagadnienia związane z rozwojem jednostkowym, ze szczególnym uwzględnieniem nabywania zdolności językowych i potencjalnych zaburzeń i trudności w tym obszarze. Przedstawiona zostanie także wiedza z zakresu psychologicznych procesów uczenia się, inteligencji, oraz czynników osobowościowych przyczyniających się do zachowań i wyników w szkole. Część tematów powiązana będzie również z rolą nauczyciela, skupiając się na sposobach dostosowywania pracy w klasie do uczniów z określonymi potrzebami, kompetencjach psychologicznych nauczyciela, oraz zjawisku wypalenia zawodowego.

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zagadnienia evidence-based practice w pedagogice.

2. Rozwój językowy, poznawczy, emocjonalny i społeczny. Rola przywiązania.

3. Zaburzenia uczenia się i rozwoju językowego.

4. Dostosowywanie warunków pracy do uczniów ze specjalnymi potrzebami.

5. Psychologia uczenia się.

Ledzińska M., Czerniawska, E. (2011). Specyfika podejścia poznawczego, s. 41-57. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

6. Różnice indywidualne: inteligencja i osobowość.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje (s. 31-44). Gdańsk: GWP.

7. Psychopedagogiczne mity. Jak świadomie selekcjonować informacje?

Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity (s. 188-209 lub s. 230-253). Warszawa: Wolters Kluwer.

8. Kompetencje psychologiczne nauczycieli. Psycholog szkolny.

9. Wypalenie zawodowe.

10. Test końcowy

11. Zajęcia końcowe: wyniki testu, refleksje

Literatura:

1. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert ,R. B. (1997). Psychologia Społeczna (pp. 494-535). Poznań, Poland: ZYSK I S-KA

2. Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity (pp. 188-209 or pp. 230-253). Warsaw, Poland: Wolters Kluwer

3. Ledzińska M., & Czerniawska, E. (2011). Specyfika podejścia poznawczego, pp. 41-57. Warsaw, Poland: Wydawnictwo Naukowe PWN

4. Mrozowska, O. (2015). Dialog motywujący w rozmowie z uczniem. Meritum 2(37), 17 – 22

5. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje (pp. 31-44). Gdańsk, Poland: GWP

6. Pisula, A., & Kołakowski, A. (2016). Sposób na trudne dziecko, (pp. 142-160). Sopot, Poland: GWP

7. „Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia...”

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć, student:

• Będzie w stanie opisać podstawowe mechanizmy psychologiczne rządzące uczeniem się.

• Będzie umiał różnicować poszczególne stadia rozwojowe dziecka pod względem wykształcających się umiejętności.

• Będzie świadom potencjalnych problemów mogących zakłócać rozwój oraz będzie w stanie wdrażać w trakcie zajęć działania kompensujące te problemy.

• Będzie w stanie podać podstawowe kompetencje psychologiczne nauczyciela oraz sytuacje, w jakich powinien on je wykorzystywać.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia zajęć będzie końcowy test jednokrotnego wyboru. Test będzie składał się z 30 pytań. Do zaliczenia testu wymagane będzie udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 60% wszystkich pytań. Ocena z testu będzie stanowić 50% oceny końcowej, jednak zaliczenie testu jest wymogiem zaliczenia zajęć.

25% oceny końcowej będzie stanowiła aktywność na internetowej platformie Moodle. W trakcie trwania zajęć, będą zamieszczane tam dodatkowe materiały poszerzające zagadnienia przedstawiane na zajęciach. Każdemu blokowi tematycznemu na platformie będzie towarzyszyło indywidualnie punktowane zadanie. Warunkiem zaliczenia zajęć będzie wypełnienie sześciu z siedmiu zadań.

25% oceny końcowej będzie stanowiła także aktywność na zajęciach. Poprzez „aktywność” rozumie się czynny udział w dyskusjach i ćwiczeniach, np. poprzez oferowanie komentarzy bądź zadawanie pytań pogłębiających obecny wątek. Wygłoszenie co najmniej jednej merytorycznie wartościowej wypowiedzi będzie wiązało się ze zdobyciem jednego punktu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)