W egipskim domu. Metody pracy nad zabytkami ruchomymi z kontekstów osadniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKEGDOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | W egipskim domu. Metody pracy nad zabytkami ruchomymi z kontekstów osadniczych |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione metody pracy nad zabytkami ruchomymi znajdowanymi w kontekstach osadniczych. Skupimy się na obiektach codziennego użytku pochodzącymi z wykopalisk w Egipcie i w Sudanie, i ich potencjale w rekonstrukcji starożytnych aktywności oraz rzemiosła. Szczególna uwaga poświęcona będzie odpowiednim aspektom rejestracji i dokumentacji obiektów, ale również metodom ich interpretacji (z wykorzystaniem źródeł pisanych, ikonograficznych i etnograficznych) i odpowiedniego powiązania ich z kontekstem archeologicznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodami pracy nad zabytkami ruchomymi znajdowanymi w kontekstach osadniczych, począwszy od ich odkrycia, poprzez odpowiednią dokumentację, analizę i końcową interpretację. W trakcie zajęć omawiane będą przykłady pochodzące z wykopalisk w Egipcie i w Sudanie, ale ze względu na uniwersalny charakter metod, zajęcia będą odpowiednie również dla studentów innych specjalizacji. Wśród omówionych zagadnień znajdą się: - rodzaje codziennych aktywności i wytwórczości rzemieślniczej w starożytnym Egipcie; - materiałoznawstwo i surowce; - analiza śladów technologicznych, powstałych w wyniku zastosowania technik wytwórczych; - kategorie źródeł umożliwiających identyfikację aktywności lub rzemiosła; - rekonstrukcja starożytnych aktywności i rzemiosła na podstawie materiału archeologiczengo. Najważniejszym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnej pracy z materiałem archeologicznym znajdowanym w kontekstach osadniczych. W związku z tym zajęcia będą obejmowały też część praktyczną w trakcie której omówione zostaną: opis zabytków, interpretacja, odpowiednie powiązanie zabytków z kontekstem archeologicznym, w którym został znaleziony. W części praktycznej zajęć studenci będą mieli za zadanie przygotować w formie prezentacji omówienie konkretnego zabytku lub grupy zabytków pochodzących z kontekstów osadniczych na podstawie dostarczonej im literatury. |
Literatura: |
Adams, J. L., 2002. Ground stone analysis: a Technolog-ical Approach, Salt Lake City: University of Utah Press. Arnold, D. and J., Bourriau (eds), 1993. An Introduction to Ancient Egyptian Pottery, Sonderschrift 17, Mainz am Rhein: Philipp von Zabern. Costin, C. L., 1991. Craft Specialization: Issues in Defin-ing, Documenting and Explaining the Organization of Production, Archaeological Method and Theory vol. 3, 1-56. Hodgkinson, A. K., 2017. Technology and Urbanism in Late Bronze Age Egypt, Oxford Studies in Egyptian Ar-chaeology 1, Oxford: Oxford University Press. Hodgkinson, A. K. and L. C., Tvetmarken (eds), 2020. Approaches to the Analysis of Production Activity at Ar-chaeological Sites, Oxford: Archaeopress. Kramer, C. and N., David, 2001. Ethnoarchaeology in Action, Cambridge: Cambridge University Press. Kemp, B. J. 2006. Ancient Egypt: anatomy of a civiliza-tion, 2nd revised ed. London: Routledge. Kemp, B. J. and G., Vogelsang-Eastwood 2001. The an-cient textile industry at Amarna, Egypt Exploration Socie-ty, Excavation Memoir 68, London: Egypt Exploration So-ciety. Lucas, A. 1962. Ancient Egyptian materials and indus-tries, 4th ed. Edited by J. R. Harris. London: Edward Ar-nold. Nicholson, P. T. and I., Shaw (eds) 2000. Ancient Egyp-tian materials and technology. Cambridge: Cambridge University Press. M. Müller (ed.), 2015. Household Studies in Complex So-cieties. (Micro) Archaeological and Textual Approaches, The University of Chicago Oriental Institute Seminars 10, Chicago: The University of Chicago Press, 29-60. Shaw, I., 2004. Identity and occupation: How did Individ-uals define themselves and their work in the Egyptian New Kingdom?, w: Bourriau, J.D., and J., Phillips (eds), Invention and Innovation – The Social Context of Tech-nological Change, vol. 2, Oxford: Oxbow Books, 12-24. Shaw, I., 2012. Ancient Egyptian Technology and Inno-vation: Transformations in Pharaonic Material Culture, London: Bristol Classic Press. Tassie, G.J. and L.S., Owens, 2010. Standards of Ar-chaeological Excavation: A Field Guide, London: Golden House Publications. Wendrich, W., 1991. Who is afraid of basketry? A guide to recording basketry and cordage for archaeologists and ethnographers, Leiden: Centre for Non-Western Studies of Leiden University Publications. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii osadniczej K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii osadniczej K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących archeologii osadniczej Umiejętności: student potrafi: K_U03 samodzielnie interpretować źródła archeologiczne pochodzące z kontekstów osadniczych, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii osadniczej K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_U12 rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne pochodzące z kontekstów osadniczych K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi aktywnościami i i wytwórczością rzemieślniczą K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne do pracy z zabytkami ruchomymi pochodzącymi z kontekstów osadniczych K_U17 przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu opracowania zabytków ruchomych pochodzących z kontekstów osadniczych Kompetencje społeczne: student jest gotów do: K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu starożytnych aktywności i rzemiosła K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny będą wystawiane na podstawie aktywności na zajęciach oraz na podstawie jednej prezentacji wybrane-go zagadnienia z metod analizy zabytku lub grupy zabyt-ków ze starożytnego Egiptu. Dopuszczalna jedna nie-usprawiedliwiona nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Ryś-Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Ryś-Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.