Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rękopis średniowieczny jako źródło historyczne: problemy i metody badań

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-MK2-RŚRZH
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rękopis średniowieczny jako źródło historyczne: problemy i metody badań
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor.
Przedmioty Historii II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Nauki pomocnicze historii średniowiecza 2900-L-NPH-SR

Założenia (opisowo):

Student zapisujący się na zajęcia powinien mieć zaliczone zajęcia z Nauk pomocniczych historii średniowiecza. Mile widziane wcześniejsze zaliczenie lub równoległa realizacja zajęć z paleografii łacińskiej. Wymagana jest znajomość łaciny w stopniu umożliwiającym odczytywanie krótkich fragmentów tekstów źródłowych.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są rękopisom średniowiecznym jako zabytkom kultury i źródłom do dziejów średniowiecza. Omawiane są na nich zagadnienia z zakresu nauk pomocniczych średniowiecza, w szczególności kodykologii i paleografii, a także źródłoznawstwa. Student zapoznaje się z podstawami teoretycznymi pracy ze źródłem rękopiśmiennym, a następnie wiedzę tę stosuje w praktyce do analizy oryginalnych rękopisów średniowiecznych ze zbiorów BUW. Część zajęć odbywa się w Gabinecie Rękopisów BUW.

Pełny opis:

Zajęcia służą zapoznaniu studenta, w szczególności specjalizującego się w historii średniowiecza, z metodami i narzędziami badań rękopisów średniowiecznych oraz znaczeniem tych zabytków jako nośników tekstów źródłowych. Przedmiotem analizy są zarówno aspekt materialny rękopisu (materiał pisarski, układ, rozmieszczenie tekstów, pismo, dekoracja, oprawy, proces powstawania rękopisu itd.) oraz informacje, jakie historyk może wydobyć z analizy cech formalnych rękopisu, jak i zróżnicowanie źródeł zapisywanych w średniowiecznych kodeksach. Student zapozna się także z metodami ustalania proweniencji rękopisów oraz stosunkiem do książek średniowiecznych na przestrzeni wieków, a także współczesnymi zasadami konserwacji i ochrony rękopiśmiennych zabytków.Zajęcia mają też za zadanie przybliżyć zagadnienia społecznego funkcjonowania książki w średniowieczu, zróżnicowania środowisk piszących i czytających, roli książki w życiu religijnym, edukacji, prawie, znaczenia książek w procesie wymiany kulturowej.

Zajęcia będą się odbywały naprzemiennie w sali wykładowej i w Gabinecie Rękopisów BUW. Każda wizyta w Gabinecie Rękopisów poprzedzona będzie przygotowaniem teoretycznym w sali wykładowej.

Literatura:

Podstawowe podręczniki:

Jak czytać rękopis średniowieczny, Warszawa 2008.

E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w dawnej Polsce, Warszawa 1984.

R. Clemens, T. Graham, Introduction to Manuscript Studies, Ithaca-London 2007.

Katalog rękopisów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, t. 1, Warszawa 1963 (dostępny on line w CRISPA)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student zna zakres i problematykę kodykologii jako nauki pomocniczej historii oraz ma pogłębioną znajomość paleografii średniowiecznej. Rozumie i potrafi scharakteryzować status rękopisu jako zabytku i nośnika tekstu źródłowego, rozumie społeczny kontekst funkcjonowania książki w średniowieczu i jego przemiany. Potrafi posługiwać się różnego typu pomocami naukowymi użytecznymi przy badaniu rękopisów. Rozumie znaczenie ochrony spuścizny rękopiśmiennej średniowiecza i metody tej ochrony.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła aktywności, praca pisemna.

Dopuszczalne są trzy nieobecności, w tym dwie wymagają indywidualnego zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bartoszewicz, Piotr Okniński
Prowadzący grup: Agnieszka Bartoszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone metodologii badań i analizie różnych typów rękopisów powstałych od połowy XI do końca XV w. przechowywanych w Gabinecie Rękopisów BUW, takich jak kodeks pergaminowy, kodeks papierowy, księga kancelaryjna, dokument papierowy. Każdy tekst źródłowy będzie analizowany pod kątem trzech problemów: powstania, użytkowania i przechowywania. Uczestnicy zajęć będą zdobywać i rozwijać praktyczne umiejętności niezbędne do podjęcia samodzielnej analizy rękopisów, m.in. z zakresu kodykologii i paleografii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z różnymi typami rękopisów powstałych w okresie od XI do końca XV w. Przedmiotem analizy będą źródła zróżnicowane zarówno pod względem formy (kodeksy pergaminowe, księgi papierowe, dokumenty), jak i treści (księgi liturgiczne, kazania, traktaty naukowe, teksty powstałe w polskiej kancelarii królewskiej i kancelariach miejskich ). Zajęcia zostaną podzielone na kilka bloków tematycznych, z których każdy poświęcony będzie metodologii badań i analizie innego typu materiału źródłowego. W pierwszej części zajęć zajmiemy się kwestiami związanymi z metodą analizy kodeksów pergaminowych, studenci m.in. poznają zasady tworzenia tego rodzaju ksiąg, metody badania techniki ich pisania i dekorowania, a także będą ćwiczyć się w odczytywaniu tekstów pisanych minuskułą romańską. Kolejne bloki tematyczne będą poświęcone analizie, według analogicznego schematu, kodeksów papierowych, ksiąg urzędowych oraz dokumentów wystawianych polskich władców. Każdy z tych typów rękopisów ma swoje unikalne cechy i wymaga specyficznych metod analizy. Studenci zdobędą umiejętności związane z czytaniem tekstów pisanych zarówno pismem kodeksowym, jaki i bastardą oraz kursywą, a także zapoznają się z metodami badania ich kontekstu historycznego, kulturowego i społecznego.

Poza wspólnym odczytywaniem i analizami i materiału źródłowego, uczestnicy zajęć będą przygotowywać indywidualne projekty polegające na opracowaniu edycji źródłowej pojedynczego dokumentu lub karty z kodeksu lub księgi.

Uwagi:

Materiały (np. kopie cyfrowe analizowanych materiałów źródłowych) będą udostępniane za pośrednictwem platformy Kampus.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)