Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowa humanistyka wobec wyzwań postprzeszłości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-B9DS-NHP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowa humanistyka wobec wyzwań postprzeszłości
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria doktoranckie

Założenia (opisowo):

Wymagania formalne By uczestniczyć w seminarium, należy przejść pomyślnie kwalifikację na studia doktoranckie prowadzone na Wydziale Polonistyki UW.


Doktorant powinien wykazywać orientację w zagadnieniach z zakresu historii oraz teorii literatury XX i XXI wieku, a także historii, filozofii, socjologii w zakresie właściwym dla tematu swojej pracy doktorskiej. Powinien dysponować znajomością języka angielskiego umożliwiającą lekturę materiałów o tematyce literaturoznawczej, kulturoznawczej.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W roku 2019/2020 seminarium poświęcone jest zarówno dyskusji nad nowszymi tendencjami w literaturoznawstwie z akcentem na jego stosunek do postprzeszłości (termin R.Nycza), jak i omawianiu rozpraw doktorskich, nad którymi pracują jego uczestnicy. Zagadnienia z obu kręgów tematycznych występują naprzemiennie w rytmie spotkań odbywanych przez cały rok co dwa tygodnie.

Pełny opis:

W roku 2019/2020 seminarium poświęcone jest zarówno dyskusji nad nowszymi tendencjami w literaturoznawstwie z akcentem na jego stosunek do postprzeszłości (termin R. Nycza), jak i omawianiu rozpraw doktorskich, nad którymi pracują jego uczestnicy. Zagadnienia z obu kręgów tematycznych występują naprzemiennie w rytmie spotkań odbywanych przez cały rok co dwa tygodnie.

Podczas spotkań dyskutowane będą m.in. takie zagadnienia jak: wybrane techniki życia podmiotu ludzkiego (Peter Sloterdijk) i „życia” dzieła (Anna Jarmuszkiewicz); „produktywność” emocji i form retorycznych w dobie końca pokoleń podległości (Caroline Levine, Jarosław Kuisz); tożsamość jako efekt rozpoznania siebie wśród swoich i obcych (Hanna Malewska-Peyre, Maria Jarymowicz); polska kultura pamięci straumatyzowanej (jednostkowej i zbiorowej) w XX i XXI wieku – jej wpływ na konstruowanie tożsamości, relacje „nosicieli” traumy z Innymi - chłopów z Żydami, poddanych z dysponentami władzy, chorych ze zdrowymi, etc. (Karolina Koprowska, Anna Zawadzka, Leigh Gilmore, Charles S. Maier, Maria Kobielska).

Dobór lektur uwzględnia zainteresowania naukowe uczestników spotkań i bywa czasem modyfikowany w trakcie trwania seminarium.

Literatura:

Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi zagadnieniami i ew. dodatkowe lektury zostaną omówione na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.

- Peter Sloterdijk

- Caroline Levine,

- Anna Jarmuszkiewicz,

- Karolina Koprowska,

- Jarosław Kuisz,

- Anna Zawadzka,

- Hanna Malewska-Peyre,

- Maria Jarymowicz,

- Leigh Gilmore,

- Maria Kobielska,

- Charles S. Maier,

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Doktorant po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.

2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o tendencjach rozwojowych współczesnego literaturoznawstwa.

3.Wiedzieć, jak analizować odmiany utworów literackich możliwych do opisania przy użyciu instrumentarium nowej humanistyki i formułować samodzielne koncepcje w badaniach literaturoznawczych.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Powinien umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu współczesnego literaturoznawstwa do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.

3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki, dobierać adekwatne metody analizy oraz interpretacji tekstu literackiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Doktorant winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.

2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 25% (udział o ocenie końcowej)

-kontrola obecności - 25% (udział o ocenie końcowej)

- ocena przygotowania kolejnych fragmentów rozprawy doktorskiej - 50% (udział o ocenie końcowej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)