Pisarze polscy drugiej połowy XIX w. w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”: literatura, filozofia, kultura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C062LP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Pisarze polscy drugiej połowy XIX w. w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”: literatura, filozofia, kultura |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem jest zdany egzamin z literatury pozytywizmu i Młodej Polski. Seminarium ma pokazać literaturę polską drugiej połowy XIX w. i przełomu stuleci w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”. Wymaga to uruchomienia kontekstów filozoficznych i kulturowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla studentów filologii polskiej na II stopniu kształcenia. |
Pełny opis: |
Celem II roku seminarium jest przygotowanie studenta do wyboru tematu rozprawy będącej podstawą uzyskania stopnia magistra i zapoznanie go z metodologią pisania pracy. Wymaga znacznego zaangażowania, dużej aktywności i samodzielnej pracy o charakterze naukowym. W pierwszym semestrze następuje rozpoznanie obszaru badawczego związanego z tematyką seminarium. W drugim semestrze lektury są już ściślej związane z tematyką planowanych rozpraw. Uczestnicy podejmują dyskusje nad wybranymi tematami i wspólnie rozwiązują problemy natury interpretacyjnej, warsztatowej, źródłowej i metodologicznej. Ważnym tematem jest także metodologia pisania rozprawy magisterskiej. |
Literatura: |
W porozumieniu ze studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną. Lektury (wybór): - W.Bolecki, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje -Ch.Tylor, Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej - Etyka i literatura (red. E.Ihnatowicz i E.Paczoska) - J.Jedlicki, Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności - M.Kopij, Friedrich Nietzsche w literaturze i publicystyce polskiej lat 1883-1918.Struktura recepcji. - Kulturowa teoria literatury, t.2 (red. T.Walas, R.Nycz) - M.P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji - F.Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne - R.Nycz, Poetyka doświadczenia - J.Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata; - „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2014, nr 24 „Odnawianie modernizmu” - Rekonfiguracje modernizmu (red. T.Majewski) - „Tesktualia” 2017, numer monograficzny poświęcony nadinterpretacji |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA 1. opisać i poddać pogłębionej, wszechstronnej analizie uwarunkowania historyczne i filozoficzne modernizmu jako formacji kulturowej i jako artystycznej odpowiedzi na wyzwania nowoczesności; 2. charakteryzować historyczne i kulturowe uwarunkowania zjawisk literackich mieszczących się w formule modernistycznej „wspólnoty pytań”; 3. sytuować literaturę modernistyczną w kontekście przemian kultury europejskiej i w kręgu charakterystycznych dla tych przemian doświadczeń i tekstów; W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIEJĘTNOŚCI 4. zgromadzić bibliografię do opracowywanego tematu, przygotować konspekt 5. rozpoznawać formy właściwe dla rozprawy magisterskiej jako typu wypowiedzi naukowej; 6. weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prac innych autorów; 7. oceniać dawne i współczesne odczytania tradycji literackiej; W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POSTAWY 8. postrzegać utwór literacki jako tekst spełniający właściwe danemu czasowi normy estetyczne, powstały w wyniku krzyżowania się wpływów literatury, sztuki, filozofii i kultury danego czasu, a także potrzeb czytelników, ich możliwości percepcyjnych i oczekiwań środowisk związanych z życiem literackim; 9. rozpoznawać miejsce modernizmu w przemianach kultury i literatury ponowoczesnej związanych z postawami etycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz aktywności studentów (udział w dyskusji, przygotowywanie wprowadzeń oraz konspektów prac). Ocenie podlegać będzie aktywność studentów, której formą jest dyskusja oraz, w drugim semestrze, prezentacja zagadnień mieszczących się w obszarze badawczym planowanych rozpraw oraz prezentacja konspektów. Do uczestnictwa w zajęciach zdalnych wymagany jest komputer z działającymi kamerą i mikrofonem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.