Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat krytyka poezji 

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-C0N-LW2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztat krytyka poezji 
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prześledzenie współczesnych praktyk krytycznoliterackich w zakresie opisu poezji na tle klasycznych debat z tej sfery oraz przygotowanie studentów do roli recenzentów bieżącej twórczości poetyckiej. Konwersatorium będzie częściowo współprowadzone przez Macieja Libicha i Antoniego Zająca, redaktorów magazynu "Wizje". Merytoryczną (ale formalnie niezależną) kontynuacją zajęć z semestru zimowego będzie analogiczne konwersatorium w semestrze letnim, poświęcone głównie krytyce prozy.

Pełny opis:

1. Spory wokół "bruLionu" na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku;

2. "bruLion" po latach - współczesne rewaloryzacje;

3. Problem niezrozumiałości poezji;

4. Recepcja twórczości Andrzeja Sosnowskiego;

5. Historia zaangażowania: Nowa Fala;

6. Krytyka zaangażowana w XXI wieku;

7. Poezja zaangażowana - przykłady;

8. Warsztaty: analizy współczesnych recenzji;

9/10. Spór wizji z równaniem dawniej i współcześnie;

11. Ekokrytyka;

12. Poezja religijna i krytyka kerygmatyczna;

13. Postsekularne lektury poezji;

14. Warsztaty: omówienie recenzji autorstwa uczestników.

Literatura:

0. Polska poezja współczesna - przewodnik encyklopedyczny:

http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/

1. M. Jaworski, Barbarzyńcy, klasycyści i inni. Spory o młodą poezję w latach 90. (antologia);

2. Debata wokół pamfletu M. Staśko (podsumowanie: P. Kaczmarski, "Noc długich łyżek"); D. Matuszek, "Kreatura - Świetlicki pod pozorem męskości"; współczesna recepcja niegdysiejszego "drugiego szeregu" poetów "bruLionu" (G. Wróblewski, K. Jaworski, D. Foks. M. Biedrzycki); T. Dalasiński, "Jadąc do Ciebie. Szkice o poezji Jacka Podsiadły"; wiersze Dalasińskiego; P. Mackiewicz, "Sequel - o poezji Marcina Sendeckiego";

3. S. Panek, Spór o „niezrozumialstwo” w dwudziestoleciu międzywojennym (antologia) oraz twórczość i recepcja K. Siwczyka;

4. Lekcja żywego języka, red. G. Jankowicz; Wiersze na głos, red. P. Śliwiński; M. Koronkiewicz, "I jest moc odległego życia w tej elegii";

5. S. Barańczak, Nieufni i zadufani; J. Kornhauser, A. Zagajewski, Świat nie przedstawiony;

6. I. Stokfiszewski, Zwrot polityczny; eseje P. Kaczmarskiego, M. Koronkiewicz, D. Kujawy;

7. Antologia "Zebrało się śliny", wiersze i poematy K. Góry, Sz. Kopyta i T. Bąka;

8. Recenzje i szkice wybrane i zaprezentowane przez studentów;

9/10. A. Stankowska, „Wizja przeciw równaniu”. Wokół popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą (antologia) oraz wiersze R. Honeta, M. Cyranowicz, J. Mueller, R. Rybickiego, T. Pułki;

11. J. Fiedorczuk, "Cyborg w ogrodzie" oraz wiersze J. Fiedorczuk i M. Lebdy;

12. Wiersze K. Koehlera, W. Wencla i T. Dąbrowskiego oraz hermeneutyka M. Maciejewskiego;

13. Wiersze i proza J. Bargielskiej oraz ich recepcja krytyczna.

14. Recenzje napisane przez uczestników konwersatorium.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie najważniejsze dyskursy krytycznoliterackie ostatniego trzydziestolecia w kontekście ich dwudziestowiecznych źródeł.

Umiejętności: student potrafi zilustrować pojęcia krytycznoliterackie adekwatnymi przykładami utworów poetyckich oraz napisać przy użyciu tych pojęć własną recenzję współczesnego tomiku poezji.

Kompetencje społeczne: student jest gotowy brać aktywny udział w życiu literackim w roli krytyka.

Metody i kryteria oceniania:

- kontrola obecności, przygotowania do zajęć i aktywności w dyskusji;

- dwuczęściowy projekt studencki: krótka prezentacja wybranej cudzej recenzji literackiej lub eseju krytycznoliterackiego (połowa semestru), a następnie własnej recenzji niedawno wydanego tomiku poetyckiego (koniec semestru).

Zajęcia będą odbywały się zdalnie, synchronicznie, za pośrednictwem platformy Zoom. W razie zmiany zarządzeń w tym zakresie część późniejszych spotkań może - po konsultacji z uczestnikami - zostać przeniesiona do sali.

Lektury stanowiące bezpośrednią podstawę pracy na zajęciach zostaną wyselekcjonowane pod kątem dostępności w postaci elektronicznej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)