Warsztat krytyka poezji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C0N-LW2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat krytyka poezji |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prześledzenie współczesnych praktyk krytycznoliterackich w zakresie opisu poezji na tle klasycznych debat z tej sfery oraz przygotowanie studentów do roli recenzentów bieżącej twórczości poetyckiej. Konwersatorium będzie częściowo współprowadzone przez Macieja Libicha i Antoniego Zająca, redaktorów magazynu "Wizje". Merytoryczną (ale formalnie niezależną) kontynuacją zajęć z semestru zimowego będzie analogiczne konwersatorium w semestrze letnim, poświęcone głównie krytyce prozy. |
Pełny opis: |
1. Spory wokół "bruLionu" na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku; 2. "bruLion" po latach - współczesne rewaloryzacje; 3. Problem niezrozumiałości poezji; 4. Recepcja twórczości Andrzeja Sosnowskiego; 5. Historia zaangażowania: Nowa Fala; 6. Krytyka zaangażowana w XXI wieku; 7. Poezja zaangażowana - przykłady; 8. Warsztaty: analizy współczesnych recenzji; 9/10. Spór wizji z równaniem dawniej i współcześnie; 11. Ekokrytyka; 12. Poezja religijna i krytyka kerygmatyczna; 13. Postsekularne lektury poezji; 14. Warsztaty: omówienie recenzji autorstwa uczestników. |
Literatura: |
0. Polska poezja współczesna - przewodnik encyklopedyczny: http://przewodnikpoetycki.amu.edu.pl/ 1. M. Jaworski, Barbarzyńcy, klasycyści i inni. Spory o młodą poezję w latach 90. (antologia); 2. Debata wokół pamfletu M. Staśko (podsumowanie: P. Kaczmarski, "Noc długich łyżek"); D. Matuszek, "Kreatura - Świetlicki pod pozorem męskości"; współczesna recepcja niegdysiejszego "drugiego szeregu" poetów "bruLionu" (G. Wróblewski, K. Jaworski, D. Foks. M. Biedrzycki); T. Dalasiński, "Jadąc do Ciebie. Szkice o poezji Jacka Podsiadły"; wiersze Dalasińskiego; P. Mackiewicz, "Sequel - o poezji Marcina Sendeckiego"; 3. S. Panek, Spór o „niezrozumialstwo” w dwudziestoleciu międzywojennym (antologia) oraz twórczość i recepcja K. Siwczyka; 4. Lekcja żywego języka, red. G. Jankowicz; Wiersze na głos, red. P. Śliwiński; M. Koronkiewicz, "I jest moc odległego życia w tej elegii"; 5. S. Barańczak, Nieufni i zadufani; J. Kornhauser, A. Zagajewski, Świat nie przedstawiony; 6. I. Stokfiszewski, Zwrot polityczny; eseje P. Kaczmarskiego, M. Koronkiewicz, D. Kujawy; 7. Antologia "Zebrało się śliny", wiersze i poematy K. Góry, Sz. Kopyta i T. Bąka; 8. Recenzje i szkice wybrane i zaprezentowane przez studentów; 9/10. A. Stankowska, „Wizja przeciw równaniu”. Wokół popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą (antologia) oraz wiersze R. Honeta, M. Cyranowicz, J. Mueller, R. Rybickiego, T. Pułki; 11. J. Fiedorczuk, "Cyborg w ogrodzie" oraz wiersze J. Fiedorczuk i M. Lebdy; 12. Wiersze K. Koehlera, W. Wencla i T. Dąbrowskiego oraz hermeneutyka M. Maciejewskiego; 13. Wiersze i proza J. Bargielskiej oraz ich recepcja krytyczna. 14. Recenzje napisane przez uczestników konwersatorium. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie najważniejsze dyskursy krytycznoliterackie ostatniego trzydziestolecia w kontekście ich dwudziestowiecznych źródeł. Umiejętności: student potrafi zilustrować pojęcia krytycznoliterackie adekwatnymi przykładami utworów poetyckich oraz napisać przy użyciu tych pojęć własną recenzję współczesnego tomiku poezji. Kompetencje społeczne: student jest gotowy brać aktywny udział w życiu literackim w roli krytyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności, przygotowania do zajęć i aktywności w dyskusji; - dwuczęściowy projekt studencki: krótka prezentacja wybranej cudzej recenzji literackiej lub eseju krytycznoliterackiego (połowa semestru), a następnie własnej recenzji niedawno wydanego tomiku poetyckiego (koniec semestru). Zajęcia będą odbywały się zdalnie, synchronicznie, za pośrednictwem platformy Zoom. W razie zmiany zarządzeń w tym zakresie część późniejszych spotkań może - po konsultacji z uczestnikami - zostać przeniesiona do sali. Lektury stanowiące bezpośrednią podstawę pracy na zajęciach zostaną wyselekcjonowane pod kątem dostępności w postaci elektronicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.