Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia starożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-HST2 Kod Erasmus / ISCED: 09.5 / (0231) Języki obce
Nazwa przedmiotu: Historia starożytna
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia są prowadzone przez dwa semestry i obejmują wybrane zagadnienia z historii starożytnej Grecji i Rzymu od Homera po późną starożytność. Celem ich jest zapoznanie studentów ze specyfiką źródeł do dziejów antyku, prezentacja maksymalnie wielu ich kategorii (źródła literackie, historiograficzne, inskrypcje, ikonografia, numizmatyka, papirusy, dane archeologiczne) oraz metod ich analizy. Studenci w trakcie zajęć mają nabyć umiejętności krytyki źródła i samodzielnej pracy źródłowej. Ćwiczenia mają też w założeniu kształtować inne umiejętności warsztatowe: poszukiwania bibliograficzne, kwerenda źródłowa do określonego problemu, sporządzanie notatek źródłowych, praca z literaturą naukową.

Pełny opis:

Zajęcia polegają na analizie źródeł pod kierunkiem prowadzącego, podstawową i najczęstszą ich formą jest dyskusja na zapowiedziany temat, do której uczestnicy ćwiczeń samodzielnie się przygotowują. Tematy poszczególnych zajęć znajdują się w części B w rubryce „Zakres tematów”. Do każdych zajęć sformułowany jest temat, podane podstawowe źródła i wskazówki bibliograficzne. Student przygotowuje sam przewidziany sylabusem temat, a na zajęciach zmierza się do jego naukowego opracowania. W ten sposób studenci nabywają doświadczenia w badaniu naukowym. Dla każdej grupy ćwiczeniowej sformułowany został „temat przewodni”. Ma to pozwolić uczestnikom zajęć na wycinkowe (np. pod względem religijności czy wojskowości) porównywanie różnych wspólnot antycznych oraz obserwowanie przemian w poszczególnych z nich. Równocześnie odwoływanie się w trakcie zajęć do wiedzy zdobytej wcześniej na tym samym kursie ma rodzić świadomość kumulatywnego charakteru wiedzy historycznej. Często mogą mieć miejsce także indywidualne, niewielkie referaty studenckie, prezentujące bądź określone źródło, bądź też referujące opracowania naukowe. Wszyscy studenci, zgodnie z podanymi w sylabusie wskazówkami bibliograficznymi, czytają na każde zajęcia odpowiednią literaturę przedmiotu. Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Analizowane teksty i komentujące je opracowania są bardzo różnej długości, różny też będzie tryb pracy ze źródłami (np. z jednej strony kwerenda dużego tekstu np. Iliady Homera, a z drugiej drobiazgowa analiza pięciolinijkowej inskrypcji honoryfikacyjnej). Stąd trudno określić, inaczej niż w sposób uśredniony, czas potrzebny na przygotowanie się do poszczególnych zajęć. Uczestnicy muszą być przygotowani na to, że w początku roku akademickiego (praca z Homerem) będzie go trzeba poświęcić więcej (6-8 godzin tygodniowo), w dalszej części kursu wystarczy 4-6 godzin.

Literatura:

Patrz niżej część B „Zakres tematów”.

Niezależnie od zestawionych tam lektur wszystkich uczestników zajęć obowiązuje bieżące sprawdzanie wszystkich pojawiających się w źródłach i opracowaniach nazw geograficznych w Atlasie Historii Starożytnej Ludwika Piotrowicza, not biograficznych o autorach źródeł w Słowniku pisarzy antycznych pod red. Anny Świderkówny, a niejasnych terminów w zależności od potrzeb w Małej encyklopedii kultury świata antycznego, pod red. Kazimierza Kumanieckiego, Oxford Classical Dictionary wyd. 3 (pod red. S. Hornblowera & A. Spawfortha) lub Der Neue Pauly (istnieje też wersja angielsko-języczna New Pauly)

Efekty kształcenia:

W zakresie wiedzy

- Student zna różnorodne typy źródeł, jakie stoją do dyspozycji historyka starożytnej Grecji, świata hellenistycznego i Rzymu, tak jak dzieła historiograficzne, inskrypcje, dzieła filozoficzne czy rzeźba (K_W14)

- Student wie, jak bardzo właściwe odczytanie źródeł zależy od zrozumienia konwencji, w jakiej zostały sporządzone, i od celu, jakiemu miały służyć. (K_W08, K_W10)

- Student zna określone informacje o cywilizacji Greków i Rzymian: pojęcia, zdarzenia, daty, nazwy własnych, etc. (K_W09, K_W12, K_W13)

W zakresie umiejętności

- Student samodzielnie analizuje różne rodzaje źródeł historycznych (K_U02)

- Student śledzi współczesne dyskusje naukowe i kształtuje w sobie umiejętność krytycznego ustosunkowania się nie tylko do samych źródeł, ale także do ich zastanych interpretacji. (K_U03, K_U06)

W zakresie kompetencji

- Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności jej wzbogacanie (K_K01)

- Student rozumie znaczenie właściwej analizy tekstów źródłowych dla zrozumienia wagi dziedzictwa kulturowego starożytnej Grecji i Rzymu. (K_K04)

- Student podejmuje próby badawcze, pracując w grupie (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

- frekwencja:

(a) jedna nieobecność w semestrze bez konsekwencji;

(b) każda powyżej jednej do zaliczenia w trybie dyżuru;

(c) powyżej trzech nieobecności zaliczenia nie ma;

- bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach

Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka
Prowadzący grup: Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka, Aleksander Wolicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

I semestr grupa Z:

Zajęcia w pierwszym semestrze poświęcone są wybranej problematyce świata greckiego. Poruszana tematyka ma prezentować różne typy źródeł (historiografia, inskrypcje, źródła ikonograficzne), wykorzystywane w warsztacie historyka tego okresu oraz pokazać metodę pracy z tymi źródłami. Tematyka zajęć nie koncentruje się na jednym zagadnieniu, poszczególne ćwiczenia poświęcone są różnym problemom związanym z polityką, religią i kulturą Grecji.

grupa 0:

Ćwiczenia są prowadzone przez dwa semestry i obejmują wybrane zagadnienia z historii starożytnej Grecji i Rzymu od Homera po późną starożytność. Celem ich jest zapoznanie studentów ze specyfiką źródeł do dziejów antyku, prezentacja maksymalnie wielu ich kategorii (źródła literackie, historiograficzne, inskrypcje, ikonografia, numizmatyka, papirusy, dane archeologiczne) oraz metod ich analizy. Studenci w trakcie zajęć mają nabyć umiejętności krytyki źródła i samodzielnej pracy źródłowej. Ćwiczenia mają też w założeniu kształtować inne umiejętności warsztatowe jak: poszukiwania bibliograficzne, kwerenda źródłowa do określonego problemu, sporządzanie notatek źródłowych, praca z literaturą naukową.

Pełny opis:

I semestr grupa Z:

1. Pierwsze zajęcia poświęcone będą prezentacji najważniejszych pomocy wykorzystywanych w drugim semestrze, omówieniu tematyki zajęć i kryteriów zaliczania.

2. Stan zachowania literatury antycznej do naszych czasów (1 zajęcia). Literatura: B. Bravo, E. Wipszycka, „Wprowadzenie do źródłoznawstwa antycznego” w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I Warszawa 1982 (sic!), s. 9-37.

3. Ofiary u Homera (4 zajęcia).

Źródła: „Odyseja” w przekładzie J. Parandowskiego.

Literatura: J. Łanowski, Wstęp do Iliady w przekładzie K. Jeżewskiej (seria Biblioteki Narodowej); E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, s. 297-335; W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, s. 78-111; L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homeryckiego”, w: Literatura Grecji starożytnej, t. I, red. H. Podbielski, Lublin 2005, s. 41-66.

1 zajęcia: Co starożytni wiedzieli o Homerze? Teorie powstania poematów Homerowych od wystąpienia Wolfa do teorii formułkowej; znajomość pisma – czy poematy Homerowe mogły zostać napisane w chwili ich powstania?; 2-3 zajęcia: akty ofiarne i ich przebieg w Odysei; 4 zajęcia: epos jako źródło historyczne.

4. Tyrania na Lesbos w świetle utworów Alkajosa (2 zajęcia).

Źródła: Liryka starożytnej Grecji, oprac. J. Danielewicz, Warszawa – Poznań 2002, wszystkie fragment Alkajosa; Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy sławnych filozofów, Warszawa 1982, “Pittakos” (s. 48 – 52)

Literatura: J. Danielewicz, “Wstęp” do Liryki starożytnej Grecji; D. L. Page, Sappho and Alcaeus, Oxford, 1955 (część o Alkajosie): O. Murray, Narodziny Grecji, Warszawa 2004, s. 185 – 213 (o tyranii).

Liryka grecka i okoliczności jej wykonywania; sympozjon jako cecha życia arystokratów; przewroty polityczne na Lesbos; Alkajos wobec tyranii; postać Pittakosa w utworach Alkajosa.

5. Kobiety w komedii Arystofanesa (2 zajęcia)

Źródła: Arystofanes, „Lizystrata” w: Komedie, t. I, przekł. J. Ławińska-Tyszkowska, Warszawa 2002 (koniecznie ten przekład!).

Literatura: J. Ławińska – Tyszkowska, „Komedia staroattycka i średnia”, w: Literatura Grecji starożytnej, t. I, op. cit. ,s. 875 – 898.

6. Przedstawienie kobiety - obywatelki na greckich malowidłach wazowych (2 zajęcia).

Źródła: uczestnicy zajęć otrzymają odbitki malowideł wazowych.

Literatura: J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999, o malarstwie wazowym na stronach: s. 35-42; 54-63; 100-123; 198-215; 247-249.

Malarstwo wazowe jako źródło historyczne; analiza wybranej ikonografii.

7. Prawo Eukratesa o tyranii (3 zajęcia)

Źródła: tłumaczenie inskrypcji w: Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. Chankowski, Warszawa 1994, s. 51.

Literatura: B. Bravo, A. Wolicki, „Inskrypcje greckie“ w: Vedemecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, I/II, , ss. 154-185; M.H. Hansen, Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999, rozdział VII.

Wstęp do epigrafiki; inskrypcje greckie jako źródło historyczne (1 zajęcia); prawo (nomos) i procedura uchwalania prawa, nomothesia; analiza prawa Eukratesa i powody jego uchwalenia.

grupa 0:

Zajęcia polegają na analizie źródeł pod kierunkiem prowadzącego, podstawową i najczęstszą ich formą jest dyskusja na zapowiedziany temat, do której uczestnicy ćwiczeń samodzielnie się przygotowują. Tematy poszczególnych zajęć znajdują się w części B w rubryce „Zakres tematów”. Do każdych zajęć sformułowany jest temat, podane podstawowe źródła i wskazówki bibliograficzne. Student przygotowuje sam przewidziany sylabusem temat, a na zajęciach zmierza się do jego naukowego opracowania. W ten sposób studenci nabywają doświadczenia w badaniu naukowym. Ćwiczenia mają nauczyć podstaw pracy naukowej w zakresie historii starożytnej. Każda grupa pracuje z innymi tekstami, bądź, w wypadku tego samego tekstu, nad innymi tematami. Wszyscy zaczynają jednak od Homera, we wszystkich grupach pojawiają się wszystkie kategorie źródeł. Dla każdej grupy ćwiczeniowej sformułowany został „temat przewodni”. Ma to pozwolić uczestnikom zajęć na wycinkowe (np. pod względem religijności czy wojskowości) porównywanie różnych wspólnot antycznych oraz obserwowanie przemian w poszczególnych z nich. Równocześnie odwoływanie się w trakcie zajęć do wiedzy zdobytej wcześniej na tym samym kursie ma rodzić świadomość kumulatywnego charakteru wiedzy historycznej. Często mogą mieć miejsce także indywidualne, niewielkie referaty studenckie, prezentujące bądź określone źródło, bądź też referujące opracowania naukowe. Wszyscy studenci, zgodnie z podanymi w sylabusie wskazówkami bibliograficznymi, czytają na każde zajęcia odpowiednią literaturę przedmiotu. Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Analizowane teksty i komentujące je opracowania są bardzo różnej długości, różny też będzie tryb pracy ze źródłami (np. z jednej strony kwerenda dużego tekstu np. Iliady Homera, a z drugiej drobiazgowa analiza pięciolinijkowej inskrypcji honoryfikacyjnej). Stąd trudno określić, inaczej niż w sposób uśredniony, czas potrzebny na przygotowanie się do poszczególnych zajęć. Uczestnicy muszą być przygotowani na to, że w początku roku akademickiego (praca z Homerem) będzie go trzeba poświęcić więcej (6-8 godzin tygodniowo), w dalszej części kursu wystarczy 4-6 godzin.

Literatura:

I semestr grupa Z:

Została podana do każdego tematu

grupa 0:

Patrz niżej część B „Zakres tematów”.

Niezależnie od zestawionych tam lektur wszystkich uczestników zajęć obowiązuje bieżące sprawdzanie wszystkich pojawiających się w źródłach i opracowaniach nazw geograficznych w Atlasie Historii Starożytnej Ludwika Piotrowicza, not biograficznych o autorach źródeł w Słowniku pisarzy antycznych pod red. Anny Świderkówny a niejasnych terminów w zależności od potrzeb w Małej encyklopedii kultury świata antycznego, pod red. Kazimierza Kumanieckiego, Oxford Classical Dictionary wyd. 3 (pod red. S. Hornblowera & A. Spawfortha) lub Der Neue Pauly (istnieje też wersja angielsko-języczna New Pauly)

II semestr grupa 01

Podręczniki ogólne i historii chrześcijaństwa w starożytności:

a) A. Ziółkowski, Historia powszechna: starożytność, Warszawa 2010.

b) A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004.

c) K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego od Augusta do Konstantyna, przekł. A. Gierlińska, Poznan - Gniezno 2016.

d) C. Morrisson (red.), Świat Bizancjum, t. 1: Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, przekł. A Graboń, Kraków 2011.

e) M. Jaczynowska, Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.

f) M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2010.

g) M. Carry, H.H. Scullard, Dzieje Rzymu: Od czasów najdawniejszych do Konstantyna, t. 1-2, przekł. J. Schwakopf, Warsawa 1992.

h) M. Beard, J. North, S. Price, Religie Rzymu. Historia, przekł. zbiorowy pod red. M.J. Baranowskiego i L.Olszewskiego, Oświęcim 2017.

i) E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2017.

j) J. Daniélou, H. I. Marrou, wprow. R. Aubert, Historia Kościoła, t. 1: Od początków do roku 600, przekł. M. Tarnowska, Warszawa 1986.

k) M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, Warszawa 1990.

l) A. Giardina, Człowiek Rzymu, przekł. P. Bravo, Warszawa 2000.

Wprowadzenie do nauk pomocniczych (epigrafika i papirologia):

a) E. Wipszycka (red.) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 3: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, Warszawa 1999.

b) J. Kolendo, J. Żelazowski, współpraca E. Bunsch, Teksty i pomniki: zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003.

c) J. Bodel, Świadectwa epigraficzne: historia starożytna w świetle inskrypcji, przekł. A. Baziór, Poznań 2008.

d) A. Świderkówna, Życie codzienne w Egipcie greckich papirusów, Warszawa 2008.

e) A.E. Cooley, The Cambridge Manual of Latin Epigraphy, Cambridge 2012.

f) Ch. Bruun, J. Edmondson, Oxford Handbook of Roman Epigraphy, Oxford 2014.

g) R.S. Bagnall, The Oxford Handbook of Papyrlogy, Oxford 2009.

Atlasy:

a) L. M. Piotrowicz, Atlas historii starożytnej, Warszawa 1994.

b) R. J. A. Talbert (wyd.), The Barrington Atlas of the Greek and Roman World, Princeton - Oxford 2000.

c) Digital Atlas of the Roman Empire (Lund University): http://dare.ht.lu.se/

Ponadto obowiązuje literatura dotycząca zagadnień szczegółowych, omawianych podczas poszczególnych spotkań.

II semestr grupa 02:

Podręczniki ogólne i historii chrześcijaństwa w starożytności:

a) A. Ziółkowski, Historia powszechna: starożytność, Warszawa 2010.

b) A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004.

c) K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego od Augusta do Konstantyna, przekł. A. Gierlińska, Poznan - Gniezno 2016.

d) C. Morrisson (red.), Świat Bizancjum, t. 1: Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, przekł. A Graboń, Kraków 2011.

e) M. Jaczynowska, Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.

f) M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2010.

g) M. Carry, H.H. Scullard, Dzieje Rzymu: Od czasów najdawniejszych do Konstantyna, t. 1-2, przekł. J. Schwakopf, Warsawa 1992.

h) M. Beard, J. North, S. Price, Religie Rzymu. Historia, przekł. zbiorowy pod red. M.J. Baranowskiego i L.Olszewskiego, Oświęcim 2017.

i) E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2017.

j) J. Daniélou, H. I. Marrou, wprow. R. Aubert, Historia Kościoła, t. 1: Od początków do roku 600, przekł. M. Tarnowska, Warszawa 1986.

k) M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, Warszawa 1990.

l) A. Giardina, Człowiek Rzymu, przekł. P. Bravo, Warszawa 2000.

Wprowadzenie do nauk pomocniczych (epigrafika i papirologia):

a) E. Wipszycka (red.) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 3: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, Warszawa 1999.

b) J. Kolendo, J. Żelazowski, współpraca E. Bunsch, Teksty i pomniki: zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003.

c) J. Bodel, Świadectwa epigraficzne: historia starożytna w świetle inskrypcji, przekł. A. Baziór, Poznań 2008.

d) A. Świderkówna, Życie codzienne w Egipcie greckich papirusów, Warszawa 2008.

e) A.E. Cooley, The Cambridge Manual of Latin Epigraphy, Cambridge 2012.

f) Ch. Bruun, J. Edmondson, Oxford Handbook of Roman Epigraphy, Oxford 2014.

g) R.S. Bagnall, The Oxford Handbook of Papyrlogy, Oxford 2009.

Atlasy:

a) L. M. Piotrowicz, Atlas historii starożytnej, Warszawa 1994.

b) R. J. A. Talbert (wyd.), The Barrington Atlas of the Greek and Roman World, Princeton - Oxford 2000.

c) Digital Atlas of the Roman Empire (Lund University): http://dare.ht.lu.se/

Ponadto obowiązuje literatura dotycząca zagadnień szczegółowych, omawianych podczas poszczególnych spotkań.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-06-10

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka, Aleksander Wolicki
Prowadzący grup: Paweł Nowakowski, Krystyna Stebnicka, Aleksander Wolicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia są prowadzone przez dwa semestry i obejmują wybrane zagadnienia z historii starożytnej Grecji i Rzymu od Homera po późną starożytność. Celem ich jest zapoznanie studentów ze specyfiką źródeł do dziejów antyku, prezentacja maksymalnie wielu ich kategorii (źródła literackie, historiograficzne, inskrypcje, ikonografia, numizmatyka, papirusy, dane archeologiczne) oraz metod ich analizy. Studenci w trakcie zajęć mają nabyć umiejętności krytyki źródła i samodzielnej pracy źródłowej. Ćwiczenia mają też w założeniu kształtować inne umiejętności warsztatowe jak: poszukiwania bibliograficzne, kwerenda źródłowa do określonego problemu, sporządzanie notatek źródłowych, praca z literaturą naukową.

Pełny opis:

Zajęcia polegają na analizie źródeł pod kierunkiem prowadzącego, podstawową i najczęstszą ich formą jest dyskusja na zapowiedziany temat, do której uczestnicy ćwiczeń samodzielnie się przygotowują. Tematy poszczególnych zajęć znajdują się w części B w rubryce „Zakres tematów”. Do każdych zajęć sformułowany jest temat, podane podstawowe źródła i wskazówki bibliograficzne. Student przygotowuje sam przewidziany sylabusem temat, a na zajęciach zmierza się do jego naukowego opracowania. W ten sposób studenci nabywają doświadczenia w badaniu naukowym. Ćwiczenia mają nauczyć podstaw pracy naukowej w zakresie historii starożytnej. Każda grupa pracuje z innymi tekstami, bądź, w wypadku tego samego tekstu, nad innymi tematami. Wszyscy zaczynają jednak od Homera, we wszystkich grupach pojawiają się wszystkie kategorie źródeł. Dla każdej grupy ćwiczeniowej sformułowany został „temat przewodni”. Ma to pozwolić uczestnikom zajęć na wycinkowe (np. pod względem religijności czy wojskowości) porównywanie różnych wspólnot antycznych oraz obserwowanie przemian w poszczególnych z nich. Równocześnie odwoływanie się w trakcie zajęć do wiedzy zdobytej wcześniej na tym samym kursie ma rodzić świadomość kumulatywnego charakteru wiedzy historycznej. Często mogą mieć miejsce także indywidualne, niewielkie referaty studenckie, prezentujące bądź określone źródło, bądź też referujące opracowania naukowe. Wszyscy studenci, zgodnie z podanymi w sylabusie wskazówkami bibliograficznymi, czytają na każde zajęcia odpowiednią literaturę przedmiotu. Prowadzący ocenia pracę studenta na zajęciach, jego przygotowanie na każde ćwiczenia, wkład w dyskusję, stopień opanowania literatury przedmiotu.

Analizowane teksty i komentujące je opracowania są bardzo różnej długości, różny też będzie tryb pracy ze źródłami (np. z jednej strony kwerenda dużego tekstu np. Iliady Homera, a z drugiej drobiazgowa analiza pięciolinijkowej inskrypcji honoryfikacyjnej). Stąd trudno określić, inaczej niż w sposób uśredniony, czas potrzebny na przygotowanie się do poszczególnych zajęć. Uczestnicy muszą być przygotowani na to, że w początku roku akademickiego (praca z Homerem) będzie go trzeba poświęcić więcej (6-8 godzin tygodniowo), w dalszej części kursu wystarczy 4-6 godzin.

Literatura:

Patrz niżej część B „Zakres tematów”.

Niezależnie od zestawionych tam lektur wszystkich uczestników zajęć obowiązuje bieżące sprawdzanie wszystkich pojawiających się w źródłach i opracowaniach nazw geograficznych w Atlasie Historii Starożytnej Ludwika Piotrowicza, not biograficznych o autorach źródeł w Słowniku pisarzy antycznych pod red. Anny Świderkówny a niejasnych terminów w zależności od potrzeb w Małej encyklopedii kultury świata antycznego, pod red. Kazimierza Kumanieckiego, Oxford Classical Dictionary wyd. 3 (pod red. S. Hornblowera & A. Spawfortha) lub Der Neue Pauly (istnieje też wersja angielsko-języczna New Pauly)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.