Edukacja globalna z perspektywy antropologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LEGA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja globalna z perspektywy antropologii |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest budowanie warsztatu studentów jako pedagogów krytycznych, na co składa się między innymi poznawanie nowych, alternatywnych metod edukacyjnych oraz rozwijanie refleksji krytycznej na temat ważnych problemów społecznych. |
Pełny opis: |
Na zajęciach eksperymentować będziemy z różnymi alternatywnymi metodami (np. OSDE - Open Space for Dialog and Enquiry - lub dociekaniami filozoficznymi) poprzez ćwiczenia warsztatowe. Zajęcia będą prowadzone w trybie 3-godzinnym. Pierwsze spotkania zostaną poświęcone na omawianie i prezentację różnych metod warsztatowych. Resztę sesji poświęcimy na przygotowywanie własnych ćwiczeń warsztatowych dotyczących tematyki antropologicznej. Poprowadzenie dwóch ćwiczeń w trakcie semestru i dostarczenie ich scenariuszy będzie równe zaliczeniu przedmiotu. Są do zajęcia wyjątkowe, w tym sensie, że nie czytamy obowiązkowych tekstów na każde zajęcia. Niemniej jednak każda osoba przygotowująca ćwiczenie powinna oprzeć je na jakimś źródle antropologicznym (wybranym przez siebie) i podzielić się nim z grupą. |
Literatura: |
Andreotti, Vanessa Relativising western knowledge production in spaces of dissensus. The OSDE Methodology [in:] Actionable Postcolonial Theory in Education, Palgrave Macmillan, New York, pp. 191-215. + http://www.osdemethodology.org.uk/resources.html Gottlieb, Esther E.; Thomas J. La Belle 1990 Ethnographic Contextualization of Freire's Discourse: Consciousness-Raising, Theory and Practice Source: Anthropology & Education Quarterly, Vol. 21, No. 1, pp. 3-18. Hummel, Agata 2015 Food justice [in:] Teachers Agents of Change (eds.), Piecing the puzzle together. How to identify, understand and address global issues, pp. 66-73. https://www.varianty.cz/download/docs/1111_piecing-the-puzzle-together.pdf Hummel, Agata 2015 Edukacja globalna w dialogu z antropologią [w:] red. M. Kuleta-Hulboj i M. Gontarska, Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s.115-127. |
Metody i kryteria oceniania: |
− Obecność jest kluczowa. Udział w warsztatach obowiązkowy. Jeśli wiesz, że nie będziesz mógł/mogła chodzić na zajęcia nie zapisuj się! − Zaliczenie końcowe: przeprowadzenie dwóch mini-warsztatów różnymi metodami oraz dostarczenie scenariusza ćwiczeń. o Zapoznanie się z materiałami etnograficznymi lub metodologicznymi potrzebnymi do przeprowadzenia własnego warsztatu. o W wyborze materiałów może pomóc prowadząca! Nieobecności na zajęciach – zasady! o Obowiązuje regularne uczestnictwo w zajęciach. o Dozwolone są dwie nieobecności, a więc opuszczenie dwóch sesji warsztatowych. o Maksymalna liczba nieobecności nie może przekraczać 1/4 czasu zajęć (4 spotkania x 3h). o Każda nieobecność ponad dozwolone obniża ocenę końcową o 1 stopień. PAMIĘTAJ przychodząc na zajęcia zgadzasz się na te zasady. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.