Laboratorium. Radiowo: społeczność lokalna w obliczu kryzysu ekologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LL142 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium. Radiowo: społeczność lokalna w obliczu kryzysu ekologicznego |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Laboratoria etnograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Dwuletnie laboratorium etnograficzne, podczas którego uczestnicy zdobędą teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu przygotowania, przeprowadzenia i analizy badań etnograficznych. Laboratorium ma charakter interdyscyplinarny: łączy ze sobą elementy antropologii środowiska, antropologii medycznej, antropologii katastrof i antropologii miasta. Jednym z celów zajęć jest wypracowanie podstaw etnograficznego warsztatu badawczego wśród uczestników zajęć. Jest to dwuletni cykl zajęć łączących zajęcia o charakterze konwersatoryjnym z wyjazdami terenowymi. W ramach laboratorium student ma szanse uczestniczenia w projekcie badawczym na wszystkich etapach jego realizacji, pod opieką prowadzącego daną grupę laboratoryjną. |
Pełny opis: |
Proponowany cykl laboratorium etnograficznego to przede wszystkim interdyscyplinarna koncepcja badań nad jednym z ważniejszych problemów, z jakim borykają się mieszkańcy północno-zachodniej Warszawy. Źródłem tego problemu jest pobliskie wysypisko śmieci i kompostownia, które w znaczący sposób obniżają jakość życia w tym regionie. Społeczność lokalna nie pozostaje jednak bierna – zawiązana inicjatywa Stowarzyszenie Czyste Radiowo od miesięcy zabiega o poprawę jakości życia mieszkańców. Mieszkańcy Radiowa i okolic wydają się być zdeterminowani w walce o czyste powietrze i poprawę komfortu życia. Uważają, że pobliskie wysypisko i kompostownia są źródłem nie tylko problemów ekologicznych, ale także medycznych – smród i odpady mają pogarszać stan zdrowia dzieci i osób starszych lub cierpiących z powodu innych schorzeń. Celem laboratorium jest więc zbadanie postaw, poglądów, praktyk i narracji społeczności lokalnej i organizacji reprezentujących jej interesy. Laboratorium ma charakter interdyscyplinarny: łączy ze sobą elementy antropologii środowiska, antropologii medycznej, antropologii katastrof i antropologii miasta. Słuchacze zapoznają się najnowszą literaturą i wynikami podobnych badań, a także w znaczący sposób poszerzą wiedzę z zakresu szeroko rozumianej antropologii. Jednym z celów zajęć jest także wypracowanie podstaw etnograficznego warsztatu badawczego wśród uczestników zajęć. |
Literatura: |
Brown, Phil i Stephen Zavestoski 2004 Social movements in health: an introduction, “Sociology of Health and Illness”, nr 6, s. 679-694. Hadolt, Bernhard 1998 Locating difference: a medical anthropology “at home”?, “Anthropology & Medicine”, nr 5(3), s. 311-323. Hoffman Susanna i Anthony Oliver-Smith 2001 Catastrophe & culture. The anthropology of dis aster, Santa Fe: School of Amercian Research Press. Lock, Margaret i Vin-Kim Nguyen 2010 An anthropology of biomedicine, Oxford: Wiley-Blackwell. Low, Setha 1994 Embodied metaphors: nerves as lived experience, [w:] Embodiment and experience. The existential ground of culture and health, Tomas Csordas (red.), Cambridge: Cambridge University Press, s. 139-162. Oliver-Smith, Anthony i Susanna M. Hoffman (red.) 2008 The angry Earth. Disaster in anthropological perspective, London, New York: Routledge. Penkala-Gawęcka, Danuta 2010 Nie czas chorować? Zdrowie, choroba i leczenie w perspektywie antropologii medycznej, Poznań: Biblioteka Telgte. Penkala-Gawęcka, Danuta, Izabella Main i Anna Witeska-Młynarczyk (red.) 2012 W zdrowiu i chorobie… Z badań antropologii medycznej i dyscyplin pokrewnych, Poznań: Biblioteka Telgte Wydawnictwo. Torrence, Robin i John Grattan (red.) 2010 Natural disasters and cultural change, London, New York: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Podczas laboratorium słuchacze zdobędą szeroką wiedzę z zakresu metodyki badan terenowych, antropologii środowiska i miasta, a także antropologii medycznej i pokrewnych dyscyplin. Studenci poszerzą swój warsztat badawczy – sami zaprojektują i przeprowadzą badania terenowe, a zebrany materiał przedstawią w postaci raportu-pracy laboratoryjnej, stanowiącej zrąb pracy licencjackiej. Student/-ka dzięki uczestnictwu w dwuletnim cyklu badań etnograficznych: - poznaje literaturę związaną z badaną tematyką, z terenem badań; z etnograficznymi metodami badania; stosowanymi pojęciami i założeniami teoretycznymi; - zdobywa umiejętności akademickie: umie uporządkować materiały terenowe i je interpretować z użyciem pojęć analitycznych; - umie skonstruować pracę w konwencji akademickiej tj: umie zrelacjonować literaturę przedmiotu oraz założenia i kategorie badawcze, sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w formie argumentacji na rzecz określonej tezy, podsumować je wnioskami komentującymi wyniki badań z perspektywy wcześniej przyjętych założeń i konfrontacji z literaturą przedmiotu; - potrafi skutecznie namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafi akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej; - potrafi pracować w grupie; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium: obowiązuje wiedza przekazana podczas zajęć, a także znajomość omawianej literatury. Obecność: dopuszczalne dwie nieobecności. Aktywność podczas zajęć, przygotowywanie zadanych przez prowadzącego prac (referaty, opracowania itp.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.