Miejsce państwa w gospodarce europejskiej w XIX i XX wieku. Wybrane zagadnienia (blok: Historia gospodarcza)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M2HG-GSZ18-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Miejsce państwa w gospodarce europejskiej w XIX i XX wieku. Wybrane zagadnienia (blok: Historia gospodarcza) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Po kilku dekadach triumfu liberalizmu ekonomicznego według koncepcji Adama Smitha zaczęto je z różnych powodów kwestionować. W latach 20. i 30. XIX wieku pojawiły się pierwsze teorie wysuwające na plan pierwszy sprawczą rolę państwa w gospodarce – protekcjonizm ekonomiczny. Konwersatorium podejmie dyskusję nad najważniejszymi propozycjami. |
Pełny opis: |
Wraz z postępami rewolucji przemysłowej coraz większą popularnością, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, cieszył się liberalizm gospodarczy – teoria ekonomiczna stworzona przez Adama Smitha. Jej elementami były m.in. wolny rynek, wolna konkurencja, podział pracy i specjalizacja zawodowa. Państwo, wedle tej teorii, ma być jedynie „nocnym stróżem” swoich obywateli, czyli pomagać tam, gdzie jest to absolutnie konieczne. Zasady te wcielano w życie w całym świecie zachodnim. Bardzo szybko pojawili się przeciwnicy liberalizmu ekonomicznego, także wśród srodowisk gospodarczych. Poważnego przeciwnika napotkał liberalizm w środowiskach rządowych. Równie istotne były ideologie narodowe, które opierały się pełnej wolności ekonomicznej w imie interesów gsopodarczych. Efektem tych sporów będą pierwsze teorie ekonomiczne, które uzasadniały zwiększenie roli państwa w gospodarce. W II połowie XIX wieku dojdzie do ich praktycznego zastosowania. XX wiek pod tym względem był czasem rozwinięcia tych sporów, a także okresem, w którym stworzono całe systemy ekonomiczne oparte na idei protekcjonizmu państwa w gospodarce. Zakres tematów (wraz z wyborem literatury): Niektóre z tematów będą realizowane podczas 2-3 spotkań. 1.John Locke i początki myślenia liberalnego - John Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992: Wstęp, Traktat drugi: rozdziały V, VII, VIII, IX, XI, XII; 2. Adam Smith i idea wolnego handlu - Adam Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 1954, rozdziały: O podziale pracy, O naturalnej i rynkowej cenie towarów, o nauce i religii. 3. Johann Gottlieb Fichte i koncepcja gospodarki narodowej - Johann Gottlieb Fichte, Mowy do narodu niemieckiego: Mowa I, VII i VIII, [w:] J.G. Fichte, Zamknięte państwo handlowe i inne pisma, oprac. A. Ochocki, Warszawa 1996, str. 273-316. - tamże: A. Ochocki, Wstęp - Maria Wawrykowa, Dzieje Niemiec 1789-1871, Warszawa 1980, str. 66-117. 4. Friedrich List i jego idea liberalizmu narodowego - Fr. List, Das nationale System der politischen Oekonomie, Jena 1910 Ewentualnie (lub dla uzupełnienia) Zgodne z wymogami studiów na tym etapie - Roman Szporluk, Communism and nationalism : Karl Marx versus Friedrich List, Oxford 1988 5. Bismarckowska polityka walki z socjalizmem – państwo jako opiekun - Lech Trzeciakowski, Otto von Bismarck, Wrocław 2009 - Christian von Krockow, Bismarck – biografia, Warszawa 1998; - Józef Chlebowczyk, Bismarck a kwestia robotnicza, Poznań 1950 - Anne Ashley, The social policy of Bismarck : a critical study, with a comparison of German and English insurance legislation, London 1912 6. Gospodarka wojenna: przykłady I i II wojny światowej - Krzysztof Szlichciński, Brytyjska gospodarka wojenna 1939-1945, Warszawa 2002 - Edward Nabiel, Gospodarka wojenna Niemiec 1914-1918, Warszawa 1959; 7. Keynes i jego koncepcja interwencji w gospodarkę - Wokół interwencji państwa w gospodarkę (Keynes, Friedman i inni), red. Elżbieta Domańska, Warszawa 1992; -Nicholas Wapshott, Keynes kontra Hayek: spór, który zdefiniował współczesną ekonomię, Warszawa 2017; -Bernard Piotrowski, Skandynawia powojenna w cieniu państwa opiekuńczego, Poznań 2015; -Nordycki model demokracji i państwa dobrobytu, wybór tekstów, Warszawa 1994 Metody dydaktyczne: Zajęcia konwersatorium realizowane są w formie dyskusji wokół prezentowanych tekstów Założenia i wymagania wstępne: |
Literatura: |
Podana przy tematach (tytuły podstawowe, możliwe inne opcje) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć uczestnik potrafi zrozumieć i wyjaśnić poszczególne koncepcje ekonomiczne liberalizmu oraz prób jego ograniczania. Ponadto uczestnik potrafi wskazać przykłady realizacji takich idei w różnych momentach historycznych i uwarunkowaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
-Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach -Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi - Ocena uczestnictwa w zajęciach Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności), aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny wypowiedzi, wygłoszenie krótkiego referatu podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.