Dzieje unii polsko-saskiej - cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-DUPS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dzieje unii polsko-saskiej - cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład ogólnouniwersytecki, choć o charakterze monograficznym. W równym stopniu mogą zeń korzystać studenci wszystkich kierunków studiów na UW, szczególnie ci zainteresowani historią nowożytną, dziejami dyplomacji i polskim parlamentaryzmem. |
Skrócony opis: |
Wykład o charakterze monograficznym poświęcony dziejom unii polsko – saskiej (1697 – 1763) – w tym semestrze szczególnie panowaniu Augusta II Mocnego (1697 – 1733). Podejmuje zagadnienia z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej, dyplomacji, dziejów kultury i idei. Będę prezentować w jego trakcie najnowsze wyniki badań polskich, niemieckich, litewskich, białoruskich oraz moje własne nad osobą Augusta II i jego polityką. |
Pełny opis: |
Wykład zaplanowany jest jako typowo monograficzny, przeznaczony jednak dla wszystkich studentów. Dotyczyć będzie dziejów unii polsko – saskiej (1697 – 1763). W tym semestrze mam zamiar skoncentrować się na osobie Augusta II Mocnego, pierwszego Wettyna na polskim tronie (1697 – 1733). Przewidywane problemy poruszane w trakcie wykładów: • Wprowadzenie: literatura przedmiotu, dzieje i znaczenie dynastii saskiej, najważniejsze dyskusje historiograficzne • Skąd ten pomysł?: młodość Fryderyka Augusta Wettyna (Augusta II) i jego walka o polską koronę • Chciejstwo czy polityka realna?: Polska i Saksonia w dobie wojny północnej 1700 – 1721 • W kręgu mitów: między saskim absolutyzmem a złotą wolnością • Problemy polityki emancypacyjnej Augusta II • Czy August II chciał rozbioru Polski? • W poszukiwaniu sojusznika i epoka łagodnych rządów 1725 – 1732 • W cieniu trzech czarnych orłów – polityka mocarstw i problem polskiej sukcesji • Gospodarka i przemiany społeczne czasów Augusta II. • August II jako mecenas kultury • Obyczaje czasów saskich • Wykład podsumowujący i pisemny sprawdzian kończący |
Literatura: |
1. W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, dowolne wydanie (fragmenty dot. czasów unii polsko – saskiej) 2. E. Rostworowski, Historia powszechna XVIII w., dowolne wydanie – tam podstawowa faktografia 3. J. Staszewski, August II Mocny, dowolne wydanie 4. K. Jarochowski, Dzieje Augusta II, t. 1 i 2, Poznań (dostępne on – line) 5. J. Burdowicz – Nowicki, Piotr I, August II i Rzeczpospolita, 1697 – 1706, Kraków 2010 6. J. Feldmann, Polska w dobie wojny północnej, 1923 7. J. A. Gierowski, Między saskim absolutyzmem a złotą wolnością, 1958 8. U. Kosińska, Sejm 1719 – 1720 a sprawa ratyfikacji traktatu wiedeńskiego, Warszawa 2003 9. U. Kosińska, August II w poszukiwaniu sojusznika (1725 – 1730), Warszawa 2012 10. Historia dyplomacji polskiej, t. 2 (tu część poświęcona czasom unii polsko – saskiej J.A. Gierowskiego) Inne pozycje będą podawane sukcesywnie w trakcie wykładu. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu wykładów student: • Zna podstawową faktografię z zakresu treści omawianych na wykładzie. Słuchacz powinien zdobyć wiedzę o sytuacji w Europie Środkowej, a szczególnie w państwie polskim w XVIII w, zwłaszcza o ich sytuacji politycznej, społecznej, gospodarczej, momentach przełomowych. • Zna terminologię wykorzystywaną do opisu wybranych aspektów dziejów Polski i Saksonii od końca XVII do połowy XVIII w. • Przedstawia w ujęciu chronologiczno – problemowym losy unii polsko – saskiej, działania państw ościennych, przeobrażenia najważniejszych polskich instytucji ustrojowych, uwzględniając uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i polityczne. • Rozumie skutki wielkiego kryzysu politycznego w Polsce w XVIII w. związanego z wielką wojną północną, który wytworzył sytuację żywotną do dziś, zwłaszcza w odniesieniu do międzynarodowej sytuacji Polski. • Zna i rozumie najważniejsze dyskusje historiograficzne związane o ocena panowania Augusta II i sensu unii polsko - saskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie stanowi warunek niezbędny (będzie sprawdzana obecność). Można opuścić max. 2 wykłady. Ostatni wykład kończy się pisemnym kolokwium w czasie rzeczywistym i będzie to odpowiedź na pytanie otwarte z zakresu tematyki wykładu. W sytuacjach szczególnych (większa liczba nieobecności) możliwe jest zaliczenie ustne po uzgodnieniu z prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.