Ludzie i wojny w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1-LW20-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ludzie i wojny w XX wieku |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólną orientację w historii Polski i powszechnej XX w. (historia polityczna, gospodarcza, kultury, społeczna). Powinien znać podstawowe terminy i definicje. |
Skrócony opis: |
Podczas planowanego wykładu zostanie zaprezentowana szeroka paleta zagadnień – od ogólnej wiedzy na temat wojen (teoria wojen, ich powody, zagadnienia polityczne, społeczne, kulturowe i ekonomiczne) przez takie zjawiska masowe jak migracje przymusowe czy nieformalna ekonomia po tematy szczegółowe (np. życie codzienne w III Rzeszy czy podczas powstania warszawskiego). Część spotkań zostanie poświęcona tematom związanym z pamięcią o II wojnie światowej i jej skutkach (m.in. wrzesień 1939 r., wypędzenia i migracje przymusowe, Kresy Wschodnie, folksdojcze). Poszczególne tematy zostaną zaprezentowane na tle podobnych zjawisk w historii powszechnej. |
Pełny opis: |
Podczas planowanego wykładu zostanie zaprezentowana szeroka paleta zagadnień – od ogólnej wiedzy na temat wojen (teoria wojen, ich powody, zagadnienia polityczne, społeczne, kulturowe i ekonomiczne) przez takie zjawiska masowe jak migracje przymusowe czy nieformalna ekonomia po tematy szczegółowe (np. życie codzienne w III Rzeszy czy podczas powstania warszawskiego). Część spotkań zostanie poświęcona tematom związanym z pamięcią o II wojnie światowej i jej skutkach (m.in. wrzesień 1939 r., wypędzenia i migracje przymusowe, robotnicy przymusowi, Kresy Wschodnie, folksdojcze). Poszczególne tematy zostaną zaprezentowane na tle podobnych zjawisk w historii powszechnej. 1. Wykład wprowadzający: skąd się biorą wojny? 2– 3. Wojny w XX wieku: ślady spotykane w podróży… 4. „Chciałbym zostać żołnierzem!”, czyli skąd się wzięło pokolenie „Kolumbów”. 5-6. „Przeżyć wojnę!”. Polskie strategie przetrwania 1939-1945. 7. Życie codzienne III Rzeszy. 8-9. Wojenny czarny rynek (od Francji po Japonię). 10. Życie codzienne podczas powstania warszawskiego. 11-12. Ludzie w drodze. Migracje przymusowe (przyczyny, przebieg, pamięć). 13. Wrzesień 1939 r. w polskiej pamięci zbiorowej. 14. Kresy Wschodnie w polskiej pamięci zbiorowej. 15. Zdrajcy? Folksdojcze w polskiej pamięci zbiorowej. |
Literatura: |
Jerzy Holzer, Europa wojen 1914-1945, Warszawa 2008; Timothy Snyder, Skrwawione ziemie. Europa między Hitlerem a Stalinem, Warszawa 2010; Piotr T. Kwiatkowski, Lech M. Nijakowski, Barbara Szacka, Andrzej Szpociński, Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, Gdańsk-Warszawa 2010; Włodzimierz Mędrzecki, Szymon Rudnicki, Janusz Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003; Lech M. Nijakowski, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa 2008; Barbara Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2008; Wojna. Doświadczenie i zapis, red. Sławomir Buryła, Paweł Rodak, Kraków 2006; Marcin Zaremba, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
Studenci powinni w wyniku wykładu zrozumieć/nabyć: - wiedzę o najważniejszych faktach i osobach związanych z historią Polski i historią powszechną, zwłaszcza podczas II wojny światowej. - podstawową wiedze o procesach historycznych, społecznych i kulturalnych związanych z pamięcią zbiorowa, polityka historyczną i kreowaniem mitów. - specyficzną sytuację polskiej pamięci zbiorowej, , w porównaniu do innych krajów europejskich. - zrozumienie podstawowych metod analizy i interpretacji procesów historycznych. - zrozumienie różnorodnych powiązań między różnymi rodzajami aktywności społecznej: politycznymi, kulturalnymi, ekonomicznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład będzie zakończony egzaminem w formie testu zawierającego od sześciu do dziesięciu pytań zamkniętych z zakresu prezentowanego podczas wykładu. Błędna odpowiedź na więcej niż połowę pytań uniemożliwia otrzymanie oceny pozytywnej i tym samym zaliczenie przedmiotu. 2. Do egzaminu nie będą dopuszczone osoby, które opuszczą (bez ważnego i udokumentowanego powodu) więcej niż trzy wykłady. Obecność na wykładzie uczestnik każdorazowo potwierdza podpisem. Metody dydaktyczne Tradycyjny wykład uniwersytecki, polegający na werbalnej prezentacji tematu przez prowadzącego. Połączenie opisu z objaśnianiem i wyjaśnianiem. Przekazywanie umiejętności interpretacji tekstów źródeł historycznych, źródeł ikonograficznych i filmowych oraz ujawnianie ciągów przyczynowo-skutkowych. Mile widziana komunikacja z uczestnikami (pytania, uszczegółowienie poszczególnych wątków, dyskusja). Podczas wykładu zostaną wykorzystane środki audiowizualne (prezentacje powerpoint, filmy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.