Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia i malarstwo w XIX-XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-FIM-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fotografia i malarstwo w XIX-XXI wieku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom najważniejszych zagadnień dotyczących relacji fotografii i malarstwa. Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku z zakresu sztuki światowej i polskiej.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom najważniejszych zagadnień dotyczących relacji fotografii i malarstwa. Analizie podlegają zjawiska od XIX do XXI wieku z zakresu sztuki światowej i polskiej, dotyczące zarówno twórczości poszczególnych malarzy i fotografów (m.in. William Henry Fox Talbot, Eugène Delacroix, Gustave Courbet, Julia Margaret Cameron, Edgar Degas, Marcel Duchamp, Jeff Wall), grup i postaw artystycznych (m.in. realizm, Bractwo Prerafaelitów, Photo-Secession, surrealizm, pop-art, hiperrealizm), jak również refleksji teoretycznej oraz krytyki artystycznej (m.in. Peter Henry Emerson, Rosalind Krauss, Michael Fried, Urszula Czartoryska). Przeanalizowane zostaną wzajemne inspiracje, oddziaływania, stanowiska polemiczne, które określają świadomość „nowego” medium fotograficznego wobec tradycji malarskiej.

Literatura:

• Art and Photography, ed. David Campany, London 2012.

• Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The Conception of Photography, Cambridge MA 1997.

• Bates David, Photography & Surrealism. Sexuality, Colonialism and Social Dissent, London-New York 2003.

• Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.

• Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931.

• Coke vad Deren, The Painter and the Photograph: from Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972.

• Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010.

• Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002].

• Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2005.

• Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2007.

• Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków 2014.

• Font-Reaulx de Dominique, Painting and Photography: 1839-1914, Paris 2013.

• Fried Michael, Why Photography Matters as Art as Never Before, New Haven 2008.

• Frizot Michel, A New History of Photography, Cologne 1999.

• Galassi Peter, Before Photography. Painting and the Invention of Photography, New York 1981.

• Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl, Kraków 2014.

• Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, „Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-117.

• Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Warszawa 2010.

• Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939, Łódź 2012.

• Ligocki Alfred, Fotografia i sztuka, Warszawa 1962.

• Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Warszawa 2009.

• Scharf Aaron, Art and Photography, London 1991.

• Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001.

• Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Kraków 2009.

Efekty uczenia się:

Studenci nabędą wiedzę z zakresu historii fotografii, pogłębiając przy tym znajomość wybranych zagadnień z historii sztuk plastycznych. Zajęcia zachęcą do formułowania pytań dotyczących obu omawianych obszarów i wykorzystywania nabytej wiedzy w dalszych studiach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie wygłoszonego referatu (złożonego także w formie pisemnej) oraz aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)