Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki współczesnej polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LHSZWP-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki współczesnej polskiej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład przedstawia w ujęciu problemowo-

historycznym wybrane zagadnienia sztuki polskiej po

1945 roku.

Pełny opis:

Wykład przedstawia w ujęciu problemowo-

historycznym wybrane zagadnienia sztuki polskiej po

1945 roku. Koncentruje się na najważniejszych

tendencjach, środowiskach artystycznych oraz twórcach,

z uwzględnieniem kontekstu historycznego, społecznego

i politycznego. Uwaga zwrócona zostanie również na

relacje pomiędzy sztuką światową i polską. Analizie

podlegają także ważne stanowiska badawcze,

pozwalające zrozumieć zmieniające się modele

interpretacji zjawisk artystycznych.

Przewidywane tematy i problemy, m.in.: sztuka polska

wobec doświadczeń wojny i Zagłady; I Wystawa Sztuki

Nowoczesnej; grupy artystyczne okresu „odwilży”; wokół

wystawy w Arsenale; galerie i sympozja lat 60. i 70.;

„nowa figuracja”; fotomedializm; „nowa ekspresja”;

sztuka kobiet; sztuka krytyczna.

Metody prowadzenia zajęć:

wykład z prezentacją multimedialną

Literatura:

I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat

później, red. Józef Chrobak, Marek Świca,

Starmach Gallery, Kraków 1998.

• Bogucki Janusz, Sztuka Polski Ludowej,

Warszawa 1983.

• Czerni Krystyna, Nie tylko o sztuce. Rozmowy z

profesorem Mieczysławem Porębskim, Wrocław

1992.

• Taż, Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich

XX wieku, Kraków 2000.

• Dziamski Grzegorz, Awangarda po awangardzie,

Poznań 1995.

• Jakubowska Agata, Na marginesach lustra. Ciało

kobiece w pracach polskich artystek, Kraków

2005.

• Taż, Portret wielokrotny dzieła Aliny

Szapocznikow, Poznań 2008.

• Taż, Sztuka i emancypacja kobiet w

socjalistycznej Polsce. Przypadek Marii Pinińskiej-

Bereś, Warszawa 2022.

• Juszkiewicz Piotr, Od rozkoszy historiozofii do

„gry w nic”. Polska krytyka artystyczna czasu

odwilży, Poznań 2005.

• Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka

krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

• Taż, Podróż do przeszłości: interpretacje

najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej,

Warszawa 2010.

• Krąg „Arsenału 1955”. Malarstwo, grafika,

rysunek z Muzeum Okręgowego w Gorzowie

Wlkp. [kat. wystawy], Galeria Zachęta,

Warszawa, luty 1992.

• Kowalska Bożena, Polska awangarda malarska

1945-1980, Warszawa 1988 (wyd. 2).

• Lachowski Marcin, Awangarda wobec instytucji.

O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u, Lublin

2006.

• Tenże, Nowocześni po katastrofie. Sztuka w

Polsce 1945-1960, Lublin 2013.

• Markowska Anna, Sztuka w Krzysztoforach.

Między stylem a doświadczeniem, Kraków-

Cieszyn 2000.

• Taż, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O

pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003.

• Taż, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1956 i

1989 roku, Toruń 2012.

• Taż, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne

ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków

2023.

• Majewski Piotr, Malarstwo materii w Polsce jako

formuła „nowoczesności”, Lublin 2006.

• Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-

2009, Kraków 2009.

• Nader Luiza, Konceptualizm w PRL, Warszawa

2009.

• Nowocześni a socrealizm, pod. red. Marka Świcy i

Józefa Chrobaka [kat. wystawy], Fundacja

Nowosielskich, Starmach Gallery, Kraków 2000.

• Odwilż. Sztuka około 1956, pod red. Piotra

Piotrowskiego, Poznań 1996.

• Piotrowski Piotr, Dekada. O syndromie lat

siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce,

sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991.

• Tenże, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka Europy

Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989,

Poznań 2005.

• Tenże, Znaczenia modernizmu. W stronę historii

sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 2011 (wyd.

2).

• Tenże, Agorafilia. Sztuka i demokracja w

postkomunistycznej Europie, Poznań 2010.

• Ronduda Łukasz, Sztuka polska lat 70.

Awangarda, Warszawa 2009.

• Rottenberg Anda, Przeciąg. Teksty o sztuce

polskiej lat 80., Warszawa 2009.

• Sztuka polska po 1945 roku. Materiały Sesji

Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa,

listopad 1984, praca zbiorowa, Warszawa 1987.

• Sztuka kobiet, pod red. Jolanty Ciesielskiej i

Agaty Smalcerz, Bielsko Biała 2000.

• Włodarczyk Wojciech, Socrealizm. Sztuka polska

w latach 1950-1954, Kraków 1991.

• Wojciechowski Aleksander, Czas smutku, czas

nadziei. Sztuka niezależna lat 80., Warszawa

1992.

• Współczesność – historia nieznana. Studia z

historii sztuki, red. Wojciech Włodarczyk,

Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa

2013.

Efekty uczenia się:

Studenci nabędą wiedzę dotyczącą sztuki polskiej po

1945 roku, zarówno w zakresie kierunków i tendencji

artystycznych, jak i niezbędnej terminologii. Zajęcia

powinny także umożliwić słuchaczom samodzielną

interpretację dzieł sztuki współczesnej, uwzględniającą

poznany kontekst kulturowy i filozoficzny analizowanych

zjawisk.

Po ukończeniu kursu student:

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą dzieł sztuki współczesnej, w

szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,

datowania

K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu

historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię

dyscypliny

K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z

zakresu historii sztuki współczesnej polskiej w ujęciu

chronologicznym, tematycznym i problemowym, w

zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,

ruchów, tendencji, środowisk

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,

filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i

literaturze

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny: pytania testowe oraz otwarte

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dworniczak
Prowadzący grup: Kamila Dworniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)