Iluzja w sztuce – sztuka iluzji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LIWSZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Iluzja w sztuce – sztuka iluzji |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prezentacja idiomu artystycznego stosowanego w dawnym malarstwie europejskim; omówienie środków artystycznych i tricków technologicznych kształtujących koncepcje malowidła iluzjonistycznego (perspektywa, przestrzeń malarska, modelunek światłocieniowy, kody kolorystyczne, tricki iluzjonistyczne). |
Pełny opis: |
Podczas wykładu prezentowane będą wybitne obrazy mistrzów europejskiego malarstwa (od XV do XVIII wieku), pod kątem idiomu artystycznego stosowanego w dawnym malarstwie. Omówione będą środki artystyczne i tricki kształtujące koncepcje malowidła iluzjonistycznego (perspektywa, przestrzeń malarska, modelunek światłocieniowy, kody kolorystyczne, sztuczki iluzjonistyczne). Szczegółowo omówiony zostanie repertuar środków artystycznych, stosowanych przez dawnych malarzy do uzyskania efektu iluzji malarskiej. Każdy wykład poświęcony będzie innemu zagadnieniu: perspektywie, przestrzeni, światłu, barwom, modelunkowi malarskiemu, etc. Zaprezentowane zostaną urządzenia optyczne stosowane przez dawnych mistrzów. Przedstawione zostaną różnorodne koncepcje perspektywy oraz zjawisko trompe l’oeil. |
Literatura: |
Seria: Art in the Making wydawana przez National Gallery w Londynie (kilkanaście pozycji) Seria: Making and Meaning wydawana przez National Gallery w Londynie (kilkanaście pozycji) R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Warszawa 2013 J. Dunkerton, S. Foister, D. Gordon, N. Penny, Giotto to Dürer. Early Renaissance Painting in the National Gallery, London 1991 J. Dunkerton, S. Foister, N. Penny, Dürer to Veronese. Sixteenth-Century Painting in The National Gallery, London 1999 H. Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981 H. Grootenboer, The Rhetoric of Perspective. Realism and Illusionismus in 17th Centurie Still Life Painting, Chicago 2005 E. Panofsky, Perspektywa jako forma symboliczna, Warszawa 2008 Laura J. Snyder, Eye of the beholder : Johannes Vermeer, Antoni van Leeuwenhoek, and the reinvention of seeing, New York 2015 Philip Steadman, Vermeer's camera : uncovering the truth behind the masterpieces, Oxford 2001 E. van de Wetering, Rembrandt. The Painter at Work, Amsterdam 1997 A. Ziemba, Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005 Katalogi wystaw: Deception and Illusion. Five Centuries of Trompe l’oeil Painting, kat. wyst. Washington Gallery of Art, Washington 2002 Painted Illusion: the Art of Cornelis Gijsbrechts, kat. wyst. London 2000 Trompe l’oeil. The Art of Illusion, kat. wyst. Musee Jacquemart-Andre, Paris 2016 Vermeer and the Delft School, kat. wyst. Metropolitan Museum of Art, New York 2001 |
Efekty uczenia się: |
Znajomość efektów artystycznych stosowanych w dawnym malarstwie europejskim (XV-XVIII wiek). Umiejętność analizowania środków artystycznych stosowanych w dawnym malarstwie. Poznanie głównych nurtów malarstwa europejskiego; podstawowych regionów artystycznych, najwybitniejszych mistrzów i ich warsztatów. Znajomość: gatunków malarskich; podstawowych podejmowanych w dawnym malarstwie problemów artystycznych (iluzjonizm, perspektywa malarska, modelunek, etc.); poszczególnych efektów i technik malarskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy (ok. 15 zadań) na podstawie ilustracji prezentowanych podczas wykładu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.