Muzeum – idee, projekty i historie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-MIPH-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Muzeum – idee, projekty i historie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą różnym ideom muzeum, formułowanym od początków jego istnienia jako instytucji publicznej, aż do dziś. Przedmiotem refleksji będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Podczas spotkań analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą różnym ideom muzeum, formułowanym od początków ich istnienia, jako instytucji publicznych, aż do dziś. Przedmiotem refleksji będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Podczas spotkań analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego. Na zajęcia zapraszani będą goście, kuratorzy, pracownicy muzeów, badacze zainteresowani muzeologią. Przedmiotem dyskusji będą teksty omawiające oraz krytyczne. Przewidziane są również wizyty w różnych muzeach w Warszawie, by przeprowadzić analizy ekspozycji na konkretnych przykładach. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Svetlana Alpers, “The Museum as a Way of Seeing”, w: Ivan Karp and Steven D. Lavine (red.) Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display, Smithsonian Institution Press 1991 Hans Belting “Contemporary Art and the Museum in the Global Age”, w: Peter Weibel, Andrea Buddensieg (red.), Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, Hatje Cantz, 2007. Tony Bennett, The Birth of the Museum. History, theory, politics, London and New York 1995 Jean Clair, Kryzys Muzeów, Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria, 2009 Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, Cambridge MA: The MIT Press, 1997 Carol Duncan, Civilizing Rituals. Inside Public Art Museums, Routledge, 1995. Carol Duncan and Alan Wallach, “The Universal Survey Museum”, w: Art History, Vol. 3, No. 4, December 1980 Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”,2008,nr 49, s.200-203 Andrzej Kiciński, Muzea - strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004 Barbara Kirschenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage, University of California Press, 1998 Janet Marstine „Introduction”, w: Janet Marstine (red.) New Museum. Theory and Practice. An Introduction, Blackwell Publishing, 2005 Arthur Macgregor, Curiosity and Enlightenment: Collectors and Collections from the Sixteenth to Nineteenth Century, Yale 2008 Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011 Griselda Pollock, Encounters in the Virtual Feminist Museum. Time, Space and the Archive, Routledge, 2007 Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, przekł. Andrzej Pieńkos, Lublin 2001 Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005 Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków 2008 Nina Simon, The Participatory Museum, San Francisco 2010 Zdzisław Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982 Żygulski Zdzisław (jun.): Nurt romantyczny w muzealnictwie polskim, w: Romantyzm. Studia nad drugą połową XVIII wieku i wieku XIX, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967, Zdzisław Żygulski, Przemiany architektury muzeów,„Muzealnictwo”,2004,nr 45,s.106-124 Znajomość języka angielskiego umożliwiająca lektury tekstów na zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę na temat historii różnych instytucji muzealnych, oraz roli i miejsca muzeów w kulturze i nauce. Poznają podstawy teorii z zakresu muzeologii, a także podstawową terminologię stosowaną w muzealnictwie i muzeologii.Ćwiczą umiejętność analizy tekstów krytycznych, a także analizy i interpretacji ekspozycji (stałych i czasowych). Nabywają umiejętności pracy w zespole, uczą się sformułować pytania adresowane do specjalistów, kuratorów, muzealników i muzeologów. Uczą się w wypowiedzi ustnej i pisemnej scharakteryzować różne rodzaje muzeów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy oceniani będą na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i prezentacji, a także złożonej do końca semestru pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.