Rzeźba gotycka. Styl, historia, funkcja, 1250-1400
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-RGSHF-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba gotycka. Styl, historia, funkcja, 1250-1400 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza przemian zachodzących w rzeźbie gotyckiej w wiekach XIII-XIV. |
Pełny opis: |
Zarysowanie wręcz „rewolucyjnych” przemian, zachodzących w rzeźbie francuskiej na przełomie pierwszej i drugiej ćwierci XIII wieku stanie się punktem wyjścia dla rozważań nad kształtowaniem się zespołu form, określanego dziś mianem stylu gotyckiego. Będziemy śledzić te przemiany przez XIII i XIV stulecia, w których ukształtowano w warsztatach rzeźbiarskich konwencję artystyczną, obowiązującą przez długie stulecia w większości środowisk europejskich. Podczas zajęć zostanie podjęta analiza dzieł powstałych w różnych ośrodkach europejskich, z uwzględnieniem zarówno relacji między nimi, jak i odrębności w kształtowaniu własnego wyrazu artystycznego. |
Literatura: |
W. Sauerländer, La sculpture gothique en France, 1140 – 1270, Paris 1972; - Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland, t. III, Gotik, Red. B. Klein, Darmstadt 2007; - Gotik, Geschichte der bildenden Kunst in Österreich, t.I., Red. G. Brucher, München, London, New York 2000; - Gotika, Dejiny slovenského výtvarného umenia, Red. D. Buran et al., Bratislava 2003; - Sztuka na Śląsku, XII-XVI w., Katalog zbiorów, Red. B. Guldan-Klamecka, Wrocław 2003; - Karl IV., Kaiser von Gottes Gnaden, Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310 - 1437, red. Jiří Fajt, München-Berlin 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna, rozumie, potrafi: K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą rzeźby gotyckiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania; K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię badań nad rzeźbą gotycką; K_W04: ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu dziejów rzeźby gotyckiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk; K_W17: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła rzeźbiarskiego.K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz umiejętność wyciągania wniosków z przeprowadzonej analizy dzieła rzeźbiarskiego; K_U11: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień związanych z przemianami stylu i treści ideowych w rzeźbie gotyckiej; K_U12: ma umiejętności językowe w zakresie wykorzystania literatury naukowej w dziedzinie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; K_U13: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej role słuchacza, dyskutanta i referenta; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.