University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

XVIII-century-art in the Polish

General data

Course ID: 3105-SZPXVIII-K
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: XVIII-century-art in the Polish
Name in Polish: Sztuka XVIII wieku w Polsce
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce (w tym w porównaniu ze złączoną z Rzeczpospolitą unią personalną Saksonią), z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia, histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP).

Do każdego wykładu studenci otrzymają wykaz podstawowej bibliografii z udziałem prac zagranicznych w językach kongresowych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia uzupełniające program głównego wykładu kursowego z Historii sztuki nowożytnej polskiej. W programie wykładu oś narracji będą wyznaczać nie artyści i dzieła lub fazy stylowe, ale analiza ewolucyjnego następowania po sobie lub równolegle najważniejszych zjawisk, procesów i problemów w kulturze i sztuce (w tym w porównaniu ze złączoną z Rzeczpospolitą unią personalną Saksonią), z interdyscyplinarnymi akcentami odnoszącymi się nowych metod badań m.in. do ujęcia wielokulturowego, geografii artystycznej, mobility turn czy relacji źródło-peryferia, histoire croisée (przenikanie się wpływów europejskich oraz kultury i przejawów artystycznych sarmatyzmu, orientalizm w RP).

Do każdego wykładu studenci otrzymają wykaz podstawowej bibliografii z udziałem prac zagranicznych w językach kongresowych.

Lista tematów spotkań:

• Rzeczypospolita i Europa Środkowa w XVIII w.: geopolityka – gospodarka – przemiany społeczeństwa - Oświecenie

• Między Italią, Francją oraz Pragą i Wiedniem – geografia artystyczna Korony i Litwy

• Artystyczny dwór Wettynów w Rzeczypospolitej – Bauamt, drogi kariery, zamówienia zewnętrzne, wzór i naśladownictwo

• Stuckbarock, bel composto, Gesamtkunstwerk – recepcja wzorów włoskich i wiedeńskich w krajach habsburskich i Rzeczypospolitej

• Recepcja baroku rzymskiego i północnowłoskiego z 2. poł. XVII i pocz. XVIII w.: Bernini, Borromini, Guarini, Pozzo

• Pöppelmann, Deybel, Jakub Fontana a generalna zmiana doboru wzorów architektury z Italii na Francję

• Rzeczypospolita a Śląsk – wizyty artystów, międzyregionalny odbiór wzorów formalnych i ideowych

• Regiony artystyczne – specyfika fundacji, podobieństwa i różnice źródeł inspiracji, zaplecze kadrowe, media i techniki oraz asortyment produkcji

• Rezydencja, mauzoleum, fundacje – o zmianach w modelach mecenatu artystycznego magnaterii, szlachty, mieszczaństwa i duchowieństwa

• Unici, dyzunici, dysydenci, starozakonni – nowe modele architektury innowierczej w Koronie i na Litwie; dialog religii i kultur czy konflikt wyznaniowy?

• Nowe formuły architektury efemerycznej i sztuki w przestrzeni publicznej

• Spadkobiercy Hanzy i Niderlandów. Sztuka w bałtyckim regionie artystycznym w XVIII w. i jej koegzystencja w Rzeczypospolitej

• Sztuka peryferiów – tzw. barok wileński oraz sztuka rokoka na Rusi Koronnej

• Stanisław August Poniatowski i pierwsza rokokowa faza inicjatyw artystycznych w Warszawie i poza stolicą

• Zopfstil, rokoko-klasycyzm, czyli o przejściu stylowym na prowincji: Wielkopolska, Małopolska

Bibliography: (in Polish)

R. Aftanazy, Dzieje rezydencji na dawnych kresach Rzeczypospolitej, red. nauk. A. J. Baranowski, cz. 1-2, t. 1-14, Wrocław 1993-1999.

A. Betlej, Sibi, Deo, posteritati : Jabłonowscy a sztuka w XVIII wieku, Kraków 2010.

W. Hentschel, Die sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Bd. 1-2, Berlin 1967.

J. Kowalczyk, Świątynie późnobarokowe na Kresach : kościoły i klasztory w diecezjach na Rusi Koronnej, Warszawa 2006.

Z. Michalczyk, Szymon Czechowicz (1689-1775), Warszawa 2007.

Z. Michalczyk, W lustrzanym odbiciu : grafika europejska a malarstwo w Rzeczypospolitej w czasach nowożytnych ze szczególnym uwzględnieniem późnego baroku, Warszawa 2016.

Materiały do dziejów rezydencji w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1993-1996.

Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. I: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa ruskiego, red. J. K. Ostrowski, t. 1-23, Kraków 1993-2016.

Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. II-IV: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa nowogródzkiego; wileńskiego; trockiego, red. M. Kałamajska-Saeed, t. 1-3, 1-4, 1-3, Kraków 2003-2018.

Materiały do dziejów sztuki sakralnej na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej, Cz. V: Kościoły i klasztory rzymskokatolickie dawnego województwa brzeskolitewskiego, red. M. Zgliński, t. 1-3, Kraków 2013-2016.

R. Nestorow, Pro domo et nomine suo : fundacje i inicjatywy artystyczne Adama Mikołaja i Elżbiety Sieniawskich, Warszawa 2016.

A. Oleńska, Jan Klemens Branicki : sarmata nowoczesny : kreowanie wizerunku poprzez sztukę, Warszawa 2011.

Pod jedną koroną : Królewskie Zbiory Sztuki w Dreźnie. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, 26 czerwca-12 października 1997, red. nauk. D. Syndram, współpr. E. Schwarm i K. Bäsig, Warszawa 1997.

J. Skrabski, Paolo Fontana : nadworny architekt Sanguszków, Tarnów 2007.

Sztuka polska: późny barok, rokoko, klasycyzm (XVIII wiek), red. J. Kowalczyk, Warszawa 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować

Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu

UMIEJĘTNOŚCI

Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym

Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach;

Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Michał Wardzyński
Group instructors: Michał Wardzyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)