Wenecja. Sztuka i ruch
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WSZR-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wenecja. Sztuka i ruch |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczyć będą wybranych aspektów sztuki weneckiej różnych okresów w kontekście jej związków z pojęciem ruchu, rozumianym na kilka sposobów. Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmą m. in. twórczość wybitnych malarzy weneckich, ale też malarstwo ikonowe powstałe w Bizancjum, które trafiło do Wenecji, relikwie, legendy, wreszcie muzykę kręgu Bazyliki św. Marka. |
Pełny opis: |
Konwersatorium obejmie różnorodne zagadnienia związane ze sztuką wenecką, powstałe w kilku epokach. Zostaną podjęte różne wątki, takie jak: twórczość wybitnych malarzy weneckich, obecność wpływów bądź dzieł bizantyjskich w Wenecji, relikwii, legend dotyczących funkcjonowania i recepcji sztuki, ale zajęcia dotyczyć też będą innych, pozornie dalszych od historii sztuki zagadnień, takich jak np. muzyka. Studenci zapoznają się z kluczowymi dla sztuki weneckiej dziełami z różnych dziedzin sztuki. Podczas zajęć będziemy poruszać również problematykę związaną z metodologią historii sztuki. Zmieniające się konteksty sztuki weneckiej staną się podstawą dyskusji nad sposobami podejścia doń, metodami, których użycie w odniesieniu do wybranych obiektów artystycznych może stać się szczególnie ożywcze i poruszające. Istotnym aspektem rozmów o zabytkach weneckich będzie pojęcie ruchu, rozumianego na wielu płaszczyznach. |
Literatura: |
1. Grażyna Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010. 2. Serenissima : światło Wenecji : dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich / koncepcja wystawy i katalogu Grażyna Bastek i Grzegorz Janczarski. 3. Hans Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010. 4. Josif Brodski, Znak wodny, tł. Stanisław Barańczak, Warszawa 2016. 5. David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005. 6. Paweł Muratow, Obrazy Włoch: Wenecja, Warszawa 2009. 7. Joanna Pollakówna, Weneckie tęsknoty: o malarstwie i malarzach renesansu, Warszawa 2003. 8. Ewa Obniska, Claudio Monteverdi: życie i twórczość, Gdańsk 1993. 9. Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, tł. Andrzej Pieńkos, Gdańsk 2012. |
Efekty uczenia się: |
K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki weneckiej na poziomie rozszerzonym K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, wiedzę z zakresu historii sztuki weneckiej K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury weneckiej K2_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki weneckiej z wykorzystaniem różnych źródeł K2_U04 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki weneckiej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K2_U05 potrafi stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K2_U11 potrafi stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej K2_K01 ma umiejętność odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.