Język białoruski w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-FBA-JBM21-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Język białoruski w mediach |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student uzyskał zaliczenie z przedmiotu „Wstęp do językoznawstwa”. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką komunikacji w środkach masowego przekazu. Podczas zajęć szczególny nacisk zostanie położony na sytuację językową w białoruskich mediach, charakterystykę języka wykorzystywanego w mediach oraz zjawiska i tendencje językowe obecne we współczesnej białoruszczyźnie. |
Pełny opis: |
Zajęcia są podzielone na trzy korelujące ze sobą bloki. Pierwszy blok zostanie poświęcony prezentacji różnorodnych białoruskojęzycznych środków masowego przekazu i szczegółowemu omówieniu sytuacji językowej w białoruskich mass-mediach. Podczas tych zajęć zostaną przedstawione nie tylko dysproporcje w wykorzystaniu języka rosyjskiego i białoruskiego, ale także różnice w funkcjonowaniu różnych odmian i wariantów współczesnej białoruszczyzny. Drugi blok zajęć będzie skupiony na analizie dotychczasowych opracowań dotyczących białoruskich mass-mediów. Studenci zapoznają się z kluczowymi pozycjami poświęconymi funkcjonowaniu białoruszczyzny w przestrzeni medialnej i ogólnej refleksji nad specyfiką komunikacji w mass-mediach. Na podstawie przeczytanych lektur studenci dokładnie poznają cechy charakterystyczne dla komunikacji w przestrzeni medialnej, różnorodne zjawiska językowe i tendencje obecne w rozwoju współczesnej białoruszczyzny. W trzecim bloku zajęć rozważania teoretyczne zostaną wzbogacone praktyczną analizą białoruskojęzycznych mediów. Studenci, korzystając ze wcześniej zdobytej wiedzy i umiejętności przygotują prezentacje poświęcone współczesnej białoruszczyźnie funkcjonującej w przestrzeni medialnej. Podczas prezentacji studenci będą musieli krytycznie odnieść się do wcześniej przeczytanych i omówionych opracowań. Dzięki wykonaniu powyższego zadania studenci nie tylko rozwiną kompetencje niezbędne do prowadzenia i prezentowania wyników własnych badań oraz spojrzą na język wykorzystywany w mediach jako na jeden z możliwych przedmiotów zainteresowania współczesnych językoznawców, ale i lepiej zrozumieją i zapamiętają cechy komunikacji w przestrzeni medialnej. Nakład pracy studenta 30 godzin w sali – 1 ECTS 30 godzin przygotowanie do zajęć– 1 ECTS 30 godzin przygotowania do egzaminu - 1 ECTS |
Literatura: |
2. Баламут Н., Мова беларускай інтэрнэт-прасторы,[y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы 2013, выпуск 12. 3. Бойка В., Мова інтэтрнэт-камунікацыі як адлюстраванне сучасных моўных працэсаў (на прыкладзе мовы інтэрнэт-форумаў Tut.by i udaff.com), [y:] Текст. Язык. Человек, Мозыр 2007. 4. Бялова К., Моўныя асаблівасці беларускага інтэрнэт-дыскурсу, [y:] Беларуская лінгвістыка 2010, t. 65. 5. Важнік C., Актыўныя працэсы ў сінтаксісе сучаснай беларускай мовы-сінтаксіс байнэту [в:] Русский язык. Cистема и функционирование (к 80-летию профессора П. П. Шубы) материалы III Междунар. науч. конф., Mińsk 2006, t. 2. 6. Важнік C.A., Беларуская мова ў Інтэрнэце, [y:] Acta Neophilologica 2006, t. 8. 7. Важнік С.А., Тры стыхіі Байнета, або Праява нацыянальнай моўнай самаідэнтыфікацыі, Minsk 2007. 8. Каліта I., Современная Беларусь: языки и национальная идентичность, Ústí nad Łabą 2010 9. Каўрус А.А., Стылістыка беларускай мовы, Мінск 1980. 10. Кузьміч В.А., Практычная і функцыянальная стылiстыка беларускай мовы, Mінск 2008. 11. Лукашанец А.А., Беларуская мова на пачатку ХХI стагоддзя – развiццё сiстэмы і праблемы функцыянавання, Мiнск, 2014. 12. Мечковская Н., Белорусский язык: социолингвистические очерки, Munchen 2003. 13. Мечковская Н.Б., История языка и история коммуникацыи: от клинописи до интернета, Москва 2009. 14. Мячкоўская Н., Мовы і культура Беларусі, Мінск 2008. 15. Сівіцкая Н., Актуалізацыя беларускага маўленчага рэсурсу ў рускамоўным медыйным асяроддзі [у:] І. Каліта. Н. Савіцкая, В. Ляшчынская, Беларуская мова ў люстэрку традыцыі і інавацыі, Usti nad Labem 2019. 16. Pамза Т.P., Довгаль А.В., Эмоции и виртуальная коммуникация [в:] Русский язык, система и функционирование, cz. 2, Минск 2006. 17. Pамза Т.P., Между реальностю и игрой, или "новые” носители беларусcкого языка и иx речь, [в:] Język i tekst w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Aleksandrowi Kiklewiczowi z okazji 60. urodzin, A. Dudziak, J. Orzechowska(red.), Olsztyn 2017.Руденко Е., Интернет. Язык. Лингвистыка, Минск 2009. 18. Цікоцкі М.Я., Стылістыка беларускай мовы: Вучэб. дапам. для фак. Журналістыкі, Мінск 1995. 19. Чахоўскі Г.К., Віртуальны дыскурс і яго асаблівасці [y:] Працы кафедры сучаснай беларускай мовы, Мінск, 2013. 20. Шуба, П.П., Мова сродкаў масавай інфармацыі з пункту гледжання нормы [y:] Материалы II международной научной конференции “Язык и социум”, ч. 1. Минск 1988. 21. McQuail D., Teoria komunikacji masowej, 2010. 22. Skowronek B., Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach [w:] Język Polski 7, 2016. 23. Pisarek W., Język mediów czy język w mediach? [w:] Język Polski 6, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: -w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych; -w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawczą; -w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów; -w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania. Student potrafi: -wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych -posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji; -rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich analizę językową w szerszym kontekście; -planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym). Student jest gotów do: -krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; -uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów; -określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie i innych zadania w zakresie zobowiązań społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zakończony jest egzaminem pisemnym. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu, należy aktywnie uczestniczyć w pozostałych zajęciach. Pytania na egzaminie będą wymagały wykazania się znajomością lektur omawianych podczas zajęć oraz umiejętnością rozpoznania i scharakteryzowania różnorodnych cech języka wykorzystywanego w mediach. Progi procentowe niezbędne do zdobycia poszczególnych ocen: 3,0 – od 50% 3,5 – od 60% 4,0 – od 70% 4,5 – od 80% 5,0 – od 90% 5! – aby uzyskać tę ocenę, student musi wykazać się wiedzą wykraczającą poza ramy programu Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Każda następna nieobecność wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę. Warunki zaliczenia w II terminie są takie same jak w terminie I. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.