Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-S2-FBA-TL11-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria literatury
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie zagadnień ogólnoteoretycznych z zakresu teorii literatury, dotyczących wyznaczników literatury, budowy i sposobu istnienia dzieła literackiego, kompozycji dzieła w stopniu przekraczającym zakres poetyki . Ich zadaniem jest ukształtowanie umiejętności myślenia teoretycznego oraz prezentacja różnorodnych stanowisk teoretycznych.

Pełny opis:

Zagadnienie literackości (obszary wchodzące w zakres teorii literatury, Różne szkoły pojmowania teorii literatury, teoria a historia literatury i krytyka literacka)

Struktura ontologiczna i status ontologiczny literackiego dzieła sztuki.

Semiotyka dzieła. Model literackiej komunikacji, semiotyczne koncepcje interpretacyjne.

Pojęcie naśladowania; rozróżnienie mimesis i diegesis.

Fikcyjność i zagadnienie przedstawiania. Pojęcie odwzorowania rzeczywistości i realizmu, wtórnego modelowania świata przedstawionego. Fikcja literacka jako konstytutywna cech dzieła

Funkcjonowanie języka w literackim dziele sztuki. Elementy struktury wypowiedzi literackiej, modelowanie wypowiedzi.

Elementy genologii.

Retoryka (figury stylistyczne) w zestawieniu z poetyką; pojęcie liryczności.

Dramat w kontekście teorii komunikacji; język performatywny w dramacie, teatralna i literacka teoria dramatu.

Pojęcie narracji. Model sytuacji narracyjnej.

Elementy teorii narracji; poetyka opowieści.

Czas i przestrzeń dzieła literackiego.

Nakład pracy studenta:

30h uczestnictwo w zajęciach

45h przygotowanie do zajęć, w tym przeczytanie zadanych tekstów

15h przygotowanie do egzaminu

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW.

Literatura:

R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, Warszawa 1976.

2. J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.

3. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.

4. R. Ingarden, Szkice z filozofii literatury, Kraków 2000.

5. A. Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk 2010.

6. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.

7. T. Eagleton, Teoria literatury. Wprowadzenie, tłum. B. Baran, Warszawa 2015.

8. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008

9. Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Kraków 2006.

10 Problemy teorii literatury, S. 1–4., Wrocław 1987-1998 [wydania późniejsze].

11 Sztuka interpretacji, wybór i opracowanie H. Markiewicz, Kraków 1971-1973, t. I-II.

12 Teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. S. Skwarczyńska, Kraków 1965-1986, t. I-VI.

Efekty uczenia się:

Student zna:

w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych

w pogłębionym stopniu terminologię literaturoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej

w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury

w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty

Student potrafi

formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach

w pogłębionym stopniu właściwe różnym szkołom badawczym zasady interpretacji wytworów kultury

w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań literaturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty

Student jest gotów:

formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach

formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Liczba pytań: 3.

II. Punktacja pytań: od 3 do 0.

III. Przelicznik punktów na oceny:

4,5-5 pkt. – dst (3,0)

5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)

6,5-7 pkt. – db (4,0)

7,5-8 pkt. – db+ (4,5)

8,5-9 pkt. – bdb (5,0)

9+ pkt. – bdb! (5!)

Pkt. 3

Student: charakteryzuje zagadnieniei z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę, podaje różne stanowiska badawcze. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 2

Student: charakteryzuje zagadnienie, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizęi. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 1

Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje zagadnienie, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli, wskazuje jedynie konstytutywne cechy. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.

Wymogi na ocenę 5!

- 3 pkt. za każde pytanie,

- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Drozd-Urbańska
Prowadzący grup: Katarzyna Drozd-Urbańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)