Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILG2
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Stanowi kontynuację kursu z semestru zimowego i jest wprowadzeniem do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy:

Semantyka: znaczenie językowe; metonimia i metafora; polisemia i homonimia

Pragmatyka: podstawowe pojęcia, teoria implikatur konwersacyjnych Grice'a; akty mowy; uprzejmość językowa

Zmiany diachroniczne w języku

Geograficzne i społeczne zróżnicowanie języka

Język i kultura

Języki migowe

Pełny opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Stanowi kontynuację kursu z 3301-L1ILG1 i jest wprowadzeniem do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy:

1. Semantyka: znaczenie językowe; role semantyczne; relacje leksykalne

2. Semantyka: metonimia i metafora

3. Semantyka: polisemia i homonimia

4. Pragmatyka: kontekst; wyrażenia deiktyczne; odniesienie; anafora, presupozycja

5. Pragmatyka: maksymy konwersacji Grice’a; implikatury konwersacyjne

6. Pragmatyka: akty mowy; uprzejmość językowa

7. Historia języka i zmiany diachroniczne

8. Geograficzne zróżnicowanie języka

9. Społeczne zróżnicowanie języka

10. Język i kultura

11. Gesty i języki migowe

Literatura:

Yule, George. 2006 The study of language [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press. (rozdziały 10-12 i 16-20)

Efekty uczenia się:

Zamierzonym efektem kształcenia jest zdobycie podstawowej wiedzy o języku angielskim, w szczególności o jego semantyce i pragmatyce, o rozwoju historycznym języka (w szczególnośi języka angielskiego), o jego zróżnicowaniu geograficznym i społecznym, o relacji pomiędzy językiem a kulturą, oraz o językach migowych. Kolejnym zamierzonym efektem ksztalcenia jest również znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa oraz metodologii naukowej w dziedzinach językoznawczych, znajomość wspólczesnych nurtów i kierunków badań językoznawczych, umiejętność posługiwania się podstawową terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej oraz umiejętność stosowania podstawowej metodologii językoznawczej.

Wiedza ta oraz zdobyte umiejętności stanowią podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki.

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i ćwiczeń praktycznych.

Podstawą oceny końcowej jest wynik zaliczeniowego testu pisemnego. Ocena końcowa studenta może zostać podwyższona dzięki punktom dodatkowym, jakie student może uzyskać za ocenę z testu śródsemestralnego oraz za średnią ocen z trzech prac domowych. Zaliczenie poprawkowe ma formę poprawkowego testu pisemnego.

Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalne są 3 nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)