Wstęp do językoznawstwa 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ILG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa 2 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Stanowi kontynuację kursu z semestru zimowego i jest wprowadzeniem do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy: Semantyka: znaczenie językowe; metonimia i metafora; polisemia i homonimia Pragmatyka: podstawowe pojęcia, teoria implikatur konwersacyjnych Grice'a; akty mowy; uprzejmość językowa Zmiany diachroniczne w języku Geograficzne i społeczne zróżnicowanie języka Język i kultura Języki migowe |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia. Stanowi kontynuację kursu z 3301-L1ILG1 i jest wprowadzeniem do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy: 1. Semantyka: znaczenie językowe; role semantyczne; relacje leksykalne 2. Semantyka: metonimia i metafora 3. Semantyka: polisemia i homonimia 4. Pragmatyka: kontekst; wyrażenia deiktyczne; odniesienie; anafora, presupozycja 5. Pragmatyka: maksymy konwersacji Grice’a; implikatury konwersacyjne 6. Pragmatyka: akty mowy; uprzejmość językowa 7. Historia języka i zmiany diachroniczne 8. Geograficzne zróżnicowanie języka 9. Społeczne zróżnicowanie języka 10. Język i kultura 11. Gesty i języki migowe |
Literatura: |
Yule, George. 2006 The study of language [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press. (rozdziały 10-12 i 16-20) |
Efekty uczenia się: |
Zamierzonym efektem kształcenia jest zdobycie podstawowej wiedzy o języku angielskim, w szczególności o jego semantyce i pragmatyce, o rozwoju historycznym języka (w szczególnośi języka angielskiego), o jego zróżnicowaniu geograficznym i społecznym, o relacji pomiędzy językiem a kulturą, oraz o językach migowych. Kolejnym zamierzonym efektem ksztalcenia jest również znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa oraz metodologii naukowej w dziedzinach językoznawczych, znajomość wspólczesnych nurtów i kierunków badań językoznawczych, umiejętność posługiwania się podstawową terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej oraz umiejętność stosowania podstawowej metodologii językoznawczej. Wiedza ta oraz zdobyte umiejętności stanowią podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i ćwiczeń praktycznych. Podstawą oceny końcowej jest wynik zaliczeniowego testu pisemnego. Ocena końcowa studenta może zostać podwyższona dzięki punktom dodatkowym, jakie student może uzyskać za ocenę z testu śródsemestralnego oraz za średnią ocen z trzech prac domowych. Zaliczenie poprawkowe ma formę poprawkowego testu pisemnego. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalne są 3 nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.