Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp: Wróżki, wampiry i czarownice. (Inna?) historia literatury francuskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-030-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp: Wróżki, wampiry i czarownice. (Inna?) historia literatury francuskiej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznać Słuchaczy z głównymi nurtami literatury francuskiej poprzez pryzmat obecności w poszczególnych epokach literackich motywów postaci fantastycznych: wróżki, czarownicy, wampira czy wilkołaka. W trakcie zajęć Słuchacze będą starali się odpowiedzieć na pytania, dlaczego takie postaci regularnie pojawiają się w literaturze; dlaczego w pewnych epokach są bardziej popularne a w innych mniej; jak są kreowane w zależności od dominującej estetyki; w jaki sposób zmienia się ich symbolika. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznać Słuchaczy z głównymi nurtami literatury francuskiej poprzez pryzmat obecności w poszczególnych epokach literackich motywów postaci fantastycznych: wróżki, czarownicy, wampira czy wilkołaka. W trakcie zajęć Słuchacze będą starali się odpowiedzieć na pytania, dlaczego takie postaci regularnie pojawiają się w literaturze; dlaczego w pewnych epokach są bardziej popularne a w innych mniej; jak są kreowane w zależności od dominującej estetyki; w jaki sposób zmienia się ich symbolika. Wybrane tematy szczegółowe omawiane podczas zajęć: 1) Morgana i Meluzyna, dwa typy wróżek 2) Średniowieczne wilkołaki 3) Traktat Paracelsusa i jego wpływ na literaturę 5) Wampiry w wieku XVIII 6) XIX wiek i moda na fantastykę 7) Ondyny, wróżki i wampiry w wieku XX 8) Współczesna tęsknota (?) za fantastyką. |
Literatura: |
Wybrana bibliografia: A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu, Sacrum, 2017. V. de Donder, Le chant de la sirène, Gallimard, 1992. L. Harf-Lancner, Les Fées au Moyen Age. Morgane et Mélusine. La naissance des fées, Champion, 1984. C. Lecouteux, Fées, sorcières et loups-garous, Imago, 1992. M. Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/obraz terytoria, 2002. E. Petoia, Wampiry i wilkołaki, Universitas, 2003. B. Sadoul (dir.), Fées, sorcières ou diablesses. Anthologie, Librio, 2002. J.-M. Sallmann, Les sorcières, fiancées de Satan, Gallimard, 1997. |
Efekty uczenia się: |
• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym. • Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury. • Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych. • Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej. • Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi. • Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych. • Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. • Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność (tylko dwie nieobecności "bez konsekwencji") i aktywność na zajęciach (przygotowanie do zajęć, zabieranie głosu w dyskusji) projekt (praca grupowa) test pisemny prezentacja/test ustny Warunki zaliczenia mogą ulec zmianie w przypadku kształcenia zdalnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.