Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp: Wróżki, wampiry i czarownice. (Inna?) historia literatury francuskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DPXW-KL-030-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp: Wróżki, wampiry i czarownice. (Inna?) historia literatury francuskiej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznać Słuchaczy z głównymi nurtami literatury francuskiej poprzez pryzmat obecności w poszczególnych epokach literackich motywów postaci fantastycznych: wróżki, czarownicy, wampira czy wilkołaka. W trakcie zajęć Słuchacze będą starali się odpowiedzieć na pytania, dlaczego takie postaci regularnie pojawiają się w literaturze; dlaczego w pewnych epokach są bardziej popularne a w innych mniej; jak są kreowane w zależności od dominującej estetyki; w jaki sposób zmienia się ich symbolika.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznać Słuchaczy z głównymi nurtami literatury francuskiej poprzez pryzmat obecności w poszczególnych epokach literackich motywów postaci fantastycznych: wróżki, czarownicy, wampira czy wilkołaka. W trakcie zajęć Słuchacze będą starali się odpowiedzieć na pytania, dlaczego takie postaci regularnie pojawiają się w literaturze; dlaczego w pewnych epokach są bardziej popularne a w innych mniej; jak są kreowane w zależności od dominującej estetyki; w jaki sposób zmienia się ich symbolika.

Wybrane tematy szczegółowe omawiane podczas zajęć:

1) Morgana i Meluzyna, dwa typy wróżek

2) Średniowieczne wilkołaki

3) Traktat Paracelsusa i jego wpływ na literaturę

5) Wampiry w wieku XVIII

6) XIX wiek i moda na fantastykę

7) Ondyny, wróżki i wampiry w wieku XX

8) Współczesna tęsknota (?) za fantastyką.

Literatura:

Wybrana bibliografia:

A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess (red.), Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu, Sacrum, 2017.

V. de Donder, Le chant de la sirène, Gallimard, 1992.

L. Harf-Lancner, Les Fées au Moyen Age. Morgane et Mélusine. La naissance des fées, Champion, 1984.

C. Lecouteux, Fées, sorcières et loups-garous, Imago, 1992.

M. Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/obraz terytoria, 2002.

E. Petoia, Wampiry i wilkołaki, Universitas, 2003.

B. Sadoul (dir.), Fées, sorcières ou diablesses. Anthologie, Librio, 2002.

J.-M. Sallmann, Les sorcières, fiancées de Satan, Gallimard, 1997.

Efekty uczenia się:

• Student zna terminologię nauk humanistycznych, a w szczególności nauk filologicznych, na poziomie rozszerzonym.

• Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w obszarach kultury, języka i literatury.

• Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury Francji i krajów francuskojęzycznych.

• Student ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kulturalnych i zjawiskach w kulturze francuskiej i frankofońskiej.

• Student potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. Swobodnie posługuje się różnorodnymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi.

• Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych.

• Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych i nowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

• Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury, na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia, oraz umiejętność prezentacji tych opinii w różnych formach i mediach

Metody i kryteria oceniania:

obecność (tylko dwie nieobecności "bez konsekwencji") i aktywność na zajęciach (przygotowanie do zajęć, zabieranie głosu w dyskusji)

projekt (praca grupowa)

test pisemny

prezentacja/test ustny

Warunki zaliczenia mogą ulec zmianie w przypadku kształcenia zdalnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)