Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury francuskiej - Średniowiecze i XVI w. Iz - Wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ1O-HLF1-029
Kod Erasmus / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury francuskiej - Średniowiecze i XVI w. Iz - Wybrane zagadnienia
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Iz Przedmioty obowiązkowe
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład przeznaczony dla studentów I roku (pierwszego stopnia) dla grup z zaawansowaną

znajomością języka francuskiego, prowadzony jest w języku francuskim. Wykład jest

przedmiotem obowiązkowym a zatem obowiązkowa jest obecność, dopuszczalne dwie

nieobecności (nieusprawiedliwione).

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z najciekawszymi zjawiskami literackimi

francuskiego Średniowiecza i Renesansu w świetle najnowszych badań z naciskiem

położonym na nowatorskie spojrzenie na zagadnienia charakterystyczne dla literatur

dawnych. Wykład stanowi wprowadzeniem do zagadnień literatury francuskiej Średniowiecza

i Renesansu i uczula studentów na specyfikę omawianych okresów literackich. Nakreślone

zostanie tło społeczno-kulturowe epok oraz będą omawiane najważniejsze prądy filozoficzno-

estetyczne wraz z ich głównymi przedstawicielami. Zostaną wyjaśnione podstawowe pojęcia

literackie i zaprezentowane najważniejsze gatunki literackie oraz autorzy.

Pełny opis:

Wykład przeznaczony dla studentów I roku (pierwszego stopnia) dla grup z zaawansowaną

znajomością języka francuskiego, prowadzony jest w języku francuskim. Wykład jest

przedmiotem obowiązkowym a zatem obowiązkowa jest obecność, dopuszczalne dwie

nieobecności (nieusprawiedliwione).

Wykład ma na celu zapoznanie studentów z najciekawszymi zjawiskami literackimi

francuskiego Średniowiecza i Renesansu w świetle najnowszych badań z naciskiem

położonym na nowatorskie spojrzenie na zagadnienia charakterystyczne dla literatur

dawnych. Wykład stanowi wprowadzeniem do zagadnień literatury francuskiej Średniowiecza

i Renesansu i uczula studentów na specyfikę omawianych okresów literackich. Nakreślone

zostanie tło społeczno-kulturowe epok oraz będą omawiane najważniejsze prądy filozoficzno-

estetyczne wraz z ich głównymi przedstawicielami. Zostaną wyjaśnione podstawowe pojęcia

literackie i zaprezentowane najważniejsze gatunki literackie oraz autorzy.

Przedstawiona tematyka jest sproblematyzowana (m. in. przekaz ustny a literatura, status

autora, ewolucja gatunków, scholastyka a humanizm renesansowy) i studenci poznają

zjawiska w ich dynamice a nie jako pojęcia statyczne i jednowymiarowe.

Niektóre tematy omawiane na wykładzie:

-Chansons de geste - epos rycerski w Średniowieczu – ideał rycerza, ideał władcy;

-Trubadurzy i truwerzy - liryka prowansalska i liryka północy;

-Ideał miłości dwornej i „materia bretońska” (Tristan i Izolda, Lais Marie de France);

-Powieść arturiańska (Chrétien de Troyes);

-Poezja liryczna w XV w.: Christine de Pisan, Charles d’Orléans, Villon;

-Renesans i humanizm, główne pojęcia

-Główne nurty poezji renesansowej: Wielcy Retorycy, Clément Marot, szkoła lyońska

(Maurice Scève, Louise Labé),

-Plejada (Joachim Du Bellay, Ronsard);

-Szesnastowieczni prozatorzy: Rabelais i Małgorzata z Nawarry;

-Nowy gatunek – Próby Michela de Montaigne.

Szczegółowy program wykładu zostanie przedstawiony na pierwszym spotkaniu.

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu. stacjonarnie.

Literatura:

1. P.-Y. Badel, Introduction à la vie littéraire du Moyen Age, Paris, 1969;

2. D. Poirion, Précis de littérature française du Moyen Age, Paris, 1983;

3. M. Zink, Introduction à la littérature française du Moyen Age, Paris, 1993;

4. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.

5. Brunel, Y. Bellenger, D. Couty, Ph. Sellier, M. Truffet, Histoire de la littérature française, Bordas, 1972.

6. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.

8. M.-L. Demonet-Launay, XVIe siècle, 1460-1610, Bordas, 1987.

9. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.

10. A. Jouanna, J. Boucher, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire des guerres de religion, Robert Laffont, Paris, 1998.

11. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.

12. Littérature française, coll. de poche, Arthaud, 1984.

13. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.

14. F. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.

15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.

16. Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.

17. Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.

18. Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 2018

Efekty uczenia się:

Po pozytywnym zakończeniu zajęć, student:

A/-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu literatury dawnej.

- zna najważniejsze zjawiska historii literatury francuskiej średniowiecznej i renesansowej

-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu

języka, literatury i kultury (K_W03),

-ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w

obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),

-ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i

kulturą (K_W05),

-ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12),

B/- umie korzystać z różnych źródeł drukowanych oraz z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby uzyskać niezbędne informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej.

- umie selekcjonować, analizować, oceniać, i użytkować znalezione informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej i wykorzystywać je we własnej praktyce interpretacyjnej,

-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze

kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),

-posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów

badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i

prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na

zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02), K_U08

C/-potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych

oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym (K_K04)

-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego

studiowanego regionu, kraju, Europy (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Do egzaminu zostaną dopuszczeni studenci, którzy spełnią kryteria wymaganych obecności na wykładzie. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu, w sali.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Szeliga
Prowadzący grup: Dorota Szeliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Szeliga
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)