Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Audiowizualne teksty kultury: serial i teatr hiszpańskojęzyczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-ATK-SEM-LIC
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Audiowizualne teksty kultury: serial i teatr hiszpańskojęzyczny
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B2+ oraz języka angielskiego w stopniu pozwalającym na zrozumienie tekstów teoretycznych. Słuchacz powinien swobodnie rozumieć teksty teoretyczne oraz teksty wybrane do analizy oraz znać podstawową terminologię z badań literaturoznawczych (z zakresu narratologii i budowy dramatu) (Wiedza o literaturze I oraz Wiedza o literaturze II).

Skrócony opis:

Seminarium "Audiowizualne teksty kultury: serial i teatr hiszpańskojęzyczny" jest skierowane do studentów zainteresowanych badaniem współczesnych tekstów kultury audiowizualnej (serialu oraz sztuk scenicznych) hiszpańskojęzycznego obszaru językowego i przygotowaniem pracy licencjackiej z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo.

Pełny opis:

Celem seminarium jest zapoznanie słuchaczy z metodologią i podstawowymi założeniami nowoczesnych badań nad audiowizualnymi tekstami kultury w oparciu o dorobek z zakresu literaturoznawstwa, studiów nad kulturą audiowizualną oraz teatrologii (między innymi w zakresie: performatyki, pracy aktorskiej, budowania akcji scenicznej).

W ramach seminarium, słuchacze zapoznają się z podstawami dyskursu akademickiego oraz metodologią pisania pracy dyplomowej. Następnie opracują wstępne założenia, wybiorą korpus do swoich badań oraz sformułują tematy swoich prac licencjackich. Kolejne etapy zakładają przygotowanie konspektu pracy oraz stopniowe kompletowanie bibliografii.

Założeniem seminarium jest wykorzystanie narzędzi wypracowanych na gruncie wspomnianych dziedzin oraz zredagowanie kompletnej pracy na obrany przez siebie temat. Seminarium, zgodnie ze swoją nazwą, jest zawężone do dwóch typów tekstów kultury audiowizualnej:

- współczesnych seriali telewizyjnych hiszpańskiego obszaru językowego (nacisk na XXI wiek);

- dramatów i spektakli teatralnych hiszpańskiego obszaru językowego (od końca XX wieku do dziś).

Osie tematyczne analiz koncentrują się wokół, między innymi:

- narracyjnej i dramatycznej konstrukcji serialu,

- aspektach gatunkowych (realizacja założeń gatunkowych a hybrydyzacja gatunkowa),

- zagadnień komunikacji (serialowe zapośredniczenie a bezpośredniość doświadczenia teatralnego, pojęcie teatralności),

- postmodernistycznych strategiach (m.in. parodia, intertekstualność, metafikcja),

- budowie postaci

- aspektów tematycznych oraz ukazywania przez audiowizualne teksty kultury współczesnych problemów społeczno-politycznych (m.in. marginalizacja społeczna, przemoc, kwestie związane z płcią i seksualnością, zderzenie kultur).

Konkretne tematy oraz literatura są dobierane i formułowane zgodnie z zainteresowaniem słuchaczy, zatem bibliografia seminarium może ulec nieznacznym modyfikacjom.

Literatura:

Literatura jest dobierana indywidualnie w zależności od zainteresowań słuchaczy.

Proponowana bibliografia:

Anne Ubersfeld (1989) "Semiótica teatral". Madrid: Cátedra/Universidad de Murcia

Daria Bruszewska-Przytuła, Alina Naruszewicz-Duchlińska (2016) "Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki – motywy – mutacje". Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

Dennis Broe (2019) "Birth of the Binge. Serial TV and the End of Leisure" Detroit: Wayne State University Press Detroit.

Erika Fischer-Lichte (2012) "Teatr i teatrologia". Warszawa: Instytut im. Grotowskiego.

Erika Fischer-Lichte (2014) "Estética de lo performativo". Madrid: Abada Editores.

Fernando Cabo Aseguinolaza, Maria do Cebreiro Rabade Villar (2006) "Manual teoría de la Literatura". Madrid: Castalia.

Francisco Javier Gómez Tarín (2010) "El análisis de los textos audiovisuales. Significación y Sentido". La-Shangri Ediciones.

Hans-Thies Lehmann (2013) "Teatro posdramático". México: Paso de Gato.

Jesús García Jímenez (2003) "Narrativa audiovisual". Madrid: Cátedra.

José-Luis García Barrientos (2016) "Cómo se comenta una obra de teatro". México: Paso de Gato.

Josette Feral (2003) "Acerca de la teatralidad". Buenos Aires: Ed. Nuevas Generaciones.

Jordi Sánchez Navarro (2006) "Narrativa audiovisual". Barcelona: Ed. UOC.

Mareike Jenner (2018) "Netflix and the Re-invention of Television". Palgrave Macmillan.

María de Lourdes López Gutiérrez, María Teresa Nicolás Gavilán (2015) "El análisis de series de televisión. Construcción de un modelo interdisciplinario". Revista ComHumanitas Vol. 6, Nº. 1.

Patrice Pavis (2002) "Diccionario del teatro". Barcelona: Paidós.

Pedro Gómez Martínez, Francisco García García (2011) "El guión en las series televisivas. Formatos de ficción y presentación de proyectos". Madrid: Universidad Francisco de Vitoria

Remigius Bunia (2010) "Diegesis and Representation: Beyond the Fictional World, on the Margins of Story and Narrative". Poetics Today 31:4 (Winter 2010).

John Storey (2002) "Teoría cultural y cultura popular". Barcelona: Ocatedro Ediciones.

Umberto Eco, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów". Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Wiesław Godzic (2004) "Telewizja i jej gatunki". Kraków: Universitas.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma ogólną wiedzę dotyczącą audiowizualnych tekstów kultury (teatru i/lub serialu) oraz tekstów literackich, które są ich podstawą (tekst teatralny i scenariusz). Posiada szerszy kontekst literacko – kulturowy, w którym omawiane produkcje powstały. Ma podstawową wiedzę dotyczącą badań nad kulturą audiowizualną, oraz jej produkcjami (serialowymi i/lub teatralnymi) K_W04, K_W10, K_W11, K_W13

Zna zasady pisania tekstu akademickiego i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej. K_W14

Umiejętności:

Student jest przygotowany do samodzielnego skonstruowania pracy dyplomowej. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa (również w ujęciu interdyscyplinarnym). K_U02, K_U03, K_U04,

Posługuje się dyskursem akademickim. Potrafi selekcjonować, analizować i oceniać informacje oraz posiada umiejętność merytorycznego argumentowania. Dokonuje analizy i interpretacji utworu, z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji oraz poglądów innych autorów; dostrzega też wieloaspektowy charakter dzieła audiowizualnego lub literackiego. K_U01, K_U05, K_U06, K_U08, K_U010

Kompetencje społeczne:

Student uważnie i aktywnie słucha innych dyskutantów, śledzi ze zrozumieniem ich tok myślenia. Selekcjonuje i porządkuje informacje; umie systematyzować i oceniać krytycznie poznawane treści. K_K01, K_K03, K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Metody obejmują krótkie wprowadzenie w temat bieżących zajęć, przygotowywanie prezentacji oraz dyskusję na forum. Na dalszych etapach ze słuchaczami będą przeprowadzane również konsultacje indywidualne.

Słuchacze oceniani są na podstawie:

- obecności (2 dopuszczalnie nieobecności nieusprawiedliwione),

- systematyczności wykonywania zadań oraz aktywności w ramach zajęć.

Do końca pierwszego semestru należy przedstawić projekt pracy licencjackiej, czyli: plan pracy, konspekt, wstępną bibliografię oraz założenia teoretyczno-metodologiczne.

Ostatecznie podstawą zaliczenia seminarium (po drugim semestrze) będzie złożenie całości pracy w wyznaczonym terminie. Szczegółowe informacje dotyczące zaliczenia oraz terminy zostaną podane na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)