Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HH-SEM-LIC
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 3305-HKH-11c1
Historia Hiszpanii I wykład 3305-HKH-11w

Założenia (opisowo):

Aby móc uczestniczyć w niniejszym seminarium, student:


- musi zaliczyć pełny kurs historii w kulturze Hiszpanii, realizowany na I i II roku studiów I stopnia;

- powinien wykazywać się znajomością języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Na seminarium licencjackim omawiana jest historia Hiszpanii od starożytności po czasy współczesne, ze szczególnym naciskiem na epokę nowożytną. Zakres tematów zależy w dużej mierze od zainteresowań studentów, manifestujących się poprzez wybór tematu pracy licencjackiej. Omawiana jest także metodologia badań historycznych. Studenci oglądają ponadto i omawiają filmy o charakterze kulturowym, społecznym i historycznym.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii, zwłaszcza od czasów nowożytnych. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszamy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Dodatkowym elementem są filmy dotyczące historii i kultury Hiszpanii, a także zagadnień społecznych; swobodne dyskusje na ich kanwie pozwalają studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje w podgrupach, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej.

Literatura:

• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010

• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007

• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

• Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Efekty uczenia się:

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:

Wiedza

• K_W02, K_W03, K_W04:

• posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych;

• posiądzie podstawowy zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii;

• posiądzie podstawowy aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii;

Umiejętności

• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;

• K_U02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii

• K_U04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych

• K_U05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

• K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

• K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

• K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych

• K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

Kompetencje społeczne:

• nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości;

• będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność.

• K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata

• K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej

Po ukończeniu dwóch semestrów seminarium student powinien napisać pracę licencjacką oraz złożyć ustny egzamin licencjacki.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z seminarium składa się:

• obecność na zajęciach

• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, referaty)

Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na przestrzeni I semestru monitorowany i wspomagany jest postęp studenta w wyborze tematu i wyszukiwaniu bibliografii. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę. W trakcie II semestru wyznaczane są daty, gdy student powinien przynosić kolejne fragmenty pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)