Historia Hiszpanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HH-SEM-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Hiszpanii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Seminaria licencjackie dla studiow 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 3305-HKH-11c1 |
Założenia (opisowo): | Aby móc uczestniczyć w niniejszym seminarium, student: - musi zaliczyć pełny kurs historii w kulturze Hiszpanii, realizowany na I i II roku studiów I stopnia; - powinien wykazywać się znajomością języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Na seminarium licencjackim omawiana jest historia Hiszpanii od starożytności po czasy współczesne, ze szczególnym naciskiem na epokę nowożytną. Zakres tematów zależy w dużej mierze od zainteresowań studentów, manifestujących się poprzez wybór tematu pracy licencjackiej. Omawiana jest także metodologia badań historycznych. Studenci oglądają ponadto i omawiają filmy o charakterze kulturowym, społecznym i historycznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii, zwłaszcza od czasów nowożytnych. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszamy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Dodatkowym elementem są filmy dotyczące historii i kultury Hiszpanii, a także zagadnień społecznych; swobodne dyskusje na ich kanwie pozwalają studentom na poszerzenie horyzontów myślowych. Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje w podgrupach, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej. |
Literatura: |
• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010 • Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 • Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 • Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy: Wiedza • K_W02, K_W03, K_W04: • posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych; • posiądzie podstawowy zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii; • posiądzie podstawowy aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii; Umiejętności • K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi; • K_U02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii • K_U04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych • K_U05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym • K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków • K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł • K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych • K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej Kompetencje społeczne: • nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości; • będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność. • K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata • K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej Po ukończeniu dwóch semestrów seminarium student powinien napisać pracę licencjacką oraz złożyć ustny egzamin licencjacki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z seminarium składa się: • obecność na zajęciach • aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, referaty) Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na przestrzeni I semestru monitorowany i wspomagany jest postęp studenta w wyborze tematu i wyszukiwaniu bibliografii. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę. W trakcie II semestru wyznaczane są daty, gdy student powinien przynosić kolejne fragmenty pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.