Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-HKH1-SEM-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia
Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 3305-HKH-11c1
Historia Hiszpanii I wykład 3305-HKH-11w

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Na seminarium magisterskim omawiamy zakres tematów związanych z zainteresowaniami uczestników, tym niemniej dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to:

• Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku

• Historia Madrytu

• Kraj Basków, nacjonalizm baskijski, ETA

• Konteksty na pograniczu historii - literatury podróżniczej - przekładu (na przykładzie historii i kultury Wyspy Wielkanocnej)

• Metodologia badań historycznych

• Tajniki stylu akademickiego

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii do XIX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu (do czasów współczesnych); Kraj Basków, jego historia i kultura, nacjonalizm i terroryzm baskijski; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, literatury podróżniczej i przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem w tej ostatniej dziedzinie jest Wyspa Wielkanocna, jej historia i kultura.

Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej.

Literatura:

• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty)

• Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty)

• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010

• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007

• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006

• Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty)

• Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium

Efekty uczenia się:

W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:

Wiedza

• K_W02, K_W03, K_W04:

• posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych;

• posiądzie zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii;

• posiądzie aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii;

• posiądzie aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;

• K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

Umiejętności

• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;

• K_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych

• K_U03: będzie umiał samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

• K_U04: będzie potrafił posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

• K_U05: będzie potrafił przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym

• K_U06: posiądzie umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań

• KU_09: posiądzie umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnorodnych źródeł

Kompetencje społeczne

• nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także do wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości;

• będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność;

• będzie potrafił dojrzale, z dystansem i obiektywnie podchodzić do wydarzeń i procesów dziejowych.

• K-K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata

• K-K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze, życiu społeczno-politycznym Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej oraz ich stosunków z Polską.

Po ukończeniu czterech semestrów seminarium student powinien napisać pracę magisterską na wybrany przez siebie temat.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z seminarium składa się:

• postępy w pisaniu pracy magisterskiej

• obecność na zajęciach

• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów)

Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)