Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HKH1-SEM-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 3305-HKH-11c1 |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Na seminarium magisterskim omawiamy zakres tematów związanych z zainteresowaniami uczestników, tym niemniej dziedziny, na które kładziemy szczególny nacisk, to: • Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku • Historia Madrytu • Kraj Basków, nacjonalizm baskijski, ETA • Konteksty na pograniczu historii - literatury podróżniczej - przekładu (na przykładzie historii i kultury Wyspy Wielkanocnej) • Metodologia badań historycznych • Tajniki stylu akademickiego |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii do XIX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu (do czasów współczesnych); Kraj Basków, jego historia i kultura, nacjonalizm i terroryzm baskijski; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, literatury podróżniczej i przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem w tej ostatniej dziedzinie jest Wyspa Wielkanocna, jej historia i kultura. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych. Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej. |
Literatura: |
• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty) • Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty) • Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010 • Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 • Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 • Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty) • Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy: Wiedza • K_W02, K_W03, K_W04: • posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych; • posiądzie zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii; • posiądzie aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii; • posiądzie aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi; • K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej Umiejętności • K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; • K_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych • K_U03: będzie umiał samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową • K_U04: będzie potrafił posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w nietypowych sytuacjach profesjonalnych • K_U05: będzie potrafił przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym • K_U06: posiądzie umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań • KU_09: posiądzie umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnorodnych źródeł Kompetencje społeczne • nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także do wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości; • będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność; • będzie potrafił dojrzale, z dystansem i obiektywnie podchodzić do wydarzeń i procesów dziejowych. • K-K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata • K-K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze, życiu społeczno-politycznym Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej oraz ich stosunków z Polską. Po ukończeniu czterech semestrów seminarium student powinien napisać pracę magisterską na wybrany przez siebie temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z seminarium składa się: • postępy w pisaniu pracy magisterskiej • obecność na zajęciach • aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów) Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.