Historia teatru włoskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z09F17-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru włoskiego II |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Italianistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład z historii teatru włoskiego od wieku XVIII po wiek XX ma za zadanie zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest historii teatru włoskiego od wieku XVIII po wiek XX. W sposób systematyczny przedstawia wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Zajęcia wzbogacone będą prezentacją materiałów ikonograficznych oraz fragmentów przedstawień teatralnych. Kurs omawia historię teatru włoskiego, analizując różne elementy widowiska teatralnego (dramaturgia, budynek teatralny, przestrzeń sceniczna, aktor, publiczność, i in.), ukazuje wielość form teatralnych, związki z innymi sztukami, rolę teatru w społeczeństwie. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe dla zaliczenia zajęć: 1) Carlo Goldoni, Teatr komediowy, przekł. J. Dygul, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2012. 2) Carlo Goldoni, Wstęp autora do pierwszego zbioru komedii, [w:] Idem, Teatr komediowy. 3) Carlo Gozzi, Miłość do trzech pomarańczy (fragm.) 4) Filippo Tommaso Marinetti, Manifest dramaturgów futurystycznych, [w]: O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza: poetyki, manifesty, komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993. 5) Luigi Pirandello, Sześć postaci w poszukiwaniu autora, tł. J. Adamski, [w:] Idem, Dramaty, Warszawa 1960. 6) Eduardo De FIlippo, Wielka magia, tł. A. Wasilewska, „Dialog”, nr 6, 1997. 7) Pier Paolo Pasolini, Manifest nowego teatru, [w:] O dramacie. Od Sartre’a do Mrożka: poetyki, manifesty, komentarze, pod red. E. Udalska, Warszawa 1997. 8) Dario Fo, Johan Padan odkrywa Amerykę, tł. A. Wasilewska, Wyd. Literackie, Kraków 1998. 9) Davide Enia, Italia : Brazylia 3:2, tł. E. Bal,[w:] Na jeden i kilka głosów sztuki włoskie, red. E. Bal, Kraków 2007. 10) Fausto Paravidino, Choroba rodziny M., tł. E. Bal, [w:] Trzy sztuki włoskie, red. J. Dygul, IBL PAN, Warszawa 2015. Wybrana literatura: Bal E., Cielesność w dramacie: teatr Piera Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Kraków 2007. Gurgul M., Historia teatru i dramatu włoskiego. T. 2. Od XIX do XXI wieku, Kraków 2008. Gurgul M., Teatr Daria Fo w latach 1959-1975, Kraków 1997. Kireńczuk T., Od sztuki w działaniu do działania w sztuce: Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów, Kraków 2008. Łukaszewicz J., Carlo Goldoni w polskim Oświeceniu, Wrocław 1997. Miklaszewski K., Komedia dell’arte, czyli teatr komediantów włoskich XVI, XVII, XVIII wieku, Wrocław 1961. Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego. T. 1. od XIII do XVIII wieku, Kraków 2008. Nicoll A., W świecie Arlekina. Studium o komedii dell’arte, Warszawa 1967. Od Hugo do Witkiewicza: poetyki, manifesty, komentarze, Warszawa 1993. Od Sartre’a do Mrożka: poetyki, manifesty, komentarze, Warszawa 1997. Surma-Gawłowska M., Komedia dell’arte, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. definiuje i opisuje wybrane kierunki rozwoju współczesnej filologii, językoznawstwa i literaturoznawstwa. 2. wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i intepretować informacje z różnych źródeł i na tej podstawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. 2. umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie filologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, historii i kulturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. 2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności; bieżące przygotowanie do zajęć; końcowe zaliczenie pisemne na ostatnich zajęciach; |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.