Kino i kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z15LIC-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kino i kultura popularna |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie włoskiej kulturze współczesnej, w szczególności takim dziedzinom, jak kino (zarówno artystyczne, jak i kino "klasy B"), literatura popularna, komiks, prasa, telewizja, szeroko rozumiane media i kultura masowa, na tle szerszego kontekstu społeczno-historycznego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć przedstawiona zostanie panorama kultury włoskiej ostatniego stulecia, w tym najciekawsze zjawiska dotyczące związków literatury i filmu. Omówiona zostanie twórczość najważniejszych artystów kina. Przedstawiony zostanie kontekst historyczny i polityczny, w jakim rozwijały się włoskie media, prasa, radio i telewizja. Znajdzie się miejsce dla kultury masowej i przejawów kultury materialnej na tle przemian obyczajowych i społecznych. Jedną z możliwości będzie przygotowanie pracy licencjackiej dotyczącej twórczości omawianych artystów, np. porównanie pierwowzoru literackiego z ekranizacją. Studenci będą też mieli szansę zająć się szerzej pojętą problematyką kulturalną, np. włoską piosenką literacką, historią włoskiej prasy, telewizji, designu, itp. Zajęcia wpisują się w szeroko pojętą problematykę kulturoznawczą. Efektem zajęć ma być przygotowanie grupy studentów do napisania pracy licencjackiej, która będzie się mogła wpisać w bardzo szerokie ramy tematyczne, obejmujące różne zjawiska włoskiej kultury XX i XXI w. (literatura, kino, media, obyczajowość, polityka, społeczeństwo, itp.) |
Literatura: |
1. Historia literatury włoskiej XX w., pod red. Joanny Ugniewskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 2. Brunetta G.P., Il cinema italiano contemporaneo, Roma-Bari 2007 3. Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009 4. Literatura włoska w toku, pod red. Hanny Serkowskiej, Wrocław 2006 5. Literatura włoska w toku, pod red. Hanny Serkowskiej, Warszawa 2011 6. Od Boccaccia do Tabucchiego, pod red. A. Gałkowskiego i A. Miller-Klejsy, Warszawa 2012 7. Od Manzoniego do Maraini, pod. red. A. Gałkowskiego i A. Miller-Klejsy, Łódź 2012 8. Eco U., Apokaliptycy i dostosowani, Warszawa 2010 9. Ceserani R., Raccontare il postmoderno, Torino 1997 10. Helman A., Twórcza zdrada: filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998 11. Termine L., Storia del comico e del riso, Torino 2003 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student zna główne trendy i kierunki we włoskim kinie i kulturze popularnej XX i XXI w. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student rozpoznaje i stosuje samodzielnie podstawowe metody badawcze w ramach współczesnego literaturoznawstwa, filmoznawstwa i kulturoznawstwa. 2. Swobodnie porusza się w literaturze przedmiotu. 3. Potrafi wybrać i wykorzystać właściwą bibliografię i filmografię do opracowywanej pracy dyplomowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie referatu/prezentacji dotyczącego przygotowywanej przez studenta pracy licencjackiej oraz złożenie pracy licencjackiej wyznaczonym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.