Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Małżeństwo i rodzina w koncepcjach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-00-MiRwKS-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Małżeństwo i rodzina w koncepcjach społecznych
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na interpretacji oraz analitycznej krytyce klasycznych i współczesnych koncepcji dotyczących małżeństwa i rodziny.

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest zapoznanie słuchaczy z teoretyczną interpretacją fenomenu małżeństwa i rodziny przez przedstawicieli różnych stanowisk (okresu przeszłego i współczesnego). Omawiane tutaj istotne koncepcje dotyczące małżeństwa i rodziny pokazują umiejscowienie rodziny w życiu społecznym, wyjaśniają naturę relacji wewnętrznych i zewnętrznych, wskazują na nowe podejścia do ujmowania i prowadzenia rozważań nad naturą rodziny, uwzględniają przemiany - rozwój i uwarunkowania nowych form i alternatyw dla życia małżeńsko-rodzinnego. Zajęcia pozwalają studentom na krytyczną refleksję oraz własną interpretację i ocenę omawianych podejść; znajdowanie połączeń między rozwojem społeczeństwa a zmianami w podejściu do małżeństwa i rodziny. Przekazywane do dyskusji treści wymagają od słuchacza własnego wkładu dla poszerzenia i pogłębienia tematów czy naświetlenia zagadnień z innego punktu widzenia, korzystania również z literatury anglojęzycznej. Możliwość uzgodnienia omawianych tematów (zainteresowania słuchaczy).

Nakład pracy studenta : ogółem 90 godz.

Literatura:

• Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wyd. U. J., Kraków 2002, s.44-66; 97-139

• Bartels D.M., Brave new families: Modern health technologies and family creation. 2004, s.493-503

* Breczko A., Tradycyjne paradygmaty prawa rodzinnego w dobie rewolucji biotechnologicznej. Białostockie Studia Prawnicze 2017, 22(3), s. 89-106

• Demo D.H., Aquilino W.S., Fine M.A., Family composition and family transition [w] V.L. Bengston, A.C. Acock, K.R. Allen, P. Dilworth-Anderson, D.M. Klein (red), Sourcebook of family theory and research. Sage Publication, Thousand Oak, London, New Delhi 2005, s. 119-128

• Dyczewski L., Więź pokoleń w rodzinie. ODiSS, Warszawa 1976, s. 8-35

• Golinowska S., Teorie ekonomiczne a rodzina. Polityka Społeczna 1993, 1, s. 19-22

• Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. WUW, Warszawa 2005, R. VII

• Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wyd. Akademickie. „Żak” 2005, R. III, p.2; R.IV, p. 2,3,4

• Laskowski J., Trwałość wspólnoty małżeńskiej. ODiSS, Warszawa 1987, s. 14-25

• Lacroix X., Spór o rodzinę. ESPE, Kraków 2006

• Macklin E.D., Nontraditional family forms: A decade of research. J. of Marriage and Family 1980, vol. 42, s. 905-916

• Mikołajczyk-Lerman G., Mężowie i ich żony. Realizacja ról małżeńskich w rodzinach wielkomiejskich. Wyd. UŁ, Łódź 2006, s. 10-19

* MIzielińska J., Odmienne czy zwyczajne? Rodziny z wyboru w Polsce. Wyd.Nauk. PWN, Warszawa 2017,wybr.strony

* Nasser S., Farooq S., Malik F., Causes and consequences of polygamy ..... J. of Psychiatry 2021, 22(9),

• Newman D.M., Sociology of families. Sage Publications. Thousand Oaks-London-New Delhi 1999, s. 114-126; 136-141

• Parsons T., Struktura społeczna a osobowość. PWE. Warszawa 1969, R.2, s. 60-86

• Piątek Z., Etyka a problemy demograficzne na przykładzie prawa do prokreacji [w] ] K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiechy (red), Systemy wartości a procesy demograficzne. Zakład Wyd. „Nomos”, Kraków 2003, s. 41-55

• Ronek G., Koncepcja demokratycznej rodziny Anthony’ego Giddensa [w] W. Muszyński, E. Sikora (red), Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 77-88

• Roseneil S., Living and loving Beyond boundaries of the heteronorm [w] L.McKie, S. Cunningham-Burley (red.), Families in society 2005, s. 241-254

• Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Wyd. Nomos, . Kraków 2002, s.56-66; 116-124

• Slany K., Szczepaniak-Wiecha I., Bezdzietność – czy nowa wartość we współczesnym świecie [w] K. Slany, I. Szczepaniak-Wiecha (red), Systemy wartości a procesy demograficzne. Wyd. „Nomos”, Kraków 2003, s. 159-169

• Szukalski P., Przepływy międzypokoleniowe. Wyd. Uniw. Łódzkiego, Łódź 2002, s. 11-39; 39-42; 133-151

• Szukalski P., Przepływy międzypokoleniowe jako obszar działań na rzecz poprawy powstawania i funkcjonowania rodzin w różnych fazach ich rozwoju [w] D. Graniewska (red), Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. IPiSS, Warszawa 2004, s. 93-10

* Ślusarczyk M., Transnarodowe życie rodzin. Wyd. UJ, Kraków 2019, wybrane strony

*Ukleja M., Niewidzialne matki - adaptacyjne strategie zabezpieczania przed stygmatyzacją członków rodzin tworzonych przez lesbijki. Fabrica Societatis 2019, 2, s. 45-63

* Majka-Rostek, Macierzyństwo lesbijek - wybrane konteksty społeczne. Studia Socjologiczne 2014, 4,

• Żurek A., Single. Żyjąc w pojedynkę. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008, R. IV

• Żyromski M., Przedstawiciele instytucji rodziny w myśli społecznej. Roczniki Socjologii Rodziny 1995, t. VII, 61-67

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy przy wykorzystywaniu perspektywy różnorodnych ujęć teoretycznych

• ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zmian społecznych i sposobów ujmowania rodziny

• ma wiedzę z zakresu norm i wartości dotyczących małżeństwa i rodziny wynikających z różnych podejść teoretycznych i życia społecznego

• zna i opisuje uwarunkowania współczesnych przemian w sferze życia małżeńskiego i rodzinnego

Umiejętności:

• potrafi wiązać teoretyczne rozważania ze zmianami życia społecznego formułując pewne przewidywania odnośnie rodziny

• potrafi dokonywać uogólnień wątków tematycznych i teoretycznych podejść dotyczących rodziny

• potrafi interpretować związki między rodziną i strukturami społecznymi z uwzględnieniem różnych podejść teoretycznych

• potrafi wykorzystywać teoretyczne koncepcje do projektowania badań nad rodziną

Kompetencje:

• potrafi uzasadniać krytykę w oparciu o argumenty wyrażające obiektywne podejście do zagadnień

• potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą na zajęciach wiedzę (o małżeństwie i rodzinie) w wymiarze interdyscyplinarnym

• potrafi profesjonalnie podchodzić do zadań socjologa w zakresie zagadnień małżeństwa i rodziny

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła - uwzględnia

• aktywne uczestnictwo w zajęciach

• przygotowanie referatów/prezentacji, zarysu projektu badawczego (próba łączenia teorii z badaniami)

• kontrola obecności

• egzamin- do uzgodnienia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kwak
Prowadzący grup: Anna Kwak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kwak
Prowadzący grup: Anna Kwak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)