Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia administracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-00-SAONLINE-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia administracji
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Konwersatorium koncentruje się na socjologicznych uwarunkowaniach działalności administracji publicznej. Studenci zapoznają się z podstawami wiedzy z zakresu socjologii administracji. Omówiona zostanie struktura, organizacja i zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Szczególny nacisk będzie położony na pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu administracji rządowej z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej. Wśród zagadnień poruszanych w czasie zajęć będą modele służby cywilnej, rekrutacja i zasady awansu w polskiej służbie cywilnej, specyfika pracy w administracji rządowej, w tym prawa, obowiązki i odpowiedzialność członków korpusu SC. W ramach zajęć zostanie także omówiona problematyka etyki służby cywilnej oraz procesy modernizacyjne w administracji publicznej

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu poszerzenie wiedzy studentów na temat administracji publicznej jako zjawisku społecznym, kulturowym i prawnym. Ponadto zajęcia dzięki analizie funkcjonowania administracji publicznej w Polsce, mają także służyć budowaniu krytycznych i świadomych postaw studentów wobec państwa i jego instytucji.

Pełny opis:

Konwersatorium koncentruje się na socjologicznych uwarunkowaniach działalności administracji publicznej. Studenci zapoznają się z podstawami wiedzy z zakresu socjologii administracji. Omówiona zostanie struktura, organizacja i zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Szczególny nacisk będzie położony na pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu administracji rządowej z perspektywy korpusu urzędniczego – służby cywilnej. Wśród zagadnień poruszanych w czasie zajęć będą modele służby cywilnej, rekrutacja i zasady awansu w polskiej służbie cywilnej, specyfika pracy w administracji rządowej, w tym prawa, obowiązki i odpowiedzialność członków korpusu SC. W ramach zajęć zostanie także omówiona problematyka etyki służby cywilnej oraz procesy modernizacyjne w administracji publicznej.

Literatura:

S. Pilipiec, P. Szreniawski, Socjologia administracji. Zarys wykładu, Toruń 2013

G. Peters, Administracja publiczna w systemie politycznym, Warszawa 1999

J. Hausner, Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego, [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie w XX i XXI wieku, Warszawa 2007

J. Czaputowicz (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Warszawa.

G. Rydlewski, Służba Cywilna w Polsce: przegląd rozwiązań na tle doświadczeń innych państw i podstawowe akty prawne, Warszawa 2001

K. Gadowska, Dysfunkcje administracji. Służba cywilna w perspektywie neoinstytucjonalnej, Kraków 2015

J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010

J. Itrich-Drabarek, Służba cywilna w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2013

J. Arcimowicz, Urzędnicy w służbie demokratycznego państwa, Warszawa 2010

M. Kosewski, Przywództwo i zarządzanie godnościowe w administracji publicznej, [w:] J. Czaputowicz, Etyka w służbie publicznej, Warszawa 2012

K. Kiciński, Tradycyjne wartości polskiej administracji w czasie zmian, [w:] J. Czaputowicz, Etyka w służbie publicznej, Warszawa 2012

M. Kulesz, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Warszawa 2010

K. Lutyńska, Opinie urzędników o ich pozycji społecznej [w:] Sarapata A (red.), Socjologia zawodów, Warszawa 1965.

S. Szwalbe, Obywatele o urzędnikach i urzędach, „Służba Cywilna”, Nr 1, 2000/2001.

P. Suwaj, D. Kijowski (red.), Patologie w administracji publicznej, Warszawa 2009

H. Rieger, Korupcja w administracji publicznej i inne patologie w administracji [w:] B. Kudrycka, G. Peters, P. Suwaj (red.), Nauka administracji, Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

rozpoznaje sfery zainteresowania badawczego socjologii administracji,

prezentuje podstawowe pojęcia i nurty teoretyczne służące poznaniu administracji publicznej,

opisuje strukturę, organizację, zadania i funkcje administracji publicznej w Polsce,

interpretuje wyniki socjologicznych badań administracji publicznej,

rozpoznaje i krytycznie omawia dysfunkcje administracji publicznej,

potrafi dyskutować na temat problemów dotyczących funkcjonowania administracji publicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone będą online w każdy czwartek godz. 17.00-19.00 na platformie google meets;

link do spotkań: https://meet.google.com/xkb-bpiv-uoj

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)