Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czym jest faszyzm?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-CJF18-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czym jest faszyzm?
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Bierna znajomość języka angielskiego

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na seminarium omawiać będziemy wybrane teksty poświęcone problemowi faszyzmu.

Pełny opis:

Seminarium będzie poświęcone rozmaitym – przede wszystkim filozoficznym, ale także sytuującym się na pograniczach filozofii i psychoanalizy oraz nauk społecznych – teoriom dotyczącym zjawiska faszyzmu. Będziemy dyskutować o tekstach, w których stawia się kwestię związków między faszyzmem i oświeceniem, kapitalizmem i nowoczesnością. Przyjrzymy się też koncepcji faszyzmu jako totalitaryzmu, niemieckiemu „sporowi historyków”, analizom faszystowskiego języka, faszystowskiej „osobowości” albo postaci (anty)pragnienia, a także teoriom sytuującym faszyzm w kontekście technologii biopolitycznych. Wszystko to po to, aby spróbować odpowiedzieć na tytułowe pytanie. Choć bowiem koncepcje, o których mowa, odnoszą się w większości do konkretnych zjawisk historycznych (ze szczególnym uwzględnieniem przypadku niemieckiego), naszym celem będzie zrozumienie, za ich pomocą, czym JEST faszyzm. Wbrew szkolnym definicjom, słowo „faszyzm” nie odnosi się do czegoś, co BYŁO (i minęło), ani wyłącznie do jakiejś rzeczywistości lokalnej – np. do Włoch Mussoliniego w odróżnieniu do Trzeciej Rzeszy, w której miałby panować nazizm, różny od faszyzmu. Faszyzm to pojęcie dużo szersze, odsyłające do zjawisk i procesów przekraczających zarówno granice państw, jak i tę, problematyczną granicę oddzielającą przeszłość od teraźniejszości. Nad naszą aktualnością krąży widmo faszyzmu i choćby dlatego zrozumienie, czym jest ten ostatni, staje się pilnym zadaniem myślenia, a więc także dla filozofii.

Literatura:

Czytać będziemy (we fragmentach) następujące teksty:

- T.W. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka oświecenia

- Z. Bauman, Nowoczesność i Zagłada

- J.L. Vullierme, Lustro Zachodu. Nazizm i cywilizacja zachodnia

- E. Traverso, Europejskie korzenie przemocy nazistowskiej

- A. Thalheimer, Über den Faschismus (dostępny przekład angielski)

- F. Pollock, Staatskapitalismus (dostępny przekład angielski)

- Sohn-Rethel, Ökonomie und Klassenstruktur des deutschen Faschismus (dostępny przekład angielski)

- H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu; Eichmann w Jerozolimie

- S. Žižek, The Two Totalitarianisms

- C. Lefort, The Concept of Totalitarianism

- Sonderweg. Spory o „niemiecką drogę odrębną

- Historikerstreit. Spór o miejsce III Rzeszy w historii Niemiec

- V. Klemperer, LTI

- J.-P. Faye, Langages totalitaires (dostępny przekład angielski)

- W. Reich, Psychologia mas wobec faszyzmu

- E. Fromm, ucieczka od wolności; Anatomia ludzkiej destrukcyjności

- T.W. Adorno, Osobowość autorytarna

- A. Mitscherlich, Auf dem Weg zur vaterlosen Gesellschaft (dostępny przekłąd angielski)

- G. Deleuze, F. Guattari, Anty-Edyp; Tysiąc plateau

- K. Theweleit, Męskie fantazje

- M. Foucault, Wola wiedzy; Trzeba bronić społeczeństwa; Narodziny biopolityki

- G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie; Stan wyjątkowy

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student

- zna na terminologię filozoficzną stosowaną w wybranych teoriach faszyzmu

- ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania

Nabyte umiejętności:

Student:

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny

- wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi

Nabyte kompetencje społeczne:

Student

- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy będą oceniani na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)