Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia doświadczenia religijnego. Czytanie „Świętości” Rudolfa Otto

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-EDR19-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epistemologia doświadczenia religijnego. Czytanie „Świętości” Rudolfa Otto
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Umiejętność samodzielnej lektury i analizy tekstu filozoficznego

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych” Rudolfa Otto, a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego.

Pełny opis:

„Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych” Rudolfa Otto to jedna z najważniejszych książek w dziejach filozofii religii. Autor stawia sobie za cel zbudowanie racjonalnego, przejrzystego modelu doświadczenia religijnego. Chce dać jasny i dokładny opis jego podstawowych elementów. Podporządkowuje irracjonalny wymiar doświadczenia religijnego logicznej strukturze opisu, nie gubiąc przy tym nic z jego głębokiej treści. Otto podejmuje udaną próbę wyzyskania wytworzonych przez chrześcijaństwo pojęć, które występują ze zdecydowaną jasnością i wyrazistością, do zbudowania spójnego logicznie wywodu.

W trakcie zajęć będziemy krok po kroku śledzić wywód Otta i dyskutować proponowane przez niego rozwiązania, zwracając szczególną uwagę na nowatorskie epistemologiczne pomysły, które pozwalają mu porządkować w ustrukturyzowany wywód elementy wyprowadzane z najtrudniejszych części Pisma Świętego i pism „rozgadanych” mistyków.

Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat jednej z najważniejszych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.

Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.

Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2018/2019.

Literatura:

Rudolf Otto „Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych”

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Wiedza o poglądach Rudolfa Otto.

Nabyte umiejętności:

Student zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;

Czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

Wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;

Dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;

Twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;

Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;

Analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;

Określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji.

Nabyte kompetencje społeczne:

Student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

Na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia będzie aktywny udział w zajęciach oraz referat lub esej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)