Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i literatura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-EL20-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka i literatura
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wybrana książka zostanie omówiona w taki sposób, by porównać naukowy styl myślenia i fikcję literacką. Każdy z tych dwóch stylów myślenia wyrabia inną zdolność widzenia tych samych problemów i opiera się na innej koncepcji prawdy – nauka na zgodności z rzeczywistością, literatura piękna na szczerości psychologicznej i konsekwencji myślenia. Odpowiednio do tych zamierzeń, książka składa się z dwóch części i napisana został przez dwoje autorów, wypowiadających swe przekonania dość niezależnie od siebie. Wiodącym tematem książki jest ułożenie sobie planów życiowych, zrozumienie własnych potrzeb i zabieganie o wyrobienie sobie własnego stylu myślenia. Zakres tej pracy można więc też scharakteryzować jako rozważania z zakresu pedagogiki i socjologii wychowania oparte na filozofii i literaturze. Książka zawiera sugestie dotyczące tego, w jaki sposób oczekiwania społeczna dadzą się pogodzić z autonomia własnej psychiki i jak uniknąć grubych niepowodzeń życiowych.

Pełny opis:

Książka składa się z dziewięciu części zajmujących następującymi zagadnieniami:

- a. Matka

- b. Ojciec

- c. Szkoła

- d. Koleżanki i koledzy

- e. Miłość

- f. Dewiacja

- g. Przestępstwo

- h. Praca

- i. Samotność

Literatura:

Jacek Hołówka, Anna Głąb: Droga do dorosłości. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 2020

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Zasadnicza orientacja w filozofii moralnej, pedagogice, psychologii i socjologii w tym zakresie, w jakim to jest przydatne dla rozwiązania problemów adaptacji i sterowania własnym zżyciem.

Nabyte umiejętności:

Komunikowania sią z innymi na dwóch płaszczyznach: emocjonalnej i dyskursywnej.

Nabyte kompetencje społeczne:

Wyrobienie w sobie tendencji do chronienia się przed poważnymi niepowodzeniami życiowymi wynikającym z braku wyobraźni i doświadczenia.

Metody i kryteria oceniania:

50% za dwukrotne wystąpienie z referatem;

50% za napisanie końcowej pracy semestralnej na temat: „Poznanie dyskursywne i emocjonalne”.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)