Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyka i nowoczesność III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-EN17-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Estetyka i nowoczesność III
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Warunkiem przyjęcia na seminarium jest znajomość głównych nurtów i pojęć filozofii współczesnej, ogólna orientacja w problematyce współczesnej kultury i sztuki

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na pytania o zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych i kulturowych późnej nowoczesności. Podstawą do dyskusji będą najnowsze opracowania filozofów, teoretyków kultury i estetyków dotyczące powyższego zakresu zagadnień.

Pełny opis:

Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na następujące pytania:

Jak zmieniły się dziś zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych i kulturowych późnej nowoczesności?

Czy wyżłobione przez nowoczesność trasy funkcjonalizacji tego, co estetyczne, takie jak: emancypacja, kompensacja, krytyka, komunikacja, funkcja eskapistyczna czy totalizacja, są nadal aktualne? Czym jest dzisiaj to, co estetyczne: ucieczką od świata, sposobem przejawiania się prawdy, sposobem na ponowne scalenie i naprawę świata, konstruowaniem nowych możliwości czy tylko rozrywką, łatwym pocieszeniem albo iluzją?

Seminarium prowadzone jest w powyższych ramach programowych od 2009 r. Corocznie częściowo zmienia się skład uczestników oraz zestaw omawianej literatury. W 2017/18 r. wiodącym tropem będzie wzajemna zależność między późnonowoczesnymi procesami „erozji podstaw”, mającymi swój wyraz w myśli słabej i postmodernizmie a wybranymi obszarami sztuki współczesnej, takimi jak awangardy, surrealizm, minimal art czy współczesna sztuka zawłaszczenia. Przewidywana jest analiza filozoficzna konkretnych przykładów z zakresu sztuki współczesnej (prezentacje audiowizualne).

Słowa kluczowe: szok, powtórzenie, zawłaszczenie, realne, widmontologia, abiektalność, posthistoryczność, figuralność, relacyjność.

Literatura:

Literatura może być modyfikowana przez seminarzystów i uzupełniana o ich własne propozycje.

C.Levine, Od prowokacji do demokracji czyli o tym, dlaczego potrzebna nam sztuka, Warszawa 2012;

W. B. Michaels, Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii, Kraków 2011;

P.Virilio, Światło pośrednie, w: A.Gwóźdź (red.), Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994;

P.Virilio, Bomba informacyjna, Kraków 2012;

G.Vattimo, Koniec nowoczesności, Kraków 2006

J. Jameson, Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2011 (fragm..)

H.Foster, Powrót realnego, Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 2010;

T. Załuski, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba interpretacji, Kraków 2008 (fragm.);

P.Bürger, Teoria awangardy, Kraków 2006;

Eysteinsson, Awangarda jako/czy modernizm? w: Odkrywanie modernizmu pod red. R. Nycza, Kraków 2004

S. Lash, Dyskurs czy figura? Postmodernizm jako system oznaczania, w: ibidem

Zawadzki, Literatura a myśl słaba, Kraków 2009 (fragm.);

A.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013 ;

Marzec, Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Warszawa 2015;

Jakub Momro, Widmontologie nowoczesności.Genezy, Warszawa 2014 (fragm..)

C.Greenberg, Obrona modernizmu, Kraków 2006;

J.Margolis, Czym w gruncie rzeczy jest dzieło sztuki?, Kraków 2001

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student

Zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii i estetyki w zakresie omawianych tematów.

Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się współczesnych diagnoz nowoczesności a zmianami w kulturze i sztuce.

Nabyte umiejętności:

Umiejętność samodzielnego powiązania istniejących filozoficznych diagnoz późnej nowoczesności ze sposobami przejawiania się tego, co estetyczne;

Umiejętność analizy krytycznej istniejącej literatury w wyżej wymienionym zakresie.

Student

Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów

Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu

Kompetencje społeczne:

Student

zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;

uczestniczy w życiu artystycznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi i estetycznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Praca studentów w ramach seminarium będzie oceniana na podstawie obecności, jakości wygłoszonego referatu i aktywności na zajęciach. Warunki uzyskania poszczególnych ocen:

- (dst): obecność na zajęciach (w przypadku liczby nieobecności przekraczającej ustalony dopuszczalny limit istnieje możliwość odrobienia zajęć na dyżurze)

- (dst+): obecność i umiarkowana aktywność

- (db): obecność i częsta aktywność, referat oceniony na ocenę dobrą

- (db+): obecność i częsta aktywność , referat oceniony na dobry +

- (bdb): obecność i częsta aktywność oraz bardzo dobry referat

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)