Estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-EST17-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Założenia: znajomość głównych nurtów i pojęć filozofii współczesnej, ogólna orientacja w problematyce współczesnej kultury i sztuki |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest prezentacją głównych zagadnień, kierunków rozwoju i metod estetyki europejskiej. Wybrane zagadnienia estetyczne, teorie i poglądy filozoficzne w zakresie estetyki prezentowane będą w porządku chronologicznym od czasów starożytnej Grecji po postmodernizm. Listę lektur pomocniczych do wykładu kursowego słuchacze otrzymają na początku zajęć. |
Pełny opis: |
Wykład jest prezentacją głównych zagadnień, kierunków rozwoju i metod estetyki europejskiej. Wybrane zagadnienia estetyczne, teorie i poglądy filozoficzne w zakresie estetyki prezentowane będą w porządku chronologicznym od czasów starożytnej Grecji po postmodernizm. Szczególny nacisk zostanie położony na genezę tych problemów i zagadnień, które maja szczególne znaczenie dla rozwoju europejskiej tradycji kulturowej oraz współczesnej estetyki.Wśród autorów analizowanych tekstów znajdą się między innymi: Platon, Arystoteles, Plotyn, św. Augustyn, Alberti, Hume, Baumgarten, Kant, Hegel, Nietzsche, Merleau-Ponty, Ingarden, Heidegger, Eco, Dewey, Welsch, H. Schmitz. Zaj. 1-4 Zagadnienia wprowadzające Zaj. 5-9 Estetyka starożytna Zaj. 10-12 Estetyka średniowieczna Zaj. 13-16 Estetyka renesansowa Zaj. 17-18 Estetyka wieku XVIII Zaj. 19-23 Klasyczna estetyka niemiecka Zaj. 24-30 Estetyka współczesna |
Literatura: |
Estetyka – zagadnienia egzaminacyjne: 1. Obiektywizm i subiektywizm piękna w filozofii starożytnej. 2. Platońskie i Arystotelesowskie ujęcia problematyki mimesis. 3. Katharsis jako kategoria estetyczna i katartyczna funkcja sztuki – scharakteryzuj odwołując się do Arystotelesa i dowolnie wybranych przykładów. 4. Plotyńska estetyka piękna i miejsce sztuki w średniowiecznych systemach filozoficznych. 5. Relacja natura-sztuka w renesansie. 6. Estetyka smaku w historycznym kontekście jej narodzin (XVIII - wieczna estetyka angielska i estetyka Kanta). 7. Kantowska analityka piękna i wzniosłości. 8. Problematyka utopii estetycznej na przykładzie koncepcji estetycznej Fryderyka Schillera. 9. Historyczny charakter sztuki. Heglowska wykładnia „śmierci sztuki” i jej współczesne kontynuacje. 0. Bezinteresowna kontemplacja czy dionizyjskie upojenie? Przeżycie estetyczne i Nietzscheańska koncepcja tworzenia. 11. Sztuka jako doświadczenie w ujęciu filozofii pragmatycznej (od Dewey’a do Shustermana). 12. Estetyzacja jako problem współczesnej estetyki (od romantyzmu po Wolfganga Welscha). 13. Interpretacja malarstwa Maurice Merleau-Ponty’ego. 14. Doświadczenie estetyczne w hermeneutyce Hansa Georga-Gadamera. 15. Heideggerowskie myślenie o sztuce. 16. Współczesne wersje myślenia o wzniosłości (J. F. Lyotard). 17. Nowoczesne doświadczenie estetyczne w ujęciu Waltera Benjamina. 18. Dyskusje wokół bezinteresowności we współczesnej estetyce analitycznej. 19. Fenomenologiczna koncepcja dzieła sztuki w ujęciu Romana Ingardena. Podręczniki i lektury pomocnicze do opracowania powyższych zagadnień. Wymieniona lista lektur nie ma charakteru obowiązkowego, służy jako pomoc do samodzielnego opracowania zagadnień egzaminacyjnych: I. Teksty źródłowe: 1. ARYSTOTELS, „Poetyka”, rozdz. 1-9, 13-15, 24-25 2. BENJAMIN, W. „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, „Anioł historii. Eseje. Szkice, fragmenty”, Poznań 1996, s. 201-241 4. GADAMER, H.G., „Aktualność piękna”, Warszawa 1993 5. HEGEL, G. W. F, „Wykłady o estetyce”, Warszawa 1964, t. 1, s. 3-193 6. HEIDEGGER, M. , „Cóż po poecie?”, w: „Budować , mieszkać, myśleć. Eseje wybrane”, Warszawa, 1977, s.168 – 223. 7. HEIDEGGER, M., „Źródło dzieła sztuki”, w: „Drogi lasu”, Warszawa 1997, s. 7-65. 8. HUME, D., „Sprawdzian smaku”, „Eseje z dziedziny moralności i literatury”, Warszawa 1955, s. 190-215 9. INGARDEN, R., „Studia z estetyki”, Warszaw 1957, t.1, s. 393-439 10. INGARDEN, R., „Przeżycie, dzieło, wartość”, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160 14. KANT., I., „Analityka piękna”, „Analityka wzniosłości”, w: „Krytyka władzy sądzenia”, Warszawa 1986. 15.. LYOTARD, J.-F., “Wzniosłość i awangarda”, w: „Teksty Drugie”, 2/3, 1996. 16. LYOTARD, J.-F., “Po wzniosłości: stanowisko estetyki”, w: „Teksty Drugie”, 4, 1998 , 17. MERLEAU-PONTY, M., „Wątpienie Cezanne'a” (lub „Oko i umysł”), w: „Oko i umysł, . szkice o malarstwie”, Gdańsk 2005, str. 27 -67. 18. NIETZSCHE, F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, (wyd. różne), r. 1 – 16. 19. PLATON, „Uczta”, §,21-29. 20. PLATON, „Państwo”, ks. III i ks. X 21. PLOTYN, “Enneady”, (różne wyd.) I.6, IV.3, 10-11, V.8, VI.7, 21-22. 22. SCHILLER, F., Listy o wychowaniu estetycznym człowieka, Listy 1-6, 9-15, 20-21, 24-27 23. SCHOPENHAUER, A „Świat jako wola i przedstawienie” , PWN, Warszawa, 1994, t. I , str. 293-315, t II, str. 581-587. 24. WELSCH W, „ESTETYKA POZA ESTETYKĄ”, , Kraków, 2005; str. 113 - 147. II. Opracowania o charakterze podręcznikowym: W. Tatarkiewicz, Historia estetyki Tenże, Droga przez estetykę Tenże, Dzieje sześciu pojęć M.Gołaszewska, Zarys estetyki S. Ossowski, U podstaw estetyki J.P. Hudzik, U podstaw estetyki M. Żelazny, Źródłowy sens pojęcia estetyka K. Wilkoszewska (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku J.Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce M.Wallis, Przeżycie i wartość, A. Kuczyńska, Piękno, mit rzeczywistość S. Morawski, Rozwój myśli estetycznej od Herdera do Heinego… Tenże, Główne nurty estetyki XX wieku Tenże, O przedmiocie i metodzie estetyki III. Lektury pomocnicze S. Morawski, Niewdzięczne rysowanie mapy…O postmodern(izmie) i kryzysie kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 1999. R. Shusterman, ,Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. A. Chmielewski, E. Ignaczak, L. Koczanowicz, Ł. Nysler, A. Orzechowski, Wrocław 1998. M. Jay, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. A. Rejniak-Majewska, Kraków 2005. G. Dziamski, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995. A. Zeidler-Janiszewska, Między melancholią a żałobą. Estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Warszawa 1996. G. Dziamski, Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996 I. Lorenc, Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej nowoczesności, Scholar, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1.Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; 2. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności w zakresie historii estetyki i jej pojęć Umiejętności: Student 1. Samodzielnie interpretuje tekst z zakresu historii estetyki, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów 2. Określa stopień doniosłości (relewancji) stawianych tez dla badanego problemu Kompetencje społeczne: Student 1. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się 2. Uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowymi koncepcjami estetycznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i artystycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca studentów będzie oceniana na podstawie obecności i stopnia uzyskanego z zaliczenia testu końcowego. Warunki uzyskania poszczególnych ocen: - (dst): obecność, test oceniony na 3 (50%) (dst+): obecność, test oceniony na 3.5 (60%) - (db): obecność, test oceniony na 4(70%) - (db+): obecność, test oceniony na 4,5 (75%) - (bdb): obecność, test oceniony na 5 (80%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.