Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii polskiej I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-HFP119-M-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii polskiej I
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej od średniowiecza do czasów pozytywizmu włącznie.

Pełny opis:

Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej od średniowiecza do czasów pozytywizmu włącznie. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia w Polsce przed powstaniem uniwersytetu w Krakowie; filozofia scholastyczna XV wieku; renesansowa myśl filozoficzna i polityczna (m.in. A. F. Modrzewski, S. Orzechowski); myśl filozoficzna XVII wieku (Sebastian Petrycy z Pilzna, filozofia religijna i społeczna Arian-Socynian); myśl filozoficzna w dobie polskiego Oświecenia (metafizyka „ładu fizyczno-moralnego”, doktryny H. Kołłątaja, S. Staszica, J. Śniadeckiego); myśl filozoficzna polskiego romantyzmu, w tym systemy „filozofii narodowej” i mesjanizm (M. Mochnacki, B. Trentowski, A. Cieszkowski, K. Libelt, J.M. Hoene-Wroński); pozytywizm warszawski i pozytywizm krytyczny (J. Ochorowicz, A. Mahrburg).

Literatura:

Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.:

1. J. Domański, Z. Ogonowski, L. Szczucki, „Zarys dziejów filozofii w Polsce: wieki XIII – XVII”, Warszawa 1989.

2. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983.

3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010.

4. J. Domański, Z. Ogonowski, L. Szczucki i in. [oprac.], „Filozofia i myśl społeczna (seria „700 lat myśli polskiej”)”, t. I - VI, Warszawa 1978 - 2000 [antologia tekstów].

5. S. Pieróg [oprac.], „Spór o charakter narodowy filozofii polskiej”, Warszawa 1999 [antologia tekstów].

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- student/studentka ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej od średniowiecza do okresu pozytywizmu;

- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w średniowiecznej i nowożytnej filozofii polskiej.

- student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi.

Nabyte umiejętności:

- student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi.

Nabyte kompetencje społeczne:

- student/studentka ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i filozoficznej dla formowania się więzi społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie krótkiej pracy pisemnej (dotyczącej wybranego zagadnienia poruszanego na wykładzie)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)