Historia filozofii polskiej I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-HFP119-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii polskiej I |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej od średniowiecza do czasów pozytywizmu włącznie. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej od średniowiecza do czasów pozytywizmu włącznie. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia w Polsce przed powstaniem uniwersytetu w Krakowie; filozofia scholastyczna XV wieku; renesansowa myśl filozoficzna i polityczna (m.in. A. F. Modrzewski, S. Orzechowski); myśl filozoficzna XVII wieku (Sebastian Petrycy z Pilzna, filozofia religijna i społeczna Arian-Socynian); myśl filozoficzna w dobie polskiego Oświecenia (metafizyka „ładu fizyczno-moralnego”, doktryny H. Kołłątaja, S. Staszica, J. Śniadeckiego); myśl filozoficzna polskiego romantyzmu, w tym systemy „filozofii narodowej” i mesjanizm (M. Mochnacki, B. Trentowski, A. Cieszkowski, K. Libelt, J.M. Hoene-Wroński); pozytywizm warszawski i pozytywizm krytyczny (J. Ochorowicz, A. Mahrburg). |
Literatura: |
Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. J. Domański, Z. Ogonowski, L. Szczucki, „Zarys dziejów filozofii w Polsce: wieki XIII – XVII”, Warszawa 1989. 2. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Domański, Z. Ogonowski, L. Szczucki i in. [oprac.], „Filozofia i myśl społeczna (seria „700 lat myśli polskiej”)”, t. I - VI, Warszawa 1978 - 2000 [antologia tekstów]. 5. S. Pieróg [oprac.], „Spór o charakter narodowy filozofii polskiej”, Warszawa 1999 [antologia tekstów]. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student/studentka ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w dziejach polskiej myśli filozoficznej od średniowiecza do okresu pozytywizmu; - zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane w średniowiecznej i nowożytnej filozofii polskiej. - student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte umiejętności: - student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - student/studentka ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i filozoficznej dla formowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie krótkiej pracy pisemnej (dotyczącej wybranego zagadnienia poruszanego na wykładzie) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.