Poznanie w działaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PD17-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Poznanie w działaniu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium "Poznanie w działaniu" poświęcone będzie nowym trendom w naukach kognitywnych, które kładą nacisk na ucieleśniony, usytuowany, praktyczny i społeczny charakter poznania. |
Pełny opis: |
Seminarium "Poznanie w działaniu" poświęcone będzie nowym trendom w kognitywistyce, które kładą nacisk na ucieleśniony, usytuowany, praktyczny i społeczny charakter poznania. Planowane tematy i literatura (może ulec zmianie): 1. Wprowadzenie - Andrew Wilson & Golonka “Embodied cognition is not what you think it is” - Tony Chemero “From Kepler to Gibson” Ecological Psych 29/2017. - Joanna Rączaszek-Leonardi “Dwa oblicza kognitywistyki” 2. Podstawy systemów dynamicznych w kognitywistyce - Van Orden – „Self-Organization of Cognitive Performance” 3. Wymiary ucieleśnienia - Tony Prescott “Me in the Machine” - E. Rietveld, J. Kiverstein “A Rich Landscape of Affordances” - K. Kilteni et al. “The Sense of Embodiment in Virtual Reality” + commentary - G. Dumas et al. “The human dynamic clamp as a paradigm for social interaction” 4. Poznanie na wolności - Edwin Hutchins “How a Cockpit Remembers Its Speed” - Edwin Hutchins, “Cognition in the Wild”, MIT Press 2015. - Richard Menary „The Extended Mind”, Writing as Thinking - Lambros Malafouris “How Things Shape the Mind: A Theory of Material Engagement”, MIT Press 2013. 5. Rozproszone/kolektywne sprawstwo (agency) |
Literatura: |
Wybrana literatura: - Edwin Hutchins, “Cognition in the Wild”, MIT Press 2015. - Lambros Malafouris “How Things Shape the Mind: A Theory of Material Engagement”, MIT Press 2013. - E. Rietveld, J. Kiverstein “A Rich Landscape of Affordances” |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla głównych subdyscyplin filozoficznych. Nabyte umiejętności: czyta i interpretuje tekst filozoficzny, precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawia tezy i krytycznie je komentuje, uzasadnia i krytykuje uogólnienia w świetle dostępnych świadectw. Nabyte kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, wygłoszenie referatu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.