The Philosophy of Economics - is Economics a Positive Science?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PEPS18-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | The Philosophy of Economics - is Economics a Positive Science? |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Having some basics knowledge of economics, finance and cognitive psychology |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ogólny cel tego seminarium jest podwójny: z jednej strony, celem seminarium jest dostarczenie studentom wstępnej wiedzy na temat ekonomii i finansów, natomiast z drugiej strony celem jest zapoznanie ich z głównymi problemami ekonomii behawioralnej i finansów. Z tego powodu, każde seminarium będzie składać się z wykładu na wybrane tematy (45 minut) oraz części dyskusyjnej, dotyczącej wybranych prac badawczych |
Pełny opis: |
Każde seminarium (90 minut) obejmuje wykład (45 minut) i część dyskusyjną (45 minut). Wykłady: - Wykład 1: Wprowadzenie do ekonomii, finansów i nauk behawioralnych; (90 minut) - Wykład 2: Konsumenci i firmy na rynku; (45 minut) - Wykład 3: Rynki w akcji; (45 minut) - Wykład 4: Struktura rynku i strategiczne rywalizacje; (45 minut) - Wykład 5: Teoria gier w pigułce I; (45 minut) - Wykład 6: Teoria gier w pigułce II; (45 minut) - Wykład 7: Strategie wzrostu i zarządzanie; (45 minut) - Wykład 8: Zmienne makroekonomiczne i kwestie polityczne; (45 minut) - Wykład 9: Wydatki i zagadnienia polityki budżetowej; (45 minut) - Wykład 10: Pieniądze, bankowość i stopy procentowe; (45 minut) - Wykład 11: Inflacja, produkcja i polityka gospodarcza; (45 minut) - Wykład 12: Polityka po stronie podaży i wzrost gospodarczy; (45 minut) - Wykład 13: Globalna ekonomia i globalizacja; (45 minut) - Wykład 14: Transakcje transgraniczne oraz fuzje i przejęcia; (45 minut) - Wykład 15: Ekonomia rozwoju. (45 minut) Część dyskusyjna: - Spotkanie 1: brak lektury, ponieważ są to pierwsze zajęcia a samo wprowadzenie do zajęć trwa 90 minut; - Spotkanie 2: Milton Friedman - The methodology of positive economics (prezentacja 15 min + 30 min dyskusja) - Spotkanie 3: Rachael Briggs - Normative Theories of Rational Choice: Expected Utility (15-minutowa prezentacja + 30-minutowa dyskusja) - Spotkanie 4: Robert Aumann - What is Game Theory Trying to Accomplish? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 5: George Akerlof - The Market for Lemons; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 6: Herbert Simon - Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 7: Daniel Kahneman - Maps of Bounded Rationality (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 8: Vernon L. Smith - Constructivist and Ecological Rationality in Economics; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 9: Steven R. Elliott - Experiments in Decision-Making under Risk and Uncertainty: Thinking Outside the Box. (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 10: Julian Reiss - Causation and Causal Tendencies; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 11: Eugene Fama - Random Walks in Stock-Market Prices; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 12: Kevin D. Hoover - Econometrics as Observation: The Lucas Critique and the Nature of Econometric Inference; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 13: Kevin D. Hoover - Does Macroeconomics Need Microfoundations? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 14: Paul Krugman - What an Economist can learn from Evolutionary Theorists; Paul Krugman - How economists got it so wrong? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 15: Daniel Kahneman, Jack Knetsch i Richard Thaler - Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) - Spotkanie 16: Amir Falk i Nora Szech - Morals and Markets (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji) |
Literatura: |
- Lecture 1: none; - Lecture 2: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 2, 3; - Lecture 3: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 4; - Lecture 4: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 5, 6; - Lecture 5: Davis, M.D. 1970. Game Theory a Nontechnical Introduction. Basic Books, Inc., Publishers. Ch. 1, 2, 3; - Lecture 6: Davis, M.D. 1970. Game Theory a Nontechnical Introduction. Basic Books, Inc., Publishers. Ch. 4, 5; - Lecture 7: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 7, 8; - Lecture 8: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 9, 10; - Lecture 9: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 11; - Lecture 10: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 12; - Lecture 11: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 13p; - Lecture 12: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 14; - Lecture 13: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 15-16; - Lecture 14: Hill, C. 2010. International Business: Competing in the Global Marketplace. McGraw-Hill, 8th ed., Ch. 5, 6, 7, 8, 9, 10; - Lecture 15: Banerjee, A. & Duflo, E., 2012. Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Global Poverty. PublicAffairs. Chapter 1, 2, 10. Discussion part: - Meeting 1: no reading because it is your first class and the introduction lasts 90 minutes - Meeting 2: Friedman, M. 1953. The methodology of positive economics. in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press. - Meeting 3: Briggs, R. A., "Normative Theories of Rational Choice: Expected Utility", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed). - Meeting 4: Aumann, R. 1985. What Is Game Theory Trying to Accomplish? In: Arrow, K. and Honkapohja, S., Eds., Frontiers of Economics, Basil Blackwell, Oxford, 5-46. Meeting 5: Akerlof, G. The Market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, No. 3. (Aug. 1970), pp. 488-500. - Meeting 6: Simon, H. Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science. The American Economic Review, Vol. 49, No. 3. (Jun., 1959), pp. 253-283. - Meeting 7: Kahneman, D. Maps of Bounded Rationality: Psychology of Behavioral Economics. The American Economic Review, 93(5), pp. 1449-1475, December 2003. - Meeting 8: Smith. L. 2002. Constructivist and Ecological Rationality in Economics: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/laureates/2002/smith-lecture.pdf - Meeting 9: Elliott, S. R., 1998. Experiments in Decision-Making under Risk and Uncertainty: Thinking Outside the Box. Managerial and Decision Economics, Vol. 19, N. 4/5, Laboratory Methods in Economics, pp. 239-257. - Meeting 10: Reiss, J. 2013. Philosophy of Economics. A Contemporary Introduction. Routledge. Ch. 5 - Meeting 11: Fama, E. 1965. Random Walks in Stock-Market Prices. Selected Papers. No. 16. Graduate School of Business, University of Chicago. - Meeting 11: Hoover, K.D. 1994. Econometrics as Observation: The Lucas Critique and the Nature of Econometric Inference. in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press. - Meeting 12: Hoover, K.D. 2001. Does Macroeconomics Need Microfoundations? in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press. - Meeting 13: Krugman, P. What an Economist can learn from Evolutionary Theorists: http://economistsview.typepad.com/economistsview/2006/11/what_economists.html, Krugman, P. How economists got it so wrong? https://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html - Meeting 14: Kahneman, D., Knetsch, J. L., Thaler, R. H., 1991. Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The journal of Economic Perspectives, 5(1), pp. 193-206. - Meeting 15: Falk, A. & Szech, N., 2013. Morals and Markets. Science 340, 707 (2013). |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student (1) zna i rozumie główne problemy współczesnej teorii ekonomicznej; (2) zna poglądy i argumenty wybranych współczesnych ekonomistów. Nabyte umiejętności: Student (1) analizuje problemy ekonomiczne, identyfikuje kluczowe tezy i założenia współczesnej teorii ekonomicznej; (2) Student rekonstruuje argumenty i identyfikuje ich założenia. Nabyte kompetencje społeczne: Student (1) jest świadomy znaczenia głównych pojęć ekonomicznych; (2) docenia praktyczne znaczenie problemów filozoficznych we współczesnej ekonomii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: 30-minutowy sprawdzian podczas sesji egzaminacyjnej; (50%) aktywne uczestnictwo i obecność; (10%) Prezentacji lekcyjna: 15-minutowa prezentacja grupowa lub indywidualna; (20%) Tekst komentarzowy: krótkie komentarze do odczytów (20%, wszystkie szczegóły zostaną podane podczas pierwszego spotkania) Nieobecność jest dozwolona: 2; Brak tekstu komentarzowego: 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.