Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Philosophy of Economics - is Economics a Positive Science?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-PEPS18-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The Philosophy of Economics - is Economics a Positive Science?
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Having some basics knowledge of economics, finance and cognitive psychology

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ogólny cel tego seminarium jest podwójny: z jednej strony, celem seminarium jest dostarczenie studentom wstępnej wiedzy na temat ekonomii i finansów, natomiast z drugiej strony celem jest zapoznanie ich z głównymi problemami ekonomii behawioralnej i finansów. Z tego powodu, każde seminarium będzie składać się z wykładu na wybrane tematy (45 minut) oraz części dyskusyjnej, dotyczącej wybranych prac badawczych

Pełny opis:

Każde seminarium (90 minut) obejmuje wykład (45 minut) i część dyskusyjną (45 minut).

Wykłady:

- Wykład 1: Wprowadzenie do ekonomii, finansów i nauk behawioralnych; (90 minut)

- Wykład 2: Konsumenci i firmy na rynku; (45 minut)

- Wykład 3: Rynki w akcji; (45 minut)

- Wykład 4: Struktura rynku i strategiczne rywalizacje; (45 minut)

- Wykład 5: Teoria gier w pigułce I; (45 minut)

- Wykład 6: Teoria gier w pigułce II; (45 minut)

- Wykład 7: Strategie wzrostu i zarządzanie; (45 minut)

- Wykład 8: Zmienne makroekonomiczne i kwestie polityczne; (45 minut)

- Wykład 9: Wydatki i zagadnienia polityki budżetowej; (45 minut)

- Wykład 10: Pieniądze, bankowość i stopy procentowe; (45 minut)

- Wykład 11: Inflacja, produkcja i polityka gospodarcza; (45 minut)

- Wykład 12: Polityka po stronie podaży i wzrost gospodarczy; (45 minut)

- Wykład 13: Globalna ekonomia i globalizacja; (45 minut)

- Wykład 14: Transakcje transgraniczne oraz fuzje i przejęcia; (45 minut)

- Wykład 15: Ekonomia rozwoju. (45 minut)

Część dyskusyjna:

- Spotkanie 1: brak lektury, ponieważ są to pierwsze zajęcia a samo wprowadzenie do zajęć trwa 90 minut;

- Spotkanie 2: Milton Friedman - The methodology of positive economics (prezentacja 15 min + 30 min dyskusja)

- Spotkanie 3: Rachael Briggs - Normative Theories of Rational Choice: Expected Utility (15-minutowa prezentacja + 30-minutowa dyskusja)

- Spotkanie 4: Robert Aumann - What is Game Theory Trying to Accomplish? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 5: George Akerlof - The Market for Lemons; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 6: Herbert Simon - Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 7: Daniel Kahneman - Maps of Bounded Rationality (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 8: Vernon L. Smith - Constructivist and Ecological Rationality in Economics; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 9: Steven R. Elliott - Experiments in Decision-Making under Risk and Uncertainty: Thinking Outside the Box. (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 10: Julian Reiss - Causation and Causal Tendencies; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 11: Eugene Fama - Random Walks in Stock-Market Prices; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 12: Kevin D. Hoover - Econometrics as Observation: The Lucas Critique and the Nature of Econometric Inference; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 13: Kevin D. Hoover - Does Macroeconomics Need Microfoundations? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 14: Paul Krugman - What an Economist can learn from Evolutionary Theorists; Paul Krugman - How economists got it so wrong? (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 15: Daniel Kahneman, Jack Knetsch i Richard Thaler - Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias; (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

- Spotkanie 16: Amir Falk i Nora Szech - Morals and Markets (15 minut prezentacji + 30 minut dyskusji)

Literatura:

- Lecture 1: none;

- Lecture 2: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 2, 3;

- Lecture 3: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 4;

- Lecture 4: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 5, 6;

- Lecture 5: Davis, M.D. 1970. Game Theory a Nontechnical Introduction. Basic Books, Inc., Publishers. Ch. 1, 2, 3;

- Lecture 6: Davis, M.D. 1970. Game Theory a Nontechnical Introduction. Basic Books, Inc., Publishers. Ch. 4, 5;

- Lecture 7: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 7, 8;

- Lecture 8: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 9, 10;

- Lecture 9: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 11;

- Lecture 10: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 12;

- Lecture 11: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 13p;

- Lecture 12: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 14;

- Lecture 13: Begg, D. & Ward, D. 2009. Economics for Business. McGraw-Hill Higher Education. 3rd Edition or later ones. Ch. 15-16;

- Lecture 14: Hill, C. 2010. International Business: Competing in the Global Marketplace. McGraw-Hill, 8th ed., Ch. 5, 6, 7, 8, 9, 10;

- Lecture 15: Banerjee, A. & Duflo, E., 2012. Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Global Poverty. PublicAffairs. Chapter 1, 2, 10.

Discussion part:

- Meeting 1: no reading because it is your first class and the introduction lasts 90 minutes

- Meeting 2: Friedman, M. 1953. The methodology of positive economics. in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press.

- Meeting 3: Briggs, R. A., "Normative Theories of Rational Choice: Expected Utility", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed).

- Meeting 4: Aumann, R. 1985. What Is Game Theory Trying to Accomplish? In: Arrow, K. and Honkapohja, S., Eds., Frontiers of Economics, Basil Blackwell, Oxford, 5-46.

Meeting 5: Akerlof, G. The Market for "Lemons": Quality Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 84, No. 3. (Aug. 1970), pp. 488-500.

- Meeting 6: Simon, H. Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science. The American Economic Review, Vol. 49, No. 3. (Jun., 1959), pp. 253-283.

- Meeting 7: Kahneman, D. Maps of Bounded Rationality: Psychology of Behavioral Economics. The American Economic Review, 93(5), pp. 1449-1475, December 2003.

- Meeting 8: Smith. L. 2002. Constructivist and Ecological Rationality in Economics: https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/laureates/2002/smith-lecture.pdf

- Meeting 9: Elliott, S. R., 1998. Experiments in Decision-Making under Risk and Uncertainty: Thinking Outside the Box. Managerial and Decision Economics, Vol. 19, N. 4/5, Laboratory Methods in Economics, pp. 239-257.

- Meeting 10: Reiss, J. 2013. Philosophy of Economics. A Contemporary Introduction. Routledge. Ch. 5

- Meeting 11: Fama, E. 1965. Random Walks in Stock-Market Prices. Selected Papers. No. 16. Graduate School of Business, University of Chicago.

- Meeting 11: Hoover, K.D. 1994. Econometrics as Observation: The Lucas Critique and the Nature of Econometric Inference. in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press.

- Meeting 12: Hoover, K.D. 2001. Does Macroeconomics Need Microfoundations? in The Philosophy of Economics (ed. by Hausman, D.M). 2008 (3rd ed.). Cambridge University Press.

- Meeting 13: Krugman, P. What an Economist can learn from Evolutionary Theorists: http://economistsview.typepad.com/economistsview/2006/11/what_economists.html, Krugman, P. How economists got it so wrong? https://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html

- Meeting 14: Kahneman, D., Knetsch, J. L., Thaler, R. H., 1991. Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The journal of Economic Perspectives, 5(1), pp. 193-206.

- Meeting 15: Falk, A. & Szech, N., 2013. Morals and Markets. Science 340, 707 (2013).

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student (1) zna i rozumie główne problemy współczesnej teorii ekonomicznej; (2) zna poglądy i argumenty wybranych współczesnych ekonomistów.

Nabyte umiejętności:

Student (1) analizuje problemy ekonomiczne, identyfikuje kluczowe tezy i założenia współczesnej teorii ekonomicznej; (2) Student rekonstruuje argumenty i identyfikuje ich założenia.

Nabyte kompetencje społeczne:

Student (1) jest świadomy znaczenia głównych pojęć ekonomicznych; (2) docenia praktyczne znaczenie problemów filozoficznych we współczesnej ekonomii.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: 30-minutowy sprawdzian podczas sesji egzaminacyjnej; (50%)

aktywne uczestnictwo i obecność; (10%)

Prezentacji lekcyjna: 15-minutowa prezentacja grupowa lub indywidualna; (20%)

Tekst komentarzowy: krótkie komentarze do odczytów (20%, wszystkie szczegóły zostaną podane podczas pierwszego spotkania)

Nieobecność jest dozwolona: 2; Brak tekstu komentarzowego: 1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)